dc.contributor.author |
Özdemir, Ufuk
|
|
dc.date.accessioned |
2020-01-08T13:33:22Z |
|
dc.date.available |
2020-01-08T13:33:22Z |
|
dc.date.issued |
2019-02 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11547/5280 |
|
dc.description.abstract |
En yaygın tanımıyla otizm, yaşamın erken dönemlerinde başlayan ve yaşam boyu
süren, sosyal ilişkiler, iletişim, davranış ve bilişsel gelişmede gecikme ve sapma gibi
özellikler gösteren nöro-psikiyatrik bir farklılık olup Yaygın Gelişimsel Bozukluk
olarak da bilinmektedir.
Bireyin otizmin getirdiği problemlerle baş edebilmesinin en önemli anahtarı
öğrenmedir. Öğrenen birey hayatı daha iyi anlamaya ve hayata katılmaya
başlayacaktır. Anlama ile kendini gösteren kalıcı öğrenmenin temelleri arasında ise
gözlem ve dinleme vardır. Aytaş (2005) gözlem ve dinlemenin tamamlanmasında
okumanın büyük önemi olduğunu dolayısıyla okumanın anlamanın en önemli ögesi
olduğunu vurgulamıştır. Aytaş (2005) e göre okuma hem göze hem de kulağa hitap
ettiğinden öğrenmedeki payı %94 gibi büyük bir paydır.
Bu çalışmada neden okuma becerisi gelişimi üzerinde durulduğunun bir dayanağı da
İlköğretimin öncelikli öğretimsel amacının, dinleme, konuşma, okuma, yazma,
matematik gibi temel becerileri geliştirmek olmasıdır (Akçamete, Gürgür, Kış,
2004). Öğrenmede güçlük çeken bireylerin bu temel becerilerde gelişimi ise
öğretmenlerin gerekli öğretim uyarlamalarını yapmaları ile doğrudan ilgilidir.
Bu çalışmada, yukarda söz edilen uyarlama renklerle okuma şeklinde
gerçekleştirilmiş ve çalışmanın konusu ,yaş gözetmeksizin, “OSB’li bireyler
otizmden etkilenme derecelerine göre değişebilen ölçüde okuma öğrenebilirler”
düşüncesini temel alarak oluşturulacak bir okuma öğretimi tekniği geliştirilmesi ve
bu tekniğin OSB’li çocuklarda okuma becerilerine etkisini ölçmektir. Başka bir
deyişle bu araştırmada “Ufuk Özdemir Okumanın Rengi” adı verilen bir okuma
öğretim programının OSB’li çocuklara okuma öğretiminde etkisi incelenmiştir.
Bu tez çalışmasında, Tek Denekli Araştırma Yöntemine göre, Davranışlar arası çoklu
yoklama modeli kullanılarak; renkleri kullanarak öğrenilenlerin harf, hece, kelime ve
cümlelerin, genellemeye etkisi ölçülmüştür.
“Ufuk Özdemir Okumanın Rengi” programı ile yapılan öğretimlerden sonra
“genelleme” nin de arttığı, “Ufuk Özdemir Okumanın Rengi” programının,
genellemeye etkili olduğu görülmüştür. |
tr_TR |
dc.language.iso |
tr |
tr_TR |
dc.publisher |
İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.subject |
Otizm |
tr_TR |
dc.subject |
Renklerle okuma |
tr_TR |
dc.subject |
Okumanın rengi |
tr_TR |
dc.subject |
Ufuk özdemir |
tr_TR |
dc.subject |
OSB |
tr_TR |
dc.subject |
Yaygın gelişimsel bozukluk |
tr_TR |
dc.subject |
Renk kodlu okuma |
tr_TR |
dc.subject |
Autism |
tr_TR |
dc.subject |
Reading with colors |
tr_TR |
dc.subject |
Ufuk Özdemir |
tr_TR |
dc.subject |
Pervasive developmental disorder |
tr_TR |
dc.title |
“UFUK ÖZDEMİR OKUMANIN RENGİ” PROGRAMININ OSB’Lİ ÇOCUKLARDA OKUMA BECERİLERİNE ETKİSİ |
tr_TR |
dc.type |
Thesis |
tr_TR |
dc.description.abstractol |
Autism is a neuro-psychological difference which appears in very early years of
the life and displays itself with a delay or disturbance in social relations,
communication, and cognitive development of a child. It is mostly known as
pervasive developmental disorder.
Learning is the most important key to overcome the problems related to autism.
When an individual with autism starts learning, also starts understanding the life
and integration to society will be easier. Understanding and comprehension
lead permanent learning which basically depend on observation and listening.
On the other hand Aytaş (2005) reports that reading is a very important way to
support observation and listening. As reading addresses both eyes and ears, its
contribution to learning is 94%.
The reason to focus on reading ability in this research study is the priority of
listening, speeking, reading, writing and math skills in elementary education
programs (Akçamete, Gürgür, Kış, 2004). Those who have learning disabilities
need instructional adaptations to develop these mentioned skills.
Within the framework of this research study, an instructional adaptation to
reading is followed and a new reading strategy is developed. Basically, a new
instructional material based on reading with colors appeared and used to
improve reading ability of students with autism. The principle behind the
research study is the quote “regardless of their age, people with autism can learn
reading. Only amount of time and effort may differ”. The main purpose of this
study is to evaluate the effect of new instructional material (Ufuk Özdemir
Colors of Reading) used to teach reading.
The research is designed as single subject research and how letters, syllables,
words and sentences learned effect in generalisation is evaluated by using
multiple probe design across behaviors.
Data displayed the increase in generalisation level of students with “Ufuk
Özdemir Colors of Reading” program. |
tr_TR |
dc.publisher.firstpagenumber |
1 |
tr_TR |
dc.publisher.lastpagenumber |
88 |
tr_TR |
dc.identifier.bibliographictag |
Özdemir, Ufuk, “UFUK ÖZDEMİR OKUMANIN RENGİ” PROGRAMININ OSB’Lİ ÇOCUKLARDA OKUMA BECERİLERİNE ETKİSİ(2019), İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |