dc.contributor.author |
Çiçek, Suat
|
|
dc.date.accessioned |
2020-01-10T07:29:12Z |
|
dc.date.available |
2020-01-10T07:29:12Z |
|
dc.date.issued |
2019-04 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11547/5284 |
|
dc.description.abstract |
Sermayeye dayalı teşvik planları, esas itibariyle çalışanların çalıştığı şirkete ortak
edilmesini, bazı modellerde ise hisse değer artışından pay verilmesini sağlayan
uygulamalar olup bunlar; hisse satınalma planları, hisse senedi opsiyon planları,
hisse senedi teşvik ödülleri, çalışanların hisse senedi sahipliği planları (ESOP), 401
(k) planları, hisse senedi değerleme hakları (SAR) ve kar paylaşım planları ile
ertelenmiş ödeme planları çerçevesinde ortaklık payı verilmesi şeklinde uygulama
alanı bulmaktadır. Sermayeye dayalı teşvik planları esas itibariyle hisse bazlı
ödemeleri bünyesinde taşımaktadır. Bu nedenle söz konusu planların finansal
raporlara yansıtılması ise IFRS/TFRS 2 Hisse Bazlı Ödemeler Standardı’nda
öngörülen ilke ve düzenlemeler çerçevesinde yapılması gerekmektedir.
Sermayeye dayalı teşvik planları çalışanların, özellikle uzman ve kilit personelin,
şirkete bağlılıklarını arttırarak işgücü devrini düşürmek, beyin göçünü önlemek,
topyekün çalışanların şirketin performans ve karlılık gibi hedeflerine yönelik olarak
çalışmaları yönünde motivasyonlarını arttırmak, verimlilik artışı sağlamak, istikrarlı
bir yapı kurmak ve beşeri sermayeyi muhafaza etmek, rekabet gücü kazanmak ve
şirketin değerini artırmak gibi amaçlarla uygulanmaktadır.
Çalışanların sermayeye ortak edilmesinin istihdam istikrarını temin ettiği, firma
performansını ve verimliliği arttırdığı, mikro bazda büyüme ve istikrar yanında
sermayenin tabana yayılması ile sosyal refahın yükseltilmesini sağladığı, makro
bazda ise ekonomik büyüme ve ekonomik kalkınmanın itici gücü olarak ülkenin
kalkınmasında ve beyin göçünün önlenmesinde etkili olduğu kabul görmektedir.
Çalışanların sermayeye dayalı teşviklerden faydalandırılması planları, başta
ABD ve AB olmak üzere Japonya gibi birçok gelişmiş ülkedeki şirketler
tarafından geniş ölçüde uygulanmaktadır. Söz konusu planlara ilişkin vergi ve
diğer yükümlülüklere istisna veya vergi ertelemesi getirilerek teşvikler
sağlanmakta ve böylelikle kamu idaresi tarafından planların uygulanması
desteklenmektedir. Bu durum ulusal düzeyde planlara olan ilginin artmasına ve
söz konusu planların uluslararası düzeyde de uygulanmak istenmesine katkı
sağlamaktadır.
Bu çalışmada konu, planların beşiği olarak kabul edilen ABD’deki uygulamalar
ve vergi mevzuatı çerçevesinde incelenmiştir. Yapılan çalışmada söz konusu
uygulamalarla ilgili Türk Hukuk Sisteminde, örneğin; Sermaye Piyasası
Kanunu, Türk Ticaret Kanunu, Türk Borçlar Kanunu, İş Kanunu, Sosyal
Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu’nda hiç veya yeterli açıklıkta
düzenlemelerin olmadığı, çelişkilerin ve kısıtlayıcı durumların bulunduğu, Tek
Düzen Hesap Planı’nda kayıt düzeni, vergi mevzuatında ise giderleştirme,
vergilendirme ve sermayeye ilave edilebicek fonlarla ilgili belirsizliklerin
olduğu tespit edilmiştir . Bu durumun söz konusu planların Türkiye’de yeterli derecede uygulama zemini bulamamasında etkili olduğu değerlendirilmektedir.
Bu çerçevede; özellikle TFRS 2 Hisse Bazlı Ödemeler Standardı ile Tek Düzen
Hesap Planı, Türk Vergi ve Sosyal Güvenlik Mevzuatı esas alınarak örnek
uygulamalar yapılmış ve Türkiye açısından öneriler getirilmiştir. |
tr_TR |
dc.language.iso |
tr |
tr_TR |
dc.publisher |
İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.subject |
Sermayeye dayalı teşvik planları |
tr_TR |
dc.subject |
Hisse senedi satın alma planları |
tr_TR |
dc.subject |
Hisse senedi opsiyon planları |
tr_TR |
dc.subject |
Hisse senedi teşvik ödülleri |
tr_TR |
dc.subject |
401 (k) planları |
tr_TR |
dc.subject |
ESOP |
tr_TR |
dc.subject |
Hisse senedi değerleme hakları |
tr_TR |
dc.subject |
Çalışanların sermayeye ortak edilmesi, |
tr_TR |
dc.subject |
Beşeri sermaye |
tr_TR |
dc.subject |
Beyin göçü |
tr_TR |
dc.subject |
Sermayenin tabana yayılması |
tr_TR |
dc.subject |
Sosyal refah |
tr_TR |
dc.subject |
Ekonomik büyüme |
tr_TR |
dc.subject |
TFRS 2 Hisse Bazlı Ödemeler Standardı |
tr_TR |
dc.subject |
Capital-based incentive plans |
tr_TR |
dc.subject |
Stock purchase plans |
tr_TR |
dc.subject |
Stock option plans |
tr_TR |
dc.subject |
Stock bonus awards |
tr_TR |
dc.subject |
401 (k) Plans |
tr_TR |
dc.subject |
Employee stock ownership plan |
tr_TR |
dc.subject |
Stock appreciation rights |
tr_TR |
dc.subject |
Associating employees to capital |
tr_TR |
dc.subject |
Human capital |
tr_TR |
dc.subject |
Brain drain |
tr_TR |
dc.subject |
Spreading capital to the base |
tr_TR |
dc.subject |
Social welfare |
tr_TR |
dc.subject |
Economic growth |
tr_TR |
dc.subject |
TFRS 2 Share-Based Payment Standard |
tr_TR |
dc.title |
ÇALIŞANLARI SERMAYEYE DAYALI TEŞVİKLERDEN FAYDALANDIRMA PLANLARI, MUHASEBE VE VERGİ BOYUTU, TÜRKİYE İÇİN ÖNERİLER: BİR UYGULAMA ÖRNEĞİ |
tr_TR |
dc.type |
Thesis |
tr_TR |
dc.description.abstractol |
Capital-based incentive plans are mainly practices that enable employees to be
partners with the company they work for, in some models, share value increase;
these; share purchase plans, stock option plans, stock incentive awards, employee
stock ownership plans (ESOP), 401 (k) plans, stock appreciation rights (SAR) and
profit share plans and deferred payment plans within the framework of granting
partnership. Capital-based incentive schemes mainly carry share-based payments.
Therefore, these plans should be reflected in the financial reports in accordance with
the principles and regulations stipulated in the IFRS / TFRS 2 Share-based Payment
Standards.
Capital-based incentive plans are implemented for purposes such as to decrease the
labor turnover especially the experts and key personnel, by increasing the loyalty of
the employees, to prevent brain drain, to increase the motivation of total employees
to work towards the objectives of the company such as performance and profitability,
to increase productivity, to establish a stable structure and to maintain human capital,
to gain competitiveness and increase the company's value.
It is acknowledged that partnering employees in capital provides employment
stability, increases firm performance and productivity, ensures raising social welfare
by spreading capital as well as growth and stability in micro base, while macro
growth is influential in the country's development and preventing brain drain as the
driving force of economic growth and economic development.
Plans for benefiting from capital-based incentives for employees are mainly
implemented extensively by companies in many developed countries such as Japan,
particularly US and EU. Exemptions or tax deferral are imposed on taxes and other
liabilities related to these plans, and incentives are provided and the implementation
of the plans is supported by the public administration. This contributes to the
increase of interest in plans at the national level and to the implementation of these
plans at the international level.
In this study the topic has been examined in terms of Turkey within the framework of
the practices and tax legislation in the USA. In this study, in the Turkish Legal
System related to these institutions, for example; Capital Market Law, Turkish
Commercial Code, Turkish Code of Obligations, Labor Law, Social Insurance and
General Health Insurance Law, it has been determined that there are no or no clear
arrangements and contradictions and restrictive situations in those, layout in the
Uniform Chart of Accounts, in the tax legislation, there are uncertainties regarding
the deductions, taxation and funds that can be added to capital. It is considered that
this case has influence over related institutions not to find adequate practice ground
in Turkey. In this context; One particular IFRS 2 Share-based Payments Standard Chart of Accounts, Turkish Tax and Social Security Legislation has been made on
the basis of good practices and made recommendations for Turkey. |
tr_TR |
dc.publisher.firstpagenumber |
1 |
tr_TR |
dc.publisher.lastpagenumber |
323 |
tr_TR |
dc.identifier.bibliographictag |
Çiçek, Suat, ÇALIŞANLARI SERMAYEYE DAYALI TEŞVİKLERDEN FAYDALANDIRMA PLANLARI, MUHASEBE VE VERGİ BOYUTU, TÜRKİYE İÇİN ÖNERİLER: BİR UYGULAMA ÖRNEĞİ(2019), İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |