dc.contributor.author |
Salihoğlu, Burcu
|
|
dc.date.accessioned |
2020-01-17T06:44:19Z |
|
dc.date.available |
2020-01-17T06:44:19Z |
|
dc.date.issued |
2019-05 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11547/5329 |
|
dc.description.abstract |
Bu çalışmada, Türk Tiyatrosunda grotesk sahneleme biçimi araştırılarak, 2010 yılı
sonrası İstanbul Şehir Tiyatroları yapımı Şark Dişçisi, Pangar Tiyatro yapımı Kozalar
ve Bakırköy Belediye Tiyatroları yapımı Seni Seviyorum Türkiye, sahneleme
örnekleri incelenmiştir.
Öncelikle oyun, ritüel ve karnaval olguları, gülme ve komedi kavramları, buna bağlı
olarak da grotesk ele alınmış, tüm bu kavramlar eşiksellikle ilişkilendirilmiştir. Her
biri tablolarla açıklanan kavramların ardından, örnek oluşturan söz konusu
oyunlardaki grotesk ve karnavalesk ögeler, Bahtin’in ve Kayser’in bakışına göre
sınıflandırılarak tablo haline getirilmiştir. Bu örnekler doğrultusunda Sevim Burak
‘ın Sahibinin Sesi oyununa grotesk bir sahneleme önerisi oluşturulmuştur. Metinsel
anlamda da karnavalesk ögeleri barındıran oyunun sahneleme önerisinde de Bahtin
ve Kayser in grotesk tanımlarına uygun imgeler tablo olarak gösterilmiş ve Türk
tiyatrosunda grotesk sahnelemelerde ağırlıklı olarak karnavalesk ögelerin kullanıldığı
ispatlanmaya çalışılmıştır.
Sonuç; olarak Türk tiyatrosunda grotesk sahneleme biçiminin günümüzde
karnavalesk ögeler içermesinin yanı sıra groteskin çağa ve kültüre göre değişkenlik
gösteren norm dışılık ve aykırılık içeren, hayal gücünden beslenen bir biçim
olmasından ötürü, sahnlemelerde kullanılan imgelerin de döneme ve kültüre göre
değişkenlik göstermesinin kaçınılmaz olduğu çıkarımına varılmıştır. |
tr_TR |
dc.language.iso |
tr |
tr_TR |
dc.publisher |
İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.subject |
Grotesk |
tr_TR |
dc.subject |
Karnavalesk |
tr_TR |
dc.subject |
Eşiksellik |
tr_TR |
dc.subject |
Türk Tiyatrosu |
tr_TR |
dc.subject |
Grotesque |
tr_TR |
dc.subject |
Carnivalesque |
tr_TR |
dc.subject |
Liminality |
tr_TR |
dc.subject |
Turkish Theatre |
tr_TR |
dc.title |
TÜRK TİYATROSUNDA KARNAVALESK VE GROTESK SAHNELEME İNCELEMELERİ |
tr_TR |
dc.type |
Thesis |
tr_TR |
dc.description.abstractol |
This study investigates ways of grotesque staging in the Turkish Theatre after 2010
by examining specific productions: Istanbul City Theatre’s production of Şark
Dişçisi (Eastern Dentist), Pangar Theatre’s production of Kozalar, and Bakırköy
Municipality Theatre’s production of Seni Seviyorum Türkiye. First, I examine the
concepts of play, ritual, carnival, laughter, and comedy in relation to grotesque, then
I analyze how all these concepts are associated with the idea of liminality. After I
explain each concept through diagrams, I classify the grotesque and carnivalesque
elements in these specific plays using Bahtin's and Kayser's ideas about grotesque. In
accordance with their analysis, I propose a staging for Sevim Burak's play, Sahibinin
Sesi (The Voice of the Owner). In the staging of Sahibinin Sesi, I show the images
that suit the analysis of Bahtin and Kayser on a diagram and argue that the
carnivalesque ideas are specifically used in the production of plays carrying
grotesque qualities in the Turkish theater. As a result, aside from the idea that the
grotesque productions in the Turkish theatre carry carnavalesque qualities, since the
notion of grotesque images vary according to the period and culture, carry
contradictions and ideas outside of the box, filled with imagination, it is inevitable
that the elements used in the stagings will vary according to different time frames
and cultures. |
tr_TR |
dc.publisher.firstpagenumber |
1 |
tr_TR |
dc.publisher.lastpagenumber |
128 |
tr_TR |
dc.identifier.bibliographictag |
Salioğlu, Burcu, TÜRK TİYATROSUNDA KARNAVALESK VE GROTESK SAHNELEME İNCELEMELERİ(2019), İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |