dc.contributor.author |
Yıldız, Halit Atalay
|
|
dc.date.accessioned |
2020-01-17T06:17:19Z |
|
dc.date.available |
2020-01-17T06:17:19Z |
|
dc.date.issued |
2019-05 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11547/5324 |
|
dc.description.abstract |
Amaç: Bu araştırmanın amacı, 14-17 yaşlarındaki lise öğrencilerinde ortaya çıkan
somatik belirtilerin, gözlerden zihin okuma becerisi ve ruhsal ve davranışsal sorunlar ile
ilişkisinin incelenmesidir.
Yöntem: Araştırmanın örneklemi, İstanbul'da bulunan toplam 5 ortaöğretim kurumunda
tüm kademelerde eğitim alan 600 öğrenciden oluşmaktadır. 39 katılımcıdan sağlıklı veri
toplanamamıştır. Sağlıklı veri alınmış 561 katılımcının 324’ü (%57,7) kız, 237’si ise
(%42,2) erkektir. Araştırmanın verileri, sosyo-demografik bilgi formu, Güçler ve
Güçlükler Anketi Çocuk Formu (GGA-ÇF), DSM-V Düzey II Bedensel Belirtiler Ölçeği
Çocuk Formu ve Gözlerden Zihin Okuma Testi Çocuk Formu (GZOT-ÇF) kullanılarak
toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde aritmetik ortalama, frekans, standart sapma,
maksimum ve minimum yüzde gibi betimsel istatistiklerden yararlanılmıştır.
Değişkenlerin ilişkisi korelasyon testleri ile incelenmiştir. Oluşturulan tahmin modeli
çoklu doğrusal regresyon analizi ile test edilmiştir. Ardından hiyerarşik regresyon analizi
uygulanmıştır. Bağımsız gruplar arası fark testlerini ölçmek amacıyla t-test
kullanılmıştır. İstatistiksel analizden önce ise kullanılan ölçeklerin güvenilirlik testleri
yapılmıştır.
Bulgular: Araştırmadaki GGA-ÇF ile somatik belirti ölçeği puanları arasında güçlü bir
pozitif korelasyon ilişkisi bulunmuştur. GZOT-ÇF ile somatik belirti ölçek puanları
arasında ise anlamlı bir ilişki saptanmamıştır. Somatik semptomların, GGA-ÇF ölçeğinin
alt boyutlarından, DEHB ve akran ilişki sorunları ile zayıf düzeyde anlamlı pozitif
korelasyon ilişkisi bulunmuştır. Duygusal sorun alt boyutu puanlarındaki artış, somatik
belirti puanında da aynı zamanda artışa neden olmaktadır ve bu nedenle öğrencilerin
duygusal sorunlarının, somatik semptomları anlamlı derecede yordayabildiği sonucuna
ulaşılmıştır. Bununla birlikte, bir diğer alt boyut olan davranım sorunları puanlarındaki
artış ile somatik semptom puanlarının da arttığı görülmektedir. Somatik semptom
puanları, cinsiyet açısından incelendiğinde ise, kızların aldığı toplam puanlar, erkeklere
oranla daha yüksek bulunmuştur. Çalışmadaki yaş faktörü incelendiğinde, öğrencilerin
yaşlarındaki bir yıllık artış ile somatik belirti düzeyinin de artış gösterdiği saptanmıştır.
Zihin kuramı puanlarına bakıldığında ise, kız ve erkek katılımcılar arasında anlamlı bir
fark bulunamamıştır.
Sonuç: Ergenlerde görülen duygusal ve davranışsal sorunların somatik semptom
düzeylerini öngördüğü anlaşılmıştır. Somatizasyon bozukluğu tedavisinde duygusal ve
davranışsal sorunlara odaklı psikoterapötik müdahaleler başarıyı arttırabilir.
Somatizasyon ile gözlerden zihin okuma becerileri arasındaki ilişkinin daha detaylı
anlaşılması için ileri seviyede araştırmalar yapılması gerektiği sonucuna varılmıştır. |
tr_TR |
dc.language.iso |
tr |
tr_TR |
dc.publisher |
İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.subject |
Somatizasyon |
tr_TR |
dc.subject |
Gözlerden zihin okuma |
tr_TR |
dc.subject |
Zihin kuramı |
tr_TR |
dc.subject |
Ruhsal sorunlar |
tr_TR |
dc.subject |
Ergenlik |
tr_TR |
dc.subject |
Somatization |
tr_TR |
dc.subject |
Reading the mind in the eyes |
tr_TR |
dc.subject |
Theory of mind |
tr_TR |
dc.subject |
Psychological problems |
tr_TR |
dc.subject |
Adolescence |
tr_TR |
dc.title |
ERGENLERDE SOMATİK BELİRTİLERİN, GÖZLERDEN ZİHİN OKUMA BECERİSİ VE RUHSAL VE DAVRANIŞSAL SORUNLAR İLE İLİŞKİSİNİN İNCELENMESİ |
tr_TR |
dc.type |
Thesis |
tr_TR |
dc.description.abstractol |
Objective: To investigate the relationships between somatic symptoms, ability of
reading the mind in the eyes and mental and behavioral problems in high school students
aged between 14 and 17.
Method: The sample of the study consists of 600 students who attends to high school at
all grades in Istanbul. It could not be collected reliable data from 39 students, thus 561
participants' data used. In the study, 324 of the participants were female (57.7%) and 237
of the participants were male (42.2%). All data collected by using socio-demographic
information form, Child Form of Strenghts and Difficulties Questionarie (SDQ), Child
Form of DSM-V Level II Somatic Symptom Scale and Child Form of Reading the Eyes
in the Mind Test (Eyes Test). Descriptive statistics such as frequency, arithmetic mean,
standard deviation, minimum and maximum percentage has been used for analysing the
data. The relationship between variables, was examined by correlation tests. The
estimation model was tested by multiple linear regression analysis. After that,
hierarchical regression analysis was performed. The t-test was used to measure the
difference between independent groups. The reliability tests of the scales has been done
before the statistical analyses.
Results: A strong positive correlation was found between SDQ and the somatic
symptom scores. There was no significant relationship between the somatic symptoms
and eyes test scores. A weak positive correlation exists between somatic symptoms and
subscales of SDQ, which they are; hyperactivity/inattention and peer relationship
problems. Increasing in emotional problems scores also gives rise to increase in somatic
symptoms scores. Moreover, one point increase in conduct problems subscale of SDQ
makes increasing in somatic symptom scores. Being examined in terms of gender,
somatic sympton scores of female participants has been found higher when compared to
scores of male participants. On the other hand somatic symptoms scores are increasing
as participants' age getting higher when age factor is taken into account. There is no
significant difference has been found for theory of mind scores between male and female
participants.
Conclusion: In this study, emotional and behavioral problems significantly predicted the
somatic symptoms in adolescents. Focusing on the emotional and behavioral problems
with the advanced psychotherapeutic interventions, may increase the success of
somatization disorder treatment. It has been concluded that, further researches are
needed to understand the relationship between somatization disorder and reading the
eyes in the mind skills better. |
tr_TR |
dc.publisher.firstpagenumber |
1 |
tr_TR |
dc.publisher.lastpagenumber |
83 |
tr_TR |
dc.identifier.bibliographictag |
Yıldız, Halit Atalay, ERGENLERDE SOMATİK BELİRTİLERİN, GÖZLERDEN ZİHİN OKUMA BECERİSİ VE RUHSAL VE DAVRANIŞSAL SORUNLAR İLE İLİŞKİSİNİN İNCELENMESİ(2019), İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |