dc.contributor.author |
Mevlütoğlu, Baran
|
|
dc.date.accessioned |
2020-01-08T12:38:06Z |
|
dc.date.available |
2020-01-08T12:38:06Z |
|
dc.date.issued |
2019-03 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11547/5278 |
|
dc.description.abstract |
Tarih boyunca insanların güvenliğinin ve ortak ihtiyaçlarının karşılanması amacıyla
mal ve özgürlüklerinden vazgeçerek ortak bir yönetim ve kurallar altında toplanma
kararı neticesinde oluşan toplumların yerleşik hayata geçmesiyle birlikte ortaya çıkan
kentlerin niteliğinde çağların şartlarına göre değişimler meydana gelmiştir. İnsanlık
tarihinde bir dönüm noktası olan sanayi devrimi ile birlikte ticari, sanayi ve hizmet
faaliyetlerinin gelişmesi kentlerin yapısını değiştirmiştir. 20. yüzyıldan itibaren ulaşım
olanakları ve iletişim teknolojilerinin gelişmesiyle beraber büyüyen kentlerin
yapısında ve çevresi ile ilişkilerinde yaşanan fonksiyonel değişimler metropoliten kent
modelinin oluşmasını sağlamıştır.
Sanayi devrimi ve küreselleşme ile birlikte insanoğlunun ihtiyaçları ve çıkarları
doğrultusunda savurganca ve bilinçsizce kullanılan doğal kaynaklar, hızlı ve
kontrolsüz kentleşme, kentsel altyapı sorunları ve aşırıya gidilen üretim-tüketim
döngüsü nedeniyle çevrede meydana gelen tahribat, günümüzde çevre kirliliğinin
insanlığın geleceğini tehdit eder seviyeye ulaşmasına neden olmuştur.
1970’li yıllardan itibaren yaşanan çevre kirliliğinin insan ve çevre üzerindeki etkisinin
önüne geçilemeyeceği boyutlara ulaşması ile beraber ülkeler ulusal baz da
uyguladıkları politikaların işe yaramaması nedeniyle uluslararası alanda çözüm
arayışlarına gitmiştir. Başta Birleşmiş Milletler ve Avrupa Birliği olmak üzere
bölgesel ve küresel ölçekte çevrenin korunmasına yönelik sürdürülebilir bir yönetim
ile kirliliğin önlenmesi ya da en aza indirilmesine yönelik politikalar oluşturulmaya
başlanmıştır.
İnsanlık için hayati derece öneme sahip olan denizlerin kirlenmesi son yıllarda dünya
gündemini meşgul eden en önemli çevre kirliliği sorunlarından bir tanesi haline
gelmiştir. Denizlerin kirlenmesinde kara ve deniz kökenli birçok faktör vardır. Deniz
kökenli kirleticilerden en önemlisi petrol kirliliği ve deniz yolu taşımacılığıdır. Deniz
yolu taşımacılığı yapan gemilerin karıştıkları kazalardan kaynaklı petrol kirliliğinin
yanında katı atıklar, sintine, kirli balast vb. sular, yağlar gemi kaynaklı atıklar da
kirliliğe neden olmaktadır. Bunların yanında gemi, uçak vb. suni yapıların kasten
denize batırılması, deniz yatağında yapılan petrol ve değerli maden arama vb.
çalışmaları ve kara ve atmosferden kaynaklı kirlilikler denizleri kirletmektedir. Bu
kirliliklerin önüne geçilebilmesi ve gelecek kuşaklara daha temiz bir dünya bırakmak
amacıyla devletler yerel, ulusal ve uluslararası düzeyde yasal ve yönetsel düzenlemeler
yapmış ve tedbirler almıştır.
Bu çalışmada örnek olay yönetimi kullanılarak metropoliten kentlerde büyükşehir
belediyelerinin deniz kirliliği ile mücadele kapsamında verdiği hizmetler
değerlendirilecektir. Çalışmanın giriş bölümü ile birlikte ikinci bölümünde kent
kavramı ve kentlerin tarihsel gelişimi, metropol ve metropoliten kent kavramları, çevre
kavramı ve çevre-insan ilişkisi; üçüncü bölümünde çevre kirliliği, çeşitleri ve
nedenleri, çevre kirliliği ile mücadele kapsamında uygulanan çevre politika ve araçları,
ulusal ve uluslararası alanda yapılan yasal ve yönetsel düzenlemeler, yerel
yönetimlerin yaklaşımı, deniz kirliliği ile mücadele kapsamında deniz kirliliği kavramı
ve nedenleri, ulusal ve uluslararası alanda yapılan yasal ve yönetsel düzenlemeler ve
Fransa ve Hollanda ülkeleri ölçeğinde uluslararası alanda deniz kirliliği ile
mücadeleye yönelik verilen hizmetler; dördüncü bölümünde deniz kirliliği ile
mücadele kapsamındaki çalışmaları değerlendirmek üzere İstanbul Büyükşehir
Belediyesi Deniz Hizmetleri Müdürlüğü tarafından verilen hizmetler üzerinde
çalışılmıştır. Sonuç bölümünde İBB Deniz Hizmetleri Müdürlüğü tarafından verilen
hizmetlerin ve istatistiklerin değerlendirilmesi yapılmış ve çözüm önerilerinde
bulunulmuştur.
Sonuç olarak İBB Deniz Hizmetleri Müdürlüğü’nün; mali bütçesinin, yetki ve
sorumluluklarının, hizmet alanları ve çeşitliliğinin artış gösterdiği, deniz kirliliğine
yönelik en yakın ve hızlı hizmet vermek amacıyla İstanbul genelindeki sorumluluk
alanına giren deniz, kıyı, dere, plaj vb alanlarda temizlik hizmetleri verdiği, gemi
atıkları ve petrol türevi atıkların yönetimi ve geri kazanımına yönelik hizmetleri
yürüttüğü, gemi kaynaklı deniz kirliliği denetimi hizmetleri verdiği ve deniz kirliliği
ile mücadeleye yönelik hizmetleri ile Türkiye’de örnek model olduğu
gözlemlenmektedir. |
tr_TR |
dc.language.iso |
tr |
tr_TR |
dc.publisher |
İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.subject |
Metropoliten Kent |
tr_TR |
dc.subject |
Çevre |
tr_TR |
dc.subject |
Çevre Kirliliği |
tr_TR |
dc.subject |
Deniz Kirliliği |
tr_TR |
dc.subject |
Deniz Kirliliği ile Mücadele |
tr_TR |
dc.subject |
Metropolitan City |
tr_TR |
dc.subject |
Environment |
tr_TR |
dc.subject |
Environmental Pollution |
tr_TR |
dc.subject |
Marine Pollution |
tr_TR |
dc.subject |
Fight Against Marine Pollution |
tr_TR |
dc.title |
METROPOLİTEN KENTLERDE DENİZ KİRLİLİĞİ İLE MÜCADELE: İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ DENİZ HİZMETLERİ MÜDÜRLÜĞÜ ÖRNEĞİ |
tr_TR |
dc.type |
Thesis |
tr_TR |
dc.description.abstractol |
Throughout history, the nature of the cities that showed up with transition to settled
life of the societies that emerged as a result of the decision to gather under a common
management and rules, by giving up the property and freedoms for the purpose of
meeting the security and common needs of the people, has changed according to the
conditions of the ages. With the Industrial Revolution, which is a turning point in
human history, the development of commercial, industrial and service activities has
changed the structure of cities. The functional changes in the structure and the relations
with environment of growing cities, with the development of transportation facilities
and communication technologies since the 20th century, have led to the formation of
the metropolitan city model.
The natural resources that is used unconscious and extravagant in line with human
needs and interests with the Industrial Revolution and globalization, rapid and
uncontrolled urbanization, urban infrastructure issues and the destruction of the
environment due to the excessive production-consumption cycle have caused
environmental pollution to reach the level that threatens the future of humanity today.
As the environmental pollution experienced since the 1970s has reached the limits in
which the impact on human and environment cannot be prevented, countries have been
looking for solutions in international arena because the policies they applied on
national basis are not working. The policies for prevention or minimization of
pollution through a sustainable management which aimed at protection of the
environment at the regional and global level, initially by the United Nations and the
European Union, have been initiated.
Pollution of marines, which are of vital importance to humanity, has become one of
the most important environmental pollution problems that has occupied the world
agenda in recent years. There are many factors of land and marine origin in the
pollution of the seas. The most important pollutants of marine origin are oil pollution
and maritime transport. In addition to the oil pollution caused by the accidents
involving maritime transport vessels, solid wastes, bilge, waters like dirty ballast, oils,
ship-based wastes also cause pollution. In addition to these, deliberately submerging
of artificial structures like ship and aircraft, exploration studies for oil and precious
metals etc. in the sea bed and pollution from the land and atmosphere pollute the seas.
In order to prevent these pollutions and to leave a cleaner world for future generations,
states have made legal and administrative arrangements and taken measures at local,
national and international levels.
In this study, the services provided by metropolitan municipalities to fight against
marine pollution in metropolitan cities will be evaluated by using case study management. In the introduction chapter and second chapter of this study, the concept
of the city and the historical development of the cities , the concepts of metropolis and
metropolitan cities, the concept of environment and the relationship between
environment and human ; in third chapter environmental pollution, types and causes
of environmental pollution, environmental policy and tools applied in the context of
the fight against environmental pollution , national and international legal and
administrative arrangements, the approach of local governments, the concept and
causes of marine pollution in the context of the fight against marine pollution , national
and international legal and administrative arrangements , services for the fight against
marine pollution in the international arena at the scale of France and Netherlands
countries ; in fourth chapter the services provided by the Istanbul Metropolitan
Municipality Directorate of Marine Services to evaluate the activities in the field of
fighting against marine pollution have been studied. In final chapter, services and
statistics that are given by Istanbul Metropolitan Municipality Directorate of Marine
Services are evaluated and offered with solutions.
In conclusion, it is observed that Istanbul Metropolitan Municipality Directorate of
Marine Services with its financial budget, authority and responsibilities, service areas
and diversities showing an increase, provides cleaning services in the sea, shore,
stream, beach, etc. which are in the area of responsibility across Istanbul in order to
provide the closest and fastest service to marine pollution, implements services for
ship waste and oil derivative waste management and recovery , serves for ship-borne
marine pollution control and serves as a model in Turkey with its services for the fight
against marine pollution. |
tr_TR |
dc.publisher.firstpagenumber |
1 |
tr_TR |
dc.publisher.lastpagenumber |
164 |
tr_TR |
dc.identifier.bibliographictag |
Mevlütoğlu, Baran, METROPOLİTEN KENTLERDE DENİZ KİRLİLİĞİ İLE MÜCADELE: İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ DENİZ HİZMETLERİ MÜDÜRLÜĞÜ ÖRNEĞİ(2019), İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |