Abstract:
Bu araĢtırmanın amacı kadınların annelik algısını, bu algıyı Ģekillendiren
unsurları belirlemek, kadınların doğum öncesi ve doğum sonrası hangi hususlarda
desteklenmek istediklerini ortaya koymaktır. Fenomenolojik araĢtırma deseni
kullanılan nitel bir çalıĢmadır. Kolayda örnekleme yöntemi ile sosyal medya
platformunda, 52.223 üyeye sahip Facebook grubuna dahil olan, katılımcı
niteliklerine uygun 26 kadınla görüĢmeler yapılmıĢtır. Yarı yapılandırılmıĢ görüĢme
formu ile elde edilen verilerin içerik analizi, Nvivo Nitel Analiz Programı ile
yapılmıĢtır. Verilen cevaplar metin kodlaması aracılığı ile araĢtırma soruları
doğrultusunda gruplanarak temalar oluĢturulmuĢtur. Yapılan analiz neticesinde
görülmüĢtür ki, katılımcıların genel annelik algısının, kadının kiĢilik özelliklerine,
anne çocuk iliĢkisinin niteliğine ve anneliğin iĢlevselliğine göre farklılaĢırken, bazı
katılımcılar anneliğin belli tanımlamalar içerisine sığdırılmasına karĢı çıkmıĢlardır.
Katılımcıların annelik algısını Ģekillendiren unsurun, büyük ölçüde geçmiĢte kendi
anneleriyle kurdukları bağ olduğu, reklam ve sosyal medyada yer alan anne
figürlerini inandırıcı bulmadıkları, kendi anneliklerini olumlu, olumsuz ve karmaĢık
Ģeklinde tarif ettikleri görülmüĢtür. Doğum öncesi ve doğum sonrası süreçte
geleneksel uygulamalara daha fazla baĢvurulduğu, aile bireylerinin, lohusalık
döneminin hassasiyetlerine ve psikolojik rahatsızlıklarına yönelik bilgilerinin fazla
olmadığı, bebeğin bakımı ve ev iĢleri hususunda iĢ bölümünün yapılmasının, annenin
sürece daha kolay uyum sağlamasını kolaylaĢtırabileceği ortaya konmuştur