Abstract:
Bu araştırmanın amacı ergenlerde korku düzeyi ile riskli davranışlar ve duygu
düzenleme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi olarak belirlenmiştir. Çalışmada
ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Bu araştırmanın evreni tabakalandırma yöntemi
ile 2018–2019 eğitim öğretim yılında İstanbul ili Avcılar ilçesinde farklı tür liselerde
okuyan öğrenciler evreninde 475 öğrenciden oluşan örneklemdir.
Araştırmada kişisel bilgi formu ile Korku Tarama Ölçeği, Riskli Davranışlar Ölçeği
(RDÖ) ve Duygu Düzenleme Ölçeği kullanılmıştır. 2018–2019 eğitim-öğretim yılı
içinde araştırma gerçekleştirilmiştir. Veriler SPSS 21.0 programına girilmiş ve veri
kontrolü yapıldıktan sonra analizlere geçilmiştir. Demografik özelliklerin betimsel
yorumları yapılıp frekans ve yüzde dağılımları çıkarılmıştır. Ölçek maddeleri ile ilgili
aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri saptanmıştır. Ölçek puanlarının
demografik değişkenlerle anlamlı bir farklılık oluşturup oluşturmadığını anlamak için
t testi ve ANOVA yapılmıştır. Ayrıca değişkenler ile ölçek arasında korelasyon analizi
ve göreli etkiyi tespit etmek için regresyon analizi yapılmıştır. Anlamlılık düzeyi p<,05
alınmıştır. Araştırma sonucunda Korku tarama ölçeği ile Riskli davranışlar ölçeği ve
duygu düzenlemeölçeği arasında pozitif yönlü anlamlı ilişki bulunmuştur. Riskli
davranışlar ölçeği ile duygu düzenleme ölçeği arasında ise negatif yönlü anlamlı ilişki
bulunmuştur. Tehlike ve Ölüm Korkusu, Bilinmeyen Korkusu, Tıbbi Korkular, Sosyal
Korkular, Hayvan Korkuları, Aile Korkuları, Yaralanma Korkularının duygu
düzenlemelerini yordamasına ilişkin çoklu regresyon analizi sonuçları incelendiğinde;
anlamlı bir ilişki olmadığı sonucu ortaya çıkmıştır.
Antisosyal davranışlar Alkol Kullanımı, Sigara Kullanımı, İntihar Eğilimi, Beslenme
Alışkanlşıkları, Okul terkinin duygu düzenlemelerini yordamasına ilişkin çoklu
regresyon analizi sonuçları incelendiğinde; anlamlı bir ilişki olduğu sonucu ortaya
çıkmıştır. Standardize edilmiş regresyon katsayısına göre, yordayıcı değişkenlerin
duygu düzenlemeleri üzerindeki göreli önem sırası; sigara kullanımı, intihar eğilimi,
alkol kullanımı, okul terki beslenme alışkanlıkları ve antisosyal davranışlardır.
Regresyon katsayılarının anlamlılığına ilişkin t testi sonuçları incelendiğinde sigara
kullanımı negatif yönlü önemli (anlamlı) bir yordayıcı olduğu görülmüştür. Diğer
değişkenlerin anlamlı bir ilişkisi bulunmamıştır.