Abstract:
Bu çalışma, beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin görevlerini yerine getirirken
karşılaştıkları, etik ikilem durumlarını belirleyerek mesleki hazlarını nasıl
etkilediğini ve mesleki hazları ile ilişkisini ortaya çıkarmak amacıyla hazırlanmıştır.
Araştırmanın amacı, beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin yaşadıkları etik
ikilemlerin mesleki haz düzeylerine etkisini bazı demografik özelliklerle birlikte
incelemektir.
Araştırma, ilişkisel tarama modelinin kullanıldığı betimsel bir çalışmadır.
Araştırmanın örneklemini, erişilebilir örnekleme yöntemiyle seçilen İstanbul ili
Küçükçekmece ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığı bünyesindeki devlet ve özel
okullarda görev yapan %35’i (n:50) kadın ve %65’i (n:92) erkek olmak üzere 142
beden eğitimi ve spor öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada beden eğitimi ve spor
öğretmenlerinin okullarda yaşadıkları etik ikilemleri ölçmek amacıyla Erdoğan
(2018) tarafından geliştirilen “Okullarda Etik İkilem Ölçeği (OEİÖ)” ile beden
eğitimi ve spor öğretmenlerinin meslekten duydukları hazzı ölçmek amacıyla
Erdoğan (2013) tarafından geliştirilen “Mesleki Haz Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin
analizi SPSS 21 programında yapılmıştır. Verilerin çözümlenmesi SPSS 21 programı
kullanılarak yapılmıştır. Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin yaş, kıdem ve spor
yapma sıklığı ile etik ikilem ve mesleki haz düzeyleri arasındaki ilişkilerin
belirlenmesi amacıyla Pearson momentler çarpım korelasyon katsayısı, etik ikilem ve
mesleki haz düzeylerinin cinsiyet ve çalışılan kurumun kademesi değişkenine göre
karşılaştırılmasında t-testi kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi p < .05 olarak alınmıştır.
Araştırma sonuçlarına göre; beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin mesleki haz
düzeylerinin yüksek olduğu yaşadıkları etik ikilem durumlarının ise orta düzeyde
olduğu ve beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin mesleki haz düzeylerinin artması
yaşanan etik ikilemlerin düşmesine, yaşadıkları etik ikilem durumlarının artması ise
mesleklerinden aldıkları hazzın düşmesine sebep olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu
bağlamda beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin mesleklerinde yaşadıkları etik
ikilemler, mesleğe yönelik tutumlarını ve davranışlarını etkilemekte olduğu
söylenebilir.