Abstract:
Bu araştırmanın amacı, okul öncesi dönemde çocukların oynadığı akıl ve zekâ
oyunlarının problem çözme becerileri üzerindeki etkisini incelemektedir. Araştırma
2019- 2020 eğitim-öğretim yılı içerisinde İstanbul ili Kağıthane ve Küçükçekmece
ilçelerinde bulunan Millî Eğitim Bakanlığına bağlı devlet anaokullarında yer alan 60-
72 aylık 29 çocuktan oluşmaktadır.
Araştırmada nicel ve nitel yöntemler birlikte kullanılarak karma yöntem
uygulanmıştır. Araştırmada nicel verileri toplamak amacıyla Oğuz ve Köksal Akyol
(2012) tarafından geliştirilen Çocuklar İçin Problem Çözme Becerisi Ölçeği (PÇBÖ)
kullanılmıştır. Deney grubuna dahil olan çocukların nitel verilerini toplamak için ise
araştırmacı tarafından gerçekleştirilen “Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu”
kullanılmıştır.
Çalışmada 15 çocuk deney grubunu, 14 çocuk kontrol grubunu oluşturmuştur. Deney
grubuna dahil edilen çocuklara araştırmacı tarafından 20 hafta süren toplam 100 saat
akıl ve zekâ oyunları uygulanmıştır. Kontrol grubuna devam eden çocuklara Millî
Eğitim Bakanlığı müfredatı uygulamaya devam edilmiştir.
Araştırma bulgularına göre; akıl ve zekâ oyunları uygulamalarına katılan deney grubu
çocukların, çocuklar için problem çözme beceri ölçeği puanları ile kontrol grubuna
dahil edilen çocukların, çocuklar için problem çözme beceri ölçeği puanları
karşılaştırıldığında deney grubu lehine anlamlı bir farklılaşma gözlemlenmiştir.
Araştırmaya katılan deney grubu çocukların akıl ve zekâ oyunlarına yönelik görüşleri
nitel olarak analiz edilmiştir. Araştırma sonunda akıl ve zekâ oyunlarının çocukların
problem çözmede kullanılabilecek bir uygulama olduğu sonucuna varılmıştır.