dc.contributor.author |
Yurtseven, Pınar
|
|
dc.date.accessioned |
2020-01-08T07:42:59Z |
|
dc.date.available |
2020-01-08T07:42:59Z |
|
dc.date.issued |
2019-02 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11547/5274 |
|
dc.description.abstract |
“Sâmiha Ayverdi‟nin Hikâye ve Romanlarında Kadın Kahramanlar” adlı bu tezde,
Aşk Budur romanının ardından birer yıl arayla yayımladığı Batmayan Gün, Ateş
Ağacı, Yaşayan Ölü, İnsan ve Şeytan, Son Menzil, Yolcu Nereye Gidiyorsun,
Mesihpaşa İmamı adlı romanları ve Mâbette Bir Gece adlı hikâye kitabında yer alan
kadın kahramanlar kronolojik bir sıra takip edilerek beş bölüm hâlinde incelenmiştir.
Birinci bölüm olan “Sâmiha Ayverdi‟nin Hikâye ve Romanlarında Önceden
Psikolojik/Tasavvufî Eğitim Aldığı Anlaşılan Kadınlar”da kurgunun seyri içinde
daha evvel bir yaşam biçimi olarak tasavvufu benimsemiş, aşkın ekseninde olgun ve
oldurucu bir ruh olan kadınlar ele alındı. İkinci bölüm olan “Sâmiha Ayverdi‟nin
Hikâye ve Romanlarının Aktüel Zamanında Psikolojik ve Tasavvufî Eğitim Alan
Kadınlar” da romanın aktüel zamanında bir mürşidin/rehberin eşliğinde zamanla
ideal kadına ulaşan kişilere yer verildi. Bu iki bölümde de amaç; Türk kültür ve
ahlakını benimseyen, bir yaşam şekli olarak ifadesini insanda bulan tasavvufun
ekseninde rol model kadınların örnek yaşamlarını, karakterlerini ortaya
koyabilmekti. İkinci bölümün birinci bölümden farkına gelirsek ikinci bölümde
kadın kahramanlarımızın iç tekâmülünü besleyen, geliştiren kişilerin bir diğer
ifadeyle mürşitlerin romanda bizzat yer alıp okuyucunun gözü önünde âdeta okuyucu
da eğiterek irşat etmesiydi. “Medeni Durumlarına Göre Kadınlar” üçüncü bölümü
oluşturmaktaydı. Bu bölüm üç alt başlıkta da ele alındı: Evli, Bekâr ve Dul Kadınlar.
Medeni durumlarına göre kadınlarda, kadınların hayata bakışlarından, evliyse aile
içindeki rolü, eşine ve çocuklarına yaklaşımı, çocukların terbiyesi; bekâr ya da dul
bir kadınsa ne şekilde yaşadığı, hayata nasıl baktığı anlatılmıştır. Dördüncü bölüm
olan “Sanatkâr Kadınlar” bölümünde ise sanatla hemhal olan kadınların sanatçı
kişilikleri ortaya konulmuştur ve son bölüm olan “Çalışan Kadınlar” bölümünde ise
iş hayatında yer alan kadınların meslekleri, mesleklerini icra edişleri ve toplumun
çalışan bir kadına bakışı tespit edilmiştir. |
tr_TR |
dc.language.iso |
tr |
tr_TR |
dc.publisher |
İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.subject |
Sâmiha Ayverdi |
tr_TR |
dc.subject |
Hikâye |
tr_TR |
dc.subject |
Roman |
tr_TR |
dc.subject |
Kadın |
tr_TR |
dc.subject |
Samiha Ayverdi |
tr_TR |
dc.subject |
Fiction |
tr_TR |
dc.subject |
Novel |
tr_TR |
dc.subject |
Woman |
tr_TR |
dc.title |
SAMİHA AYVERDİ’NİN HİKÂYE VE ROMANLARINDA KADIN KAHRAMANLAR |
tr_TR |
dc.type |
Thesis |
tr_TR |
dc.description.abstractol |
In this thesis named “Heroines in Samiha Ayverdi's fiction and novels‟‟ after a year
of the publishing of her novel “This is Love”, heroines who are listed in her “Sunless
Day”, “Fire Tree”, “Living Dead”, “Man and Satan”, “Last Range”, “Where Are You
Going, Traveller”, “Mesih Pasha Imam” novels and “A night in the Temple”
fictional book have been studied following chronological order in five chapters.
In the first chapter “Women Who Seen Previously Psychological / Sufi Education in
Samiha Ayverdi's fiction and novels”, women who had previously adopted Sufism as
a way of life, and who were mature and deadly in the axis of love were dealt with. In
the second chapter, “Women Receiving Psychological and Sufistic Education in the
Current Time of Samiha Ayverdi's fiction and novels” also were included the people
who reached gradually the ideal women accompanied by a mentor or a guide in the
current time of the novel. The aim in both chapters; was to be able to reveal the
exemplary lives and characters of role model women who adopting Turkish culture
and morality, on the axis of sufism which finds a way of expression as a way of life
in human. In comparison to the first chapter, in the second one of this study, the
gurus - the people who feed and develop the inner evolution of our female heroes
were personally involved in the novel and encouraged them by educating the reader.
“Women by Marital Status” was given in the third chapter. This chapter was
discussed in three sub-headings: Married, Unmarried and Widowed Women.
According to the marital status of women, the view of women in life, if she is
married, her role in the family, his wife and children approach, children's dressage; if
she is a single or a widow, how she lives, how she realizes life have been
investigated. In the fourth chapter – “Artistic Women”, artistic personalities of
women who are in the hands of art are revealed and in the final chapter “Working
Women” women's occupations in business life, the way they practice their
professions and the view of the society to a working woman were determined. |
tr_TR |
dc.publisher.firstpagenumber |
1 |
tr_TR |
dc.publisher.lastpagenumber |
446 |
tr_TR |
dc.identifier.bibliographictag |
Yurtseven, Pınar, SAMİHA AYVERDİ’NİN HİKÂYE VE ROMANLARINDA KADIN KAHRAMANLAR(2019), İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |