Abstract:
İnovasyon (Yenilik) kavramı; son yıllarda örgütler açısından önemli bir kavram
haline gelmiştir. Bu durumun en önemli sebebi, inovatif (yenilikçi yönetim)
uygulamaları doğru şekilde kullanan, üreten ve yöneten örgütlerin başarılı olmasıdır.
Bu önemden yola çıkarak araştırmada; inovatif özellikteki yöneticiler karşısında,
öğretmenlerin motivasyonlarının ve örgütsel bağlılıklarının nasıl etkilendiğini
belirlemek amaçlanmıştır.
Öncelikle; İnovasyon, Motivasyon, Örgütsel Bağlılık, “Eğitim Örgütlerinde Yenilik
ve Yenilikçi (İnovatif) Okul Yöneticileri”, “İnovatif Okul Yönetimi ile
Öğretmenlerin Motivasyonu İlişkisi” ve “İnovatif Okul Yönetimi ile Öğretmenlerin
Örgütsel Bağlılığı İlişkisi” ile ilgili kuramsal bilgiler verilmiştir. Daha sonra evren
olarak 2018-2019 eğitim-öğretim yılı İstanbul ili Avrupa Yakası Bahçelievler
ilçesinde yer alan devlet okullarının ilköğretim kademesinde görev yapan
öğretmenleri belirlenmiştir. Tesadüfi örnekleme yoluyla kura ile belirlenen 12 okulda
görev yapmakta olan 357 öğretmenden veri toplanmış olup 317 geçerli veri
analizlere dahil edilmiştir. Elde edilen yanıtlar bilgisayarda veri olarak “SPSS for
Windows 16.0” programına tanımlanmıştır. Ardından yapılan analizeler
doğrultusunda p<,05 değeri üzerinden anlamlı olup olmadığına bakılmıştır.
Örneklem grubunu oluşturan öğretmenlerin yönetici inovasyon yeterlilikleri ölçeği,
motivasyon ölçeği ve örgütsel bağlılık ölçeği puanlarının normal dağılım gösterip
göstermediğinin incelendiği kolmogorovsmirnov-z testi uygulanmış; sonucuna göre
de yönetici inovasyon yeterliliği ölçeği ile örgütsel bağlılık ölçeği verilerinin
dağılımının normalden farklılaştığı, motivasyon ölçeği verilerinin ise normalden
farklılaşmadığı bulgularına ulaşılmıştır. Örneklem grubunu oluşturan öğretmenlerin
Yönetici İnovasyon Yeterlilikleri Ölçeği, Motivasyon Ölçeği ve Örgütsel Bağlılık
Ölçeği’nden almış oldukları puanlar arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığını
belirlemek üzere Spearman Sıra Farkları Korelasyon Katsayıları analizi
kullanılmıştır. Yapılan uygulamada inovatif yöneticiler karşısında öğretmenlerin
kendi algılarına göre motivasyon ve örgütsel bağlılık düzeylerini belirleme analiz
çalışması yapılmıştır. İlişkisel tarama yöntemiyle yapılan analiz sonuçlarına göre;
Yönetici İnovasyon Yeterlilikleri Ölçeği puanları ile Motivasyon Ölçeği puanları,
Yönetici İnovasyon Yeterlilikleri Ölçeği puanları ile Örgütsel Bağlılık Ölçeği
puanları arasında istatistiksel açıdan pozitif yönde anlamlı bir ilişki saptanmıştır.
Diğer bir ifadeyle inovatif yönetici davranışları arttıkça öğretmenlerin motivasyon
düzeyleri ve örgütsel bağlılık düzeyleri artmaktadır.