Abstract:
Bu çalışma, ilköğretim düzeyinde Çin ve Türk ilköğretim sistemlerinin
karşılaştırılmasını içermektedir. Karşılaştırmalarda; tarihsel süreç, örgütlenme
(yönetim modeli), eğitim programları, öğretmen yetiştirme alt sistemlerine yer
verilmiştir. Ayrıca çalışmada iki ülkenin 2000-2019 yılları arasındaki sayısal
gelişmeler de ele alınmıştır. Çalışmada nitel ve nicel genel tarama modellerinden
karşılaştırmalı tarama yöntemi kullanılmıştır. Karşılaştırmalı eğitim araştırmalarında
genel olarak kullanılan yatay ve dikey yaklaşımlar tercih edilmiştir. Veri kaynakları
olarak kitaplar, akademik makaleler ve araştırmalar incelenmiştir. Bunun yanında iki
ülke milli eğitim bakanlıklarının elektronik sayfaları taranmıştır. Ayrıca güvenirliği
kabul edilen uluslar arası örgütlerin (UNESCO, OECD, Dünya Bankası)
kaynaklardan faydalanmıştır. Çalışmada verilerin toplanmasında nitel araştırma
yöntemlerinden doküman analizi kullanılmıştır. Çin ve Türkiye uzun bir tarihi
geçmişe sahip olmalarına rağmen, bu iki ülkenin eğitim sistemlerini karşılaştıran çok
sınırlı sayıda araştırma bulunmaktadır. Bu çalışmanın, var olan boşluğun
doldurulmasında katkı yapacağı ve ekonomi, turizm, kültür, eğitim gibi alanlarında
çalışan birey ve grupların ihtiyaçlarını kısmen de olsa karşılayacağı beklenmektedir