DSpace Repository

ÇALIŞAN ANNELERİN STRES DÜZEYLERİNİN ÇOCUKLARININ KAYGI DÜZEYİNDEKİ İLİŞKİSİNİN İNCELENMESİ

Show simple item record

dc.contributor.author Ağaçhan, Gizem Büşra
dc.date.accessioned 2020-01-21T08:28:37Z
dc.date.available 2020-01-21T08:28:37Z
dc.date.issued 2019-01
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11547/5362
dc.description.abstract Özellikle son zamanlarda kadınların kültürümüzden gelen geleneksel rollerinden kurtularak çalışma hayatında yer almaya başlamalarıyla beraber anne, ev kadını, çalışan anne ve iş kadını olarak yüklenmiş oldukları rol ve sorumluluklara yenileri de eklenmiştir. Çalışan kadınlar iş hayatlarında ki rol ve sorumlulukları ile içinde bulundukları toplum tarafından üstlerine biçilen annelik tanımı ve sorumluluğu arasındaki dengeyi sağlamaya çalışırken çoğu zaman bu ağır yüklerin altında çok fazla strese maruz kalabilmektedirler (Gürkan ve Yaşar, 2015). Bu kapsamda değerlendirilecek olursa, çalışan annenin bu roller sebebi ile yaşayacağı stres düzeyi, çocuğun davranışlarını ve kaygı düzeyini etkileyebilir. Çalışan annelerin algıladıkları stres düzeylerinin çocuklarının “durumluk ve süreklilik” kaygı düzeyindeki ilişkinin incelendiği bu araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu İstanbul’da belirlenen özel okullarda eğitim gören 9- 12 yaş aralığında ki 230 öğrenci ve bu öğrencilerin çalışmakta olan annelerinden oluşmaktadır. Çalışan anneye “Algılanan Stres Ölçeği”, çocuklara “Çocuklar İçin Durumluk-Süreklilik Kaygı Envanteri” ( ÇDSKE) uygulanmıştır. Çalışan annelerin algıladıkları stres ile yaş, eğitim durumu, gelir durumu, çocuk sayısı ve çalışma süresi; çocukların durumluk ve sürekli kaygı durumu ile yaş, cinsiyet, devam ettikleri eğitim kademesi ve okul öncesi eğitim alma arasında anlamlı bir farklılaşmanın olup olmadığı incelenmiştir. Bu incelemenin sonucunda, Annelerin algıladıkları stres ile durumluk kaygı arasında anlamlı, negatif yönlü ve “zayıf” düzeyde ilişki bulunmuştur. Annelerin algıladıkları stres ile sürekli kaygı arasında anlamlı, negatif yönlü ve “zayıf” düzeyde bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca çocukların algıladıkları durumluk kaygı ile sürekli kaygı arasında anlamlı, pozitif ve “zayıf” düzeyde bir ilişkinin olduğu ortaya çıkmıştır. Çocukların algıladıkları durumluk ve sürekli kaygı durumlarının annelerinin streslerini ne şekilde yordadığını incelemek için çoklu doğrusal regresyon analizi sonucuna göre, durumluk kaygı ve sürekli kaygı durumları annelerin algıladıkları stres ile anlamlı bir ilişki ortaya çıkarmaktadır. Çocukların yaşadıkları durumluk-sürekli kaygıları annelerin yaşadıkları stresin %16’sını açıkladığı görülmüş olup bu bulgu doğrultusunda annelerin yaşadıkları stresin %16’sını çocukların algıladıkları durumluk-sürekli kaygı, %84’ünü diğer değişkenler açıklamaktadır. tr_TR
dc.language.iso tr tr_TR
dc.publisher İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ tr_TR
dc.subject Çalışan kadın tr_TR
dc.subject Stres tr_TR
dc.subject Stresle başa çıkma tr_TR
dc.subject Kaygı tr_TR
dc.subject Working woman tr_TR
dc.subject Stress tr_TR
dc.subject Overcoming the stress tr_TR
dc.subject Anxiety tr_TR
dc.title ÇALIŞAN ANNELERİN STRES DÜZEYLERİNİN ÇOCUKLARININ KAYGI DÜZEYİNDEKİ İLİŞKİSİNİN İNCELENMESİ tr_TR
dc.type Thesis tr_TR
dc.description.abstractol Particularly recently, by getting rid of traditional roles of women in our culture and along with starting to take place in working life, new ones are added to their roles and responsibilities as well as mother, housewife, working mother and business women. Working women are often exposed to a lot of stress under these burdens, while trying to maintain the balance between their roles and responsibilities in business, and the definition and responsibility of maternity that ascribed by their society (Gürkan ve Yaşar, 2015). In this context, the level of stress that the working mother will experience due to these roles may affect the child's behavior and the level of anxiety. Correlational survey model was used in this study in which the effects of perceived stresses of working mothers on state and trait anxiety. The target population of the study consists of 230 students aged between 9 and 12 who were educated in private schools in Istanbul and their working mothers. Perceived Stress Scale for working mother and State-Trait Anxiety Inventory for Children (STAI) was applied to children. It was investigated whether there was a significant difference between the perceived stress of working mothers with age, educational status, income status, number of children and working time; the state and trait anxiety status of the children and the age, gender, the level of education they attend and the pre-school education. As a result of this study, it was found that there was a significant, negative and weak relationship between the perceived stress of mothers and the trait anxiety. Additionally, it was found that there was a significant, positive and weak relationship between the state anxiety perceived by the children and the trait anxiety. According to the results of multiple linear regression analysis, to determine how children perceive the state and trait anxiety of their mothers, state anxiety and trait anxiety situations reveal a significant relationship with the perceived stress of mothers. The state-trait anxiety experienced by the children explained 16% of the stress experienced by the mothers and 16% of the stress experienced by the mothers was determined by the state-trait anxiety perceived by the mothers and 84% by the other variables. tr_TR
dc.publisher.firstpagenumber 1 tr_TR
dc.publisher.lastpagenumber 102 tr_TR
dc.identifier.bibliographictag Ağaçhan, Gizem Büşra, ÇALIŞAN ANNELERİN STRES DÜZEYLERİNİN ÇOCUKLARININ KAYGI DÜZEYİNDEKİ İLİŞKİSİNİN İNCELENMESİ(2019), İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ tr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account