Abstract:
Lise öğrencilerinde, anne-baba tutumları, benlik saygısı ve problem çözme yeterliliği
üzerindeki etkilerini çeşitli demografik özelliklerle birlikte anlamak araştırmanın
temel amacıdır. 209 erkek ve 210 kız lise öğrencisinin katıldığı araştırmada ilişkisel
tarama modeli kullanılmıştır Katılımcılar ebeveynlerinin tutumlarını yüksek düzeyde
demokratik, orta düzeyde koruyucu-istekçi, düşük düzeyde de otoriter olarak
algılamışlardır. Algılanan demokratik anne-baba tutumunun bireylerin benlik saygısı
düzeyleri üzerinde bir etkisinin olmadığı, koruyucu-istekçi ve otoriter anne-baba
tutumu algısına sahip katılımcıların ise benlik saygısı algılarının yüksek çıktığı
görülmüştür. Katılımcıların algıladıkları demokratik anne-baba tutum düzeyi arttıkça
problem çözme becerilerinin düştüğü, koruyucu-istekçi ve otoriter anne-baba tutum
düzeyleri arttıkça problem çözme becerilerinin de arttığı tespit edilmiştir. Problem
çözme yeterliliği ile benlik saygısı düzeyi arasında bir ilişki saptanamamıştır.
Cinsiyet, yaş, okunulan sınıf, çocuk sayısı, kardeşler arasındaki sıralama, ailedeki
yaşayan kişi sayısı, Anne-baba ile birlikte büyüyüp, büyümeme, annenin ve babanın
çalışma durumu faktörlerinin anne-baba tutumlarının algılanışı, benlik saygısı
düzeyleri ve problem çözme becerileri üzerinde etkili olmadığı görülmüştür. Okul
türünün algılanılan koruyucu-istekçi ve demokratik anne-baba tutum düzeyleri,
problem çözme becerileri ve benlik saygısı düzeyleri üzerinde etkili olmadığı
görülmüştür. Anadolu lisesinde eğitim görenlerin algıladıkları otoriter anne-baba
tutum düzeylerinin fen lisesi katılımcılarına oranla daha yüksek olduğu saptanmıştır.
Annesi lise, üniversite, yüksek lisans ve üzeri eğitim düzeyine sahip olanların
algıladıkları demokratik anne-baba tutum düzeyleri annesi ortaokul eğitim düzeyine
sahip olanlara kıyasla daha yüksek olduğu bulunmuştur. Annesi yüksek lisans ve
üzeri eğitim düzeyine sahip olanların algıladıkları otoriter anne baba tutum düzeyleri
annesi ilkokul eğitim düzeyine sahip olanlara kıyasa daha düşük bulunmuştur.
Annesi yüksek lisans ve üzeri eğitim düzeyine sahip olanların problem çözme
becerileri annesi ortaokul eğitim düzeyine sahip olanlara kıyasla daha düşük
çıkmıştır. Algılanılan koruyucu-istekçi anne baba tutumları ve benlik saygısı
düzeylerinin annelerin eğitim düzeyine göre farklılaşmadığı bulunmuştur. Babası
üniversite eğitim düzeyine sahip olanların algıladıkları demokratik anne baba tutum
düzeylerinin babası ilkokul eğitim düzeyine sahip olanlara kıyasla daha yüksek
bulunmuştur. Babası üniversite eğitim düzeyine sahip olanların problem çözme
becerileri annesi ilkokul eğitim düzeyine sahip olanlara kıyasa daha düşük çıkmıştır.
Algılanılan koruyucu-istekçi anne baba tutumları, otoriter anne baba tutumları ve
benlik saygısı düzeyleri babalarının eğitim düzeyine göre farklılık göstermediği
sonucuna ulaşılmıştır. Ailesinin ekonomik düzeyi çok iyi olanların algıladıkları
otoriter anne baba tutum düzeyleri ailesinin ekonomik düzeyi orta olanlara oranla
x
daha yüksek bulunmuştur. Düşük gelir düzeyine sahip olanların benlik saygısı
düzeyleri orta ve yüksek gelir düzeyine sahip olanlara kıyasla daha yüksek olduğu
ortaya konmuştur. Katılımcıların algıladıkları koruyucu-istekçi anne baba tutumları,
demokratik anne baba tutumları ve problem çözme becerilerinin ailelerinin ekonomik
duruma göre farklılaşmadığı ortaya konulmuştur.