DSpace Repository

AN INVESTIGATION OF CONSUMER BUYING BEHAVIOUR IN INTERNATIONAL LUXURY FASHION BRANDS IN AZERBAIJAN

Show simple item record

dc.contributor.author Babayev, Rauf
dc.date.accessioned 2020-01-21T08:02:02Z
dc.date.available 2020-01-21T08:02:02Z
dc.date.issued 2019-07
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11547/5356
dc.description.abstract In this study, it is aimed to model the "cause" based buying behavior of luxury products and to find the decision making process. The proposed model tries to explain the relationships between perceived values, causes, general causes and behavioral intention in behavior determining factors by using behavioral reason theory. Behavioral Reason Theory was developed as an extension of Planned Behavior Theory which is one of the traditional behavioral intent models. Modeling the purchasing behavior with products that are in high demand from luxury products by including the “reason” factor in the Planned Behavior Theory provides a better explanation of the behavior. In this study, contrary to Behavioral Reason Theory, it is suggested that perceived values play a regulatory role in the effect of general motifs. This study, which proposes hypotheses about the relationship between indicators and concepts for measuring concepts, can be considered as a theoretical framework for modeling purchasing behavior in luxury consumption. The study aims to find the consumer buying behavior and decision-making process of Azerbaijan. In our study, the results of empirical findings based on surveys, interviews and secondary researches were analyzed using the traditional consumer buying behavior model and decision-making process. In this report, important factors will be emphasized and discussed at every stage of the decision-making process that affects consumer buying behavior. Azerbaijan, Turkey, and by examining the current luxury market neighbors, we will do a short work about growing luxury markets. This research is based on an analysis of the prerequisites for retail growth of luxury brands as well as the success and failure factors to ensure a victorious attempt in the Azerbaijani market. The study also looks at external and internal environmental factors that may affect the internationalization of fashion companies in Azerbaijan. The report serves as an informative framework that can be supported by international luxury fashion brands wishing to enter the luxury fashion market in Azerbaijan. tr_TR
dc.language.iso en tr_TR
dc.publisher ISTANBUL AYDIN UNIVERSITY INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCES tr_TR
dc.subject Azerbaijan tr_TR
dc.subject Luxury market tr_TR
dc.subject Fashion tr_TR
dc.subject International brands tr_TR
dc.subject Azerbaycan tr_TR
dc.subject Lüks pazar tr_TR
dc.subject Moda tr_TR
dc.subject Uluslararası markalar tr_TR
dc.title AN INVESTIGATION OF CONSUMER BUYING BEHAVIOUR IN INTERNATIONAL LUXURY FASHION BRANDS IN AZERBAIJAN tr_TR
dc.type Thesis tr_TR
dc.description.abstractol Bu çalışmada, lüks ürünlerin "Neden" temelli satın alma davranışını modellemek ve karar verme sürecini bulmak amaçlanmıştır. Önerilen model, davranışsal sebep teorisi kullanarak algılanan değerler, nedenler, genel sebepler ve davranış belirleyici faktörlerde davranışsal niyet arasındaki ilişkileri açıklamaya çalışır. Davranışsal Sebep Teorisi, geleneksel davranışsal niyet modellerinden biri olan Planlı Davranış Teorisi'nin bir uzantısı olarak geliştirilmiştir. Planlanan Davranış Teorisi'ne “Sebep” faktörünü dahil ederek satın alma davranışını lüks ürünlerden talep görmekte olan ürünlerle modellemek, davranışın daha iyi bir açıklamasını sağlar. Bu çalışmada, Davranışsal Sebep Teorisinin aksine, algılanan değerlerin genel motiflerin etkisinde düzenleyici bir rol oynadığı öne sürülmektedir. Göstergeleri ve kavramları ölçmek için kavramları arasındaki ilişki hakkında hipotezler öneren bu çalışma, lüks tüketimde satın alma davranışını modellemek için teorik bir çerçeve olarak düşünülebilir. Çalışma, Azerbaycan’ın tüketici satın alma davranışını ve karar alma sürecini bulmayı amaçlamaktadır. Örnek çalışmada anketlere, görüşmelere ve ikincil araştırmalara dayanan ampirik bulguların sonuçları, geleneksel tüketici satın alma davranış modeli ve karar alma süreci kullanılarak analiz edildi. Bu raporda, tüketici satın alma davranışını etkileyen karar alma sürecinin her aşamasında önemli faktörler vurgulanacak ve tartışılacaktır. Azerbaycan, Türkiye ve mevcut lüks piyasasını inceleyerek komşulara bakarak, büyüyen lüks pazarlar hakkında kısa bir çalışma yapacağız. Bu araştırma lüks markaların perakende büyümesi için ön koşulların yanı sıra Azerbaycan pazarında başarılı bir girişimi sağlamak için başarı ve başarısızlık faktörlerinin bir analizine dayanmaktadır. Çalışma ayrıca, Azerbaycan'daki moda şirketlerinin uluslararası aşmasını etkileyebilecek dış ve iç çevresel faktörlere de bakmaktadır. Rapor, Azerbaycan'da lüks moda pazarına girmek isteyen uluslararası lüks moda markalarının destekleyebileceği bilgilendirici bir çerçeve olarak sunulmaktadır. tr_TR
dc.publisher.firstpagenumber 1 tr_TR
dc.publisher.lastpagenumber 107 tr_TR
dc.identifier.bibliographictag Babayev, Rauf, AN INVESTIGATION OF CONSUMER BUYING BEHAVIOUR IN INTERNATIONAL LUXURY FASHION BRANDS IN AZERBAIJAN(2019), ISTANBUL AYDIN UNIVERSITY INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCES tr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account