dc.contributor.author |
Mardini, Roula
|
|
dc.date.accessioned |
2020-01-08T07:10:56Z |
|
dc.date.available |
2020-01-08T07:10:56Z |
|
dc.date.issued |
2019-01 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11547/5271 |
|
dc.description.abstract |
Sahte markaların, tüketicilerin orijinal markaları kabul etmeleri üzerindeki etkisini
incelemek için mevcut araştırmalar yapılmıştır. Sahte marka, büyük şirketlerin iş
hayatlarında uğraştığı bir konudur. Üreticiler arasında rekabetin artmasına yol açan
teknoloji ve iş dünyasının gelişmesiyle bazı üreticiler, kendi markalarını müşterileri
için tanınabilir hale getirmek için belirli bir isim ve renkte yapmaya başladılar.
Bununla birlikte, bazı küçük üreticilerin bazı şirketlerin orijinal markalarını
kopyalayıp üretmeye başladığında, sahte markalar konusu tartışıldı. Ürünler başka bir
fabrikada, orijinal ürünle aynı veya daha az kaliteye sahip orijinal adında üretilir ve
normalde daha düşük fiyata satılır. Bu ucuz fiyat, muhtemelen orijinal markayı satın
alamayan pek çok müşteriyi çekiyor. Hükümetler, orijinal şirketler için özel ürün ve
ad üretme hakkını korumaya karar vermiş olsalar da, sahte markalar günlük olarak
yüksek miktarda satılmaktadır. Sahte markaların üretildiği ve satıldığı yerlerden biri
de Türkiye'de. Bu nedenle, sayaç markalarının orijinal markaların tüketicilerini nasıl
etkilediğini bulmak için mevcut araştırma yapılmıştır. Araştırma, sahte markaların
geliştiği bir işin olduğu Türkiye'de yapıldı. Araştırmanın yapılacağı nüfus Türkiye'deki
tüketiciler, hedef nüfus ise İstanbul'daki tüketiciler. Mevcut araştırma, tüketicilere
sahte marka algıları hakkında fikirlerini sormak için araştırma aracı olarak yakın uçlu
anketlerle nicel araştırma yönteminde gerçekleştirilmektedir. Araştırmaya katılanların
belirlenmesinde çok aşamalı kümeleme örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Bu nedenle,
İstanbul’daki 12 alışveriş merkezindeki katılımcılara 200 anket dağıtılmıştır. Bulgular
SPSS ile analiz edildi. |
tr_TR |
dc.language.iso |
en |
tr_TR |
dc.publisher |
ISTANBUL AYDIN UNIVERSITY INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCES |
tr_TR |
dc.subject |
Sahte markalar |
tr_TR |
dc.subject |
Müşteriler |
tr_TR |
dc.subject |
Karar verme |
tr_TR |
dc.subject |
Orijinal markalar |
tr_TR |
dc.subject |
Türkiye |
tr_TR |
dc.subject |
Counterfeit brands |
tr_TR |
dc.subject |
Customers |
tr_TR |
dc.subject |
Decision-making |
tr_TR |
dc.subject |
Original brands |
tr_TR |
dc.subject |
Turkey |
tr_TR |
dc.title |
IMPACT OF COUNTERFEIT BRANDS ON CONSUMERS ACCEPTANCE ON THE ORIGINAL BRANDS |
tr_TR |
dc.type |
Thesis |
tr_TR |
dc.description.abstractol |
The current research has been conducted to examine the impact of counterfeit brands
on the consumers’ acceptance of the original brands. Counterfeit brand is an issue that
big companies deal with in their business life. By the development of technology and
business which lead to higher competition among producers, some producer started
making their own brand in a specific name, shape, to color to be recognizable for their
customers. However, the issue of counterfeit brands came to discussion when some
small producer started to copy and produce the original brands of some companies.
Goods are produced in another factory in the name of original brand having same or
less quality than original and sold in lower price normally. This cheaper price attracts
a lot of customers who are probably not able to buy the original brand. Although
governments agreed to save the right of producing specific goods and name for the
original companies, counterfeit brands are sold in a high amount on the daily basis.
One of the places where the counterfeit brands are produced and sold is in Turkey.
Therefore, the current research has been conducted to find how counter brands effect
consumers of the original brands. The research is done in Turkey where the counterfeit
brands have a flourish business. The population for the research is the consumers in
Turkey and the target population is consumers in Istanbul. The current research is
carried out in quantitative research method with close-ended questionnaires as research
tool to ask consumers’ opinion about their perception of counterfeit brands. Multistage
clustering sampling method is used for determining respondents for the research.
Therefore, 200 questionnaires are distributed among the respondents in 12 shopping
center in Istanbul. The findings are analyzed by SPSS. |
tr_TR |
dc.publisher.firstpagenumber |
1 |
tr_TR |
dc.publisher.lastpagenumber |
79 |
tr_TR |
dc.identifier.bibliographictag |
Mardini, Roula, IMPACT OF COUNTERFEIT BRANDS ON CONSUMERS ACCEPTANCE ON THE ORIGINAL BRANDS(2019), ISTANBUL AYDIN UNIVERSITY INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCES |
tr_TR |