Abstract:
Bu tez, Edward Morgan Forster’ın Where Angels Fear to Tread (1905), Howards End
(1910) ve Maurice (1913’te yazılan ve 1971’de yayınlanan) adlı üç romanındaki
karakterlerin toplumsal cinsiyet kimliklerini cinsiyet eleştirisi ışığında mimetik eleştiri
bağlamında çözümlemeyi amaçlar. Forster romanlarında Edward dönemindeki
cinsiyet sorunlarını ele almak için Viktorya dönemi etkisi altındaki geleneksel
Viktoryan stereotipleri ile çağdaş Edward dönemi karakterlerini karşılaştırır. Bu tezin
amacı, Forster’ın adı geçen romanlarında cinsiyetin nasıl betimlendiğini ortaya
çıkarmak ve cinsiyet rollerinin ne şekilde tasvir edildiğini belirlemektir. Ayrıca, E. M.
Forster’ın romanlarında yeni bir kadınlık ve erkeklik anlayışı sunup sunmadığını
ve/veya değerleri Viktorya döneminde yerleşmiş olan Edward döneminin toplumunda
önceden belirlenmiş cinsiyet rollerine meydan okuyup okumadığını, ya da tam tersine,
daha değişken bir cinsiyet perspektifi ortaya koyup koymadığını araştırmayı amaçlar.
Tez aynı zamanda toplumsal cinsiyet konumlandırmasının karşılıklı etkileşimini
çözümleyerek değişen cinsiyet rollerini ortaya çıkarmaya çalışmaktadır. Bu tezde,
çağdaş Edward karakterlerinin modernizmin ve Yeni Kadın hareketinin bir sonucu
olarak güçlü cinsel tutkularının peşinde koştukları, geleneksel Viktorya karakterlerinin
ise önceden belirlenmiş cinsiyet rollerine uygun bir biçimde hareket ettikleri iddia
edilmektedir. Çözümlemede, romanlarda kronolojik olarak kadınlık ve erkeklik
kavramları arasındaki sınırların gittikçe muğlaklaştığı ve bu nedenle, karakterlerin
bağlama göre yeni cinsiyet kimlikleri edindikleri ortaya çıkarılmıştır. Ayrıca, çağdaş
Edward dönemi karakterlerinin ister heteroseksüel ister homoseksüel olsun, cinsel
yönelimlerini gizlemek yerine açık bir şekilde ortaya koydukları ortaya çıkarılmıştır.
Bununla birlikte, bu tezde söz konusu kadın ise özellikle aldatmalar, sınır dışı evlikler,
evlilik dışı ilişkiler ve/veya evlilik dışı çocuk sahibi olma gibi konularda Edward
döneminde de kadına karşı cinsiyet ayrımcılığı yapıldığı sonucuna varılmıştır. Sonuç
olarak bu tez, Forster’ın Edward dönemindeki cinsiyet kimliği kavramını erken, orta
ve son dönem romanlarında kadın, erkek ve eşcinsel karakterler üzerinden
sorguladığını ortaya koymaktadır. Ayrıca, bu tezde, Forster’ın romanlarında
geleneksel ve önceden belirlenmiş cinsiyet rollerine meydan okuduğu, cinsiyet
rollerinin değişkenliğini vurguladığı ve yeni cinsiyet kimlikleri sunduğu sonucuna
varılmıştır