Abstract:
GloballeĢme ile beraber, iĢ yaĢamında küresel bir dönüĢüm baĢlamıĢtır. Bunun ana nedeni global ticaretin artması ve rekabetin de buna bağlı olarak hızlanmasıdır. Bu hızlı dönüĢümün oluĢmasına bağlı olarak tüm dünyada ve Türkiye‟de kadınlar da iĢ hayatında aktif olarak faaliyet göstermeye baĢlamıĢtır. Kadınların çalıĢtığı Ģirketlerin daha verimli olduğu ve rekabette öne çıktığı tespit edilmiĢtir. Bunun yanında ise özellikle Türkiye gibi geliĢmekte olan ülkelerde kadınların iĢ hayatında erkeklerden geri planda kaldıkları ve iĢ yaĢam kalitelerinin düĢtüğü tespit edilmiĢtir. Bu algı literatürde „cam tavan‟ olarak da değerlendirilmektedir. Bu çalıĢmanın ana amacı iĢ yaĢamında etkili olan 3 sosyo-kültürel farklılıkların „belirsizlikten kaçınma‟, „güç mesafesi‟ ve „maskülen/feminen boyutların kadın çalıĢanların iĢ yaĢamı kalitesi algılarının değerlendirilmesidir. Bu amaçla detaylı bir literatür taraması yapılmıĢtır. Literatürün incelenmesinin ardından bulguların desteklenmesi amacı ile Ġstanbul‟da ikamet eden ve perakende sektöründe faaliyet gösteren, farklı yaĢlarda ve pozisyonlarda çalıĢan kadın çalıĢanlar arasında nicel bir araĢtırma yapılmıĢtır. AraĢtırmada sosyo-kültürel boyut ölçeği ve iĢ yaĢam kalitesi ölçekleri kullanılmıĢtır