Abstract:
Bu araştırma, bir özel eğitim kurumuna devam eden 6-13 yaş arası özel gereksinimli
çocukların ahlaki yargı düzeylerinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın
evrenini, İstanbul ili Üsküdar ilçesinde özel eğitim kurumuna devam eden 6-13 yaş
arası çocuklar oluşturmakta olup örneklemi ise, bu evrende yer alan 57 çocuk
oluşturmuştur. Çalışma kapsamında veriler 2020 yılı Mart ayında oluşturulan anket
formu kullanılarak toplanmıştır. Özel gereksinimli çocukların ahlaki yargı düzeylerini
belirlemek amacıyla gerçekleştirilen bu araştırmada nicel araştırma desenleri
içerisinde yer alan tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın amacı doğrultusunda
özel gereksinimli çocukların ahlaki yargı durumu puanlarında yaş, cinsiyet, kardeş
sayısı, doğum sırası, gereksinim türü, rehabilitasyon merkezine devam etme süresi,
anne ve baba öğrenim durumu değişkenlerine göre anlamlı düzeyde bir farklılaşma
olup olmadığı araştırıldığından çalışmada nedensel karşılaştırma da yapılmıştır.
Çalışmanın amacı ve alt amaçlarına ulaşmak için 6-13 yaş arası çocuklardan “Kişisel
Bilgi Formu”, “Ahlaki Yargı Ölçeği”, kullanılarak veriler toplanmıştır. Verilerin
analizi için öncelikle katılımcıların demografik özelliklerinin betimleyici istatistikleri
verilmiştir. Verilerin normal dağılmamasından dolayı veri analizi sürecinde non parametrik analizler kullanılmıştır. Ahlaki yargı ölçeği puanının cinsiyete ve rehberlik
araştırma merkezine devam etme süresi değişkenlerine göre anlamlı düzeyde bir
farklılaşmanın olup olmadığını belirlemek amacıyla Mann Whitney U Testi, ahlaki
yargı ölçeği puanının yaş, kardeş sayısı, doğum sırası, gereksinim türü, anne ve baba
öğrenim durumu değişkenlerine göre anlamlı düzeyde bir farklılaşmanın olup
olmadığını belirlemek amacıyla Kruskal Walli H Testi yapılmıştır. Yapılan
araştırmanın sonucunda özel eğitim kurumuna devam eden 6-13 yaş arası özel
gereksinimli çocukların ahlaki yargı puanlarının “yüksek” düzeyde olduğu
görülmektedir