dc.contributor.author |
Sağır, İsmail
|
|
dc.date.accessioned |
2020-01-16T11:57:45Z |
|
dc.date.available |
2020-01-16T11:57:45Z |
|
dc.date.issued |
2019-09 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11547/5312 |
|
dc.description.abstract |
Modernizm/posmodernizm kavramlarının kısaca tanımlaması, tarihsel süreç
incelemesi ve bu iki kültürel kavramın karĢılaĢtırması yapılmıĢtır. Bu kavramlar esas
alınarak modern tiyatro ve postmodern tiyatronun özellikleri ortaya konmuĢ ve
karĢılaĢtırması yapılmıĢtır. Modernizm/postmodernizm kavramlarındaki dönüĢüm
tiyatro açısından dramatik tiyatro / postdramatik tiyatro Ģeklinde olmuĢtur. Modern
(dramatik) tiyatronun en önemli yeniliklerinden olan tiyatro yönetmeni kavramının
tarihsel sürecini önde gelen yönetmenler baz alınarak kısaca incelenmiĢtir.
Tiyatrodaki kavramsal dönüĢüm tiyatro yönetmenlerinin metinlere bakıĢ açısı
sayesinde olmuĢtur. Yönetmenlerin tiyatro oyun metinlerine bakıĢ açıları ve bunun
getirdiği biçim değiĢimi vurgulanmıĢtır. Umberto Eco‘nun edebiyat metinleri için
oluĢturduğu niyet kuramını tiyatro oyun metinlerine uyarlayan M. Melih
Korukçu‘nun metin bazlı sınıflandırması tiyatro yönetmenlerine göre uyarladığımız
bu çalıĢmada Konstantin Stanislavski, Jerzy Grotowski, Peter Brook ve Robert
Wilson gibi önemli yönetmenlerin tiyatro oyun metinlerine bakıĢ açılarına göre
sınıflandırılmıĢtır. Bu sayede kısaca; dramatik tiyatro kavramından postdramatik
kavramına dönüĢme süreci tiyatro yönetmenliğinin tarihsel süreci ile
bağdaĢtırılmıĢtır. Dramatik tiyatro ve postdramatik tiyatro kavramlarına ait tiyatro
eserleri tarihsel süreçlerini tamamlamamıĢ ve günümüzde iki akıma da ait eserler
üretilmektedir. Özellikle Türkiye‘de dramatik tiyatro akımına ait eserler daha fazla
üretilmektedir. Tezin varsayımını oluĢturan Türkiye‘de dramatik tiyatronun etkin
olması sebebiyle; bu akıma ait çağdaĢ eserler ortaya koyan tiyatro/opera yönetmeni
Katie Mitchell‘in hayatı, oyunculuk tercihi, sahneleme tercihi, oyun seçimi ve bazı
performanslarının incelemesi yapılmıĢtır. Türkiye‘deki tiyatro yönetmenliği eğitimi
sorunsalı göz önüne alınarak çağdaĢ yönetmen Katie Mitchell‘in oyun yönetme
metodolojisini yazdığı The Director‘s Craft kitabı kaynak alınarak oyun yönetme
süreci anlatılmıĢtır. |
tr_TR |
dc.language.iso |
tr |
tr_TR |
dc.publisher |
İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.subject |
Katie |
tr_TR |
dc.subject |
Mitchell |
tr_TR |
dc.subject |
Tiyatro |
tr_TR |
dc.subject |
Metin |
tr_TR |
dc.subject |
Yönetmen |
tr_TR |
dc.subject |
Metodoloji |
tr_TR |
dc.subject |
Modernizm |
tr_TR |
dc.subject |
Postmodernizm |
tr_TR |
dc.subject |
Postdramatik |
tr_TR |
dc.subject |
Oyun |
tr_TR |
dc.subject |
Performans |
tr_TR |
dc.subject |
Katie |
tr_TR |
dc.subject |
Mitchell |
tr_TR |
dc.subject |
Theater |
tr_TR |
dc.subject |
Text |
tr_TR |
dc.subject |
Director |
tr_TR |
dc.subject |
Methodology |
tr_TR |
dc.subject |
Modernism |
tr_TR |
dc.subject |
Postmodernism |
tr_TR |
dc.subject |
Postdramatic |
tr_TR |
dc.subject |
Play |
tr_TR |
dc.subject |
Performance |
tr_TR |
dc.title |
ÇAĞDAŞ YÖNETMEN KATIE MITCHELL’IN REJİ YÖNTEMİ |
tr_TR |
dc.type |
Thesis |
tr_TR |
dc.description.abstractol |
Brief definitions of the concepts of modernism/postmodernism and the
reflections of these movements in the theater are examined. Based on these
concepts, the features of modern theater and postmodern theater have been put
forward and compared. The transformation of the concepts of modernism /
postmodernism has been occurred as dramatic theater / postdramatic theater in terms
of theater. The historical process of the concept of theater director, which is one of
the most important innovations of modern (dramatic) theater, is briefly examined
based on the leading directors. The conceptual transformation in theater has been
made possible thanks to the perspective of theater directors on texts. The perspective
of the directors on theater plays and the change in the form they bring are
emphasized. M. Melih Korukçu, who adapted Umberto Eco's theory of intention for
literary texts to theatrical texts, was classified according to theater directors'
perspectives on theater play texts of important directors such as Konstantin
Stanislavski, Jerzy Grotowski, Peter Brook and Robert Wilson. In this way, the
process of transformation from the concept of dramatic theater to postdramatic
concept is associated with the historical process of theater directing. Theatrical works
belonging to the concepts of dramatic theater and postdramatic theater have not
completed their historical processes and today both kind of works are on the stage.
Particularly in Turkey, the examples of dramatic theater movement are more
prefable. Forming the assumptions of the thesis due to the effect of dramatic theater
in Turkey, the life, acting profile, staging preferences, play selection and
examination of some of the performances of contemporary theater /opera director
Katie Mitchell, who produce contemporary productions according to dramatic theatre
concept, was conducted. Considering the problem of directing theater education in
Turkey, managing a theatre play is explained based on the The Director‘s Craft, the
book in which the contemporary director Katie Mitchell wrote about her managing
methodology. |
tr_TR |
dc.publisher.firstpagenumber |
1 |
tr_TR |
dc.publisher.lastpagenumber |
145 |
tr_TR |
dc.identifier.bibliographictag |
Sağır, İsmail, ÇAĞDAŞ YÖNETMEN KATIE MITCHELL’IN REJİ YÖNTEMİ(2019), İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |