dc.contributor.author |
Han, Miray
|
|
dc.date.accessioned |
2020-01-18T10:15:28Z |
|
dc.date.available |
2020-01-18T10:15:28Z |
|
dc.date.issued |
2019-06 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11547/5341 |
|
dc.description.abstract |
Bu araştırmanın amacı, İstanbul ilinde yer alan, Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı
devlet ve özel ilkokullarda görev yapan sınıf ve branş öğretmenlerinin
performansında veli, öğrenci ve meslektaşlarının etkilerini, üç farklı ölçek
sonuçlarından yararlanarak incelemektir.
Araştırmanın evrenini İstanbul ilinde MEB’e bağlı ilkokullarda çalışan
öğretmenler oluşturmaktadır. Örneklem ise 2018-2019 eğitim öğretim yılında il
merkezindeki devlet ve özel 25 farklı ilkokulda görev yapan 212 sınıf ve branş
öğretmeninden meydana gelmektedir. Veri toplama aracı olarak; “Veli Yaklaşım
Ölçeği Faktör Yapısı”, “İlköğretim Okullarında İstenmeyen Öğrenci
Davranışları Ölçeği” ve “Okul İklimi Ölçeği” olmak üzere toplam üç adet ölçek
kullanılmıştır. İzin prosedürünü takiben uygulanan anketlerden elde edilen
veriler kodlanarak bilgisayar ortamında SPSS 20.0 paket programına girilmiştir.
Ölçeklerde yer alan sorulara verilen yanıtların dağılımı frekans analizi ile
incelenmiş olup elde edilen bulgular çizelgeler halinde sunulmuştur.
Veli yaklaşım ölçeği faktör yapısına göre veliler bayan öğretmenlere karşı daha
olumlu ve bilgilendirici yaklaşım sergilemektedir. Velilerin öğretmenlere
yaklaşımları konusunda gerek devlet okulları gerekse özel okullar açısından
anlamlı düzeyde fark bulunmamaktadır. Veliler tarafından sınıf öğretmenlerine
yönelik olumlu ve bilgilendirici yaklaşım düzeyi branş öğretmenlerine kıyasla
anlamlı derecede daha yüksektir.
İlköğretim okullarında istenmeyen öğrenci davranışları ölçeği faktör yapısına
göre sınıf disiplini konusunda bayan öğretmenler istenmeyen öğrenci
davranışlarından daha fazla etkilenmektedir. Ölçme ve değerlendirme işlemlerinde,
öğretmenlerin istenmeyen öğrenci davranışlarından etkilenme seviyeleri ile mesleki
kıdemleri arasında anlamlı bir farklılık bulunmamaktadır. Ayrıca sınıf disiplini
konusunda devlet okulunda çalışan öğretmenlerin özel okulda çalışan öğretmenlere
kıyasla istenmeyen öğrenci davranışlarından etkilenme düzeyleri arasında anlamlı bir
fark bulunmamaktadır.
Okul iklimi ölçeğine göre; ilkokul öğretmenlerinin performansına etki eden
meslektaş davranışlarına yönelik olarak 1-5 yıl ve 6-10 yıl arası mesleki kıdemi
bulunanların negatif davranış düzeylerinin 21 yıl ve üzeri kıdeme sahip olanların
negatif davranış düzeyinden anlamlı derece daha yüksektir. Devlet okulunda çalışan
öğretmenlerin okul iklimi pozitif perspektif algısının özel okulda çalışan
meslektaşlarına nazaran anlamlı derecede daha yüksektir. |
tr_TR |
dc.language.iso |
tr |
tr_TR |
dc.publisher |
İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.subject |
İlkokul öğretmeni |
tr_TR |
dc.subject |
Performansı etkileyen davranışlar |
tr_TR |
dc.subject |
Veli yaklaşımı |
tr_TR |
dc.subject |
Okul iklimi |
tr_TR |
dc.subject |
İstenmeyen davranış |
tr_TR |
dc.subject |
Primary school teacher |
tr_TR |
dc.subject |
Behaviors affecting performance |
tr_TR |
dc.subject |
Parents approach |
tr_TR |
dc.subject |
School climate |
tr_TR |
dc.subject |
Uundesirable behavior |
tr_TR |
dc.title |
İSTANBUL ÖRNEKLEMİNDE İLKOKUL ÖĞRETMENLERİNİN PERFORMANSINDA VELİ, ÖĞRENCİ VE MESLEKTAŞLARININ ETKİLERİ |
tr_TR |
dc.type |
Thesis |
tr_TR |
dc.description.abstractol |
The aim of this study is to examine the effects of parents, students and colleagues in
the performance of class and branch teachers in the state and private primary schools
in the province of Istanbul by taking advantage of three different scale results.
The population of the study consisted of teachers working in primary schools in
MEB.
The sample consists of 212 classes and branch teachers who work in 25 different
primary schools in the city center and in the province in the 2018-2019 academic
year.
As a data collection tool; “Parent Approach Scale”, “Unwanted Student Behavior
Scale in Primary Schools” and “School Environment Scale”. The data obtained from
the surveys were coded and entered to the SPSS 20.0 package program. The
distribution of the responses to the questions in the scales was analyzed by frequency
analysis and the findings were presented in tables.
The parents' scale was tested according to the factor structure; that parents have a
more positive and informative approach to female teachers. There is no significant
difference in terms of the approaches of parents to teachers in terms of both public
and private schools. The parents’ level of positive and informative approach towards
classroom teachers is significantly higher than branch teachers.
It is understood that there is no significant difference between the approaches of the
parents to the teachers and the education level of the teachers.
According to the factor structure of unwanted student behavior scale in primary
schools; it was found that female teachers' level of being affected by unwanted
student behaviors was higher than that of male teachers in terms of classroom
discipline. There was no significant difference between the levels of being affected
by the behaviors of the students, the degree of being affected by the unwanted
student behaviors and the teachers' in the terms of classroom discipline both public
and private schools.
According to school climate scale; in terms of peer behaviors that affect the
performance of primary school teachers, the negative behavior levels of those who
have a seniority of 1-5 years and 6-10 years of seniority are significantly higher than
those who have a seniority of 21 years and above. The perception of positive
perception of school climate was significantly higher than that of private school
teachers. |
tr_TR |
dc.publisher.firstpagenumber |
1 |
tr_TR |
dc.publisher.lastpagenumber |
87 |
tr_TR |
dc.identifier.bibliographictag |
Han, Miray, İSTANBUL ÖRNEKLEMİNDE İLKOKUL ÖĞRETMENLERİNİN PERFORMANSINDA VELİ, ÖĞRENCİ VE MESLEKTAŞLARININ ETKİLERİ(2019), İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |