Abstract:
Sosyal medya günümüzde insanların gündelik yaşantısını işgal etmiş
durumdadır. Sosyal medyanın tüm dünyada yoğun bir şekilde kullanılması olumlu
veya olumsuz bazı etkileri de beraberinde getirmektedir. Özellikle gelişimi hala
devam eden ergenlik dönemindeki bireyler, bu yeni sosyal medya dünyasından daha
da fazla etkilenmektedir. Bu araştırmanın amacı, lise kademesinde öğrenim görmekte
olan ergenlik dönemindeki öğrencilerin; sosyal medya kullanım tutumlarının,
ilişkilerde güven ve benlik saygısı üzerine etkilerinin belirlenmesini sağlamaktır.
Araştırmanın örneklemini İstanbul ili Bakırköy ilçesinde Anadolu Lisesi’nde
öğrenim gören 9. ve 12. sınıflardan olmak üzere 240 öğrenci oluşturmaktadır.
Verilerin toplanmasında Kişisel Bilgi Formu, Sosyal Medya Tutum Ölçeği,
Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği ve İlişkilerde Güven Ölçeği kullanılmıştır.
Araştırmaya katılan öğrencilerden alınan verilerin analizinde IBM SPSS 26 programı
kullanılmıştır. Analizler sonrasında, bağımlı değişken benlik saygısı ile güven
arasında orta düzeyde, anlamlı ve potizif bir ilişki olduğu ortaya çıkmıştır.
Katılımcıların kişiler arası ilişkilerde karşı tarafa duydukları güven duygusunun
artması ile benlik saygısının da arttığı görülmüştür. Katılımcı öğrencilerin sosyal
medya kullanım tutumlarının sosyal izolasyona yol açacak düzeyde artışıyla, benlik
saygılarının azaldığı sonucuna varılmıştır. Sosyal medya ağlarında gerçek ad
kullanan öğrencilerin takma ad kullananlara göre benlik saygısı düzeylerinin yüksek
olduğu görülmüştür. Sosyal medyada harcanan süre ile benlik saygısı arasında
anlamlı bir ilişki görülememiştir.