IAU Open Access

TÜRK TİYATROSUNDA KARNAVALESK VE GROTESK SAHNELEME İNCELEMELERİ

Show simple item record

dc.contributor.author Salihoğlu, Burcu
dc.date.accessioned 2020-01-17T06:44:19Z
dc.date.available 2020-01-17T06:44:19Z
dc.date.issued 2019-05
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11547/5329
dc.description.abstract Bu çalışmada, Türk Tiyatrosunda grotesk sahneleme biçimi araştırılarak, 2010 yılı sonrası İstanbul Şehir Tiyatroları yapımı Şark Dişçisi, Pangar Tiyatro yapımı Kozalar ve Bakırköy Belediye Tiyatroları yapımı Seni Seviyorum Türkiye, sahneleme örnekleri incelenmiştir. Öncelikle oyun, ritüel ve karnaval olguları, gülme ve komedi kavramları, buna bağlı olarak da grotesk ele alınmış, tüm bu kavramlar eşiksellikle ilişkilendirilmiştir. Her biri tablolarla açıklanan kavramların ardından, örnek oluşturan söz konusu oyunlardaki grotesk ve karnavalesk ögeler, Bahtin’in ve Kayser’in bakışına göre sınıflandırılarak tablo haline getirilmiştir. Bu örnekler doğrultusunda Sevim Burak ‘ın Sahibinin Sesi oyununa grotesk bir sahneleme önerisi oluşturulmuştur. Metinsel anlamda da karnavalesk ögeleri barındıran oyunun sahneleme önerisinde de Bahtin ve Kayser in grotesk tanımlarına uygun imgeler tablo olarak gösterilmiş ve Türk tiyatrosunda grotesk sahnelemelerde ağırlıklı olarak karnavalesk ögelerin kullanıldığı ispatlanmaya çalışılmıştır. Sonuç; olarak Türk tiyatrosunda grotesk sahneleme biçiminin günümüzde karnavalesk ögeler içermesinin yanı sıra groteskin çağa ve kültüre göre değişkenlik gösteren norm dışılık ve aykırılık içeren, hayal gücünden beslenen bir biçim olmasından ötürü, sahnlemelerde kullanılan imgelerin de döneme ve kültüre göre değişkenlik göstermesinin kaçınılmaz olduğu çıkarımına varılmıştır. tr_TR
dc.language.iso tr tr_TR
dc.publisher İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ tr_TR
dc.subject Grotesk tr_TR
dc.subject Karnavalesk tr_TR
dc.subject Eşiksellik tr_TR
dc.subject Türk Tiyatrosu tr_TR
dc.subject Grotesque tr_TR
dc.subject Carnivalesque tr_TR
dc.subject Liminality tr_TR
dc.subject Turkish Theatre tr_TR
dc.title TÜRK TİYATROSUNDA KARNAVALESK VE GROTESK SAHNELEME İNCELEMELERİ tr_TR
dc.type Thesis tr_TR
dc.description.abstractol This study investigates ways of grotesque staging in the Turkish Theatre after 2010 by examining specific productions: Istanbul City Theatre’s production of Şark Dişçisi (Eastern Dentist), Pangar Theatre’s production of Kozalar, and Bakırköy Municipality Theatre’s production of Seni Seviyorum Türkiye. First, I examine the concepts of play, ritual, carnival, laughter, and comedy in relation to grotesque, then I analyze how all these concepts are associated with the idea of liminality. After I explain each concept through diagrams, I classify the grotesque and carnivalesque elements in these specific plays using Bahtin's and Kayser's ideas about grotesque. In accordance with their analysis, I propose a staging for Sevim Burak's play, Sahibinin Sesi (The Voice of the Owner). In the staging of Sahibinin Sesi, I show the images that suit the analysis of Bahtin and Kayser on a diagram and argue that the carnivalesque ideas are specifically used in the production of plays carrying grotesque qualities in the Turkish theater. As a result, aside from the idea that the grotesque productions in the Turkish theatre carry carnavalesque qualities, since the notion of grotesque images vary according to the period and culture, carry contradictions and ideas outside of the box, filled with imagination, it is inevitable that the elements used in the stagings will vary according to different time frames and cultures. tr_TR
dc.publisher.firstpagenumber 1 tr_TR
dc.publisher.lastpagenumber 128 tr_TR
dc.identifier.bibliographictag Salioğlu, Burcu, TÜRK TİYATROSUNDA KARNAVALESK VE GROTESK SAHNELEME İNCELEMELERİ(2019), İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ tr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account