dc.contributor.author |
İkikat, Uğur
|
|
dc.date.accessioned |
2020-01-08T06:40:51Z |
|
dc.date.available |
2020-01-08T06:40:51Z |
|
dc.date.issued |
2019-01 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11547/5266 |
|
dc.description.abstract |
Bu araştırma zenginleştirilmiş Fen Bilimleri dersinin ilkokul öğrencilerinin yaratıcı
düşüncelerine etkisinin var olup olmadığını, var ise yaratıcı düşünme becerileri
basamakları olan akıcılık, esneklik, orijinallik ve zenginleştirme olgularının
gelişiminde ne derecede etkisi olduğunu inceleme amacıyla yapılmıştır.
Araştırma İstanbul ili Sultangazi ilçesinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığına bağlı
Özel Medeniyet İlkokulu 4.Sınıf A şubesinde öğrenimine devam eden 27 öğrenci
üzerinde uygulanmıştır.
Araştırmada öğrencilerin yaratıcılıklarını ölçme adına Torrance Yaratıcılık testi Şekil
A Test ve Sözel A Test ve Torrance Yaratıcılık testi Şekil B Test ve Sözel B Test
tatbik edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin demografik bilgilerini içeren kişisel bilgi formu
tatbik edilmiştir.
Araştırmada yeterli sayıda uzman görüşü alınan bir zenginleştirilmiş Fen Bilimleri
programı kullanılmıştır. Programın uygulanmasından önce öğrencilerin
yaratıcılıklarını ölçmek için ön test olarak Torrance Yaratıcılık testi Şekil A Test ve
Sözel A Test uygulanmıştır. İlk uygulamanın ardından 12 hafta süresince söz konusu
olan öğretim programı uygulanmıştır. Programın uygulanmasının ardından
öğrencilere son test olarak, Torrance Yaratıcılık testi Şekil B Test ve Sözel B Test
tatbik edilmiştir. Son testin tatbiki üzerinden 3 hafta geçtikten sonra, öğrencilere
Torrance Yaratıcılık testi Şekil B Test ve Sözel B Test tekrar tatbik edilmiştir.
Deney grubunun ön test - son test, son test-kalıcılık testi ve ön test-kalıcılık testi
arasındaki ilişkisinin anlamlılık düzeyini belirlemek için Wilcoxon Test analiz
yöntemi kullanılmıştır. Ayrıca demografik değişkenlerle ilgili verilerin
çözümlenmesinde Wilcoxon Testi, Mann-Whitney U Testi ve Kruskal Wallis-H
Testi kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre ilkokul öğrencilerine yönelik
hazırlanan Zenginleştirilmiş Fen Bilimleri dersi programının, ilkokul öğrencilerinin
yaratıcı düşünce becerilerini anlamlı düzeyde arttırmıştır. Elde edilen bulgulara
dayanarak öneriler getirilmiştir. |
tr_TR |
dc.language.iso |
tr |
tr_TR |
dc.publisher |
İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.subject |
Yaratıcılık |
tr_TR |
dc.subject |
Yaratıcı Birey |
tr_TR |
dc.subject |
Yaratıcı Düşünce |
tr_TR |
dc.subject |
Fen Bilimleri |
tr_TR |
dc.subject |
Creativity |
tr_TR |
dc.subject |
Creative person |
tr_TR |
dc.subject |
Creative thinking |
tr_TR |
dc.subject |
Science |
tr_TR |
dc.title |
ZENGİNLEŞTİRİLMİŞ FEN BİLİMLERİ DERSİNİN İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN YARATICI DÜŞÜNCELERİNE ETKİSİ |
tr_TR |
dc.type |
Thesis |
tr_TR |
dc.description.abstractol |
The purpose of this research is to determine the effect of enriched Science course on
the creative thoughts of primary school students, and to what extent the effects of
creative thinking skills on the development of fluency, flexibility, originality and
enrichment phenomena.
The study was carried out on 27 students attending the 4th Grade A Special
Civilization Primary School in the Sultangazi district of Istanbul.
In order to measure the creativity of students, Torrance Creativity Test Figure A Test
and Verbal A Test and Torrance Creativity Test Figure B Test and Verbal B Test
were applied. In addition, a personal information form containing the demographic
information of the students was applied.
An enriched Science program with sufficient number of experts was used in the
study. Prior to the implementation of the program, Torrance Creativity Test Figure A
Test and Verbal A Test were applied as a pre-test to measure students' creativity.
After the first application, the curriculum was applied for 12 weeks. Following the
implementation of the program, Torrance Creativity test was applied to Figure B Test
and Verbal B Test as a final test. After 3 weeks through the application of the last
test, Torrance Creativity test Figure B Test and Verbal B Test were applied again.
In order to define the significance level of exprimental group's relation between the
pre-test -the final test, the final test retention test and the pre-test - retention test,
Wilcoxon test analsis method was employed. Besides, Wilcoxon test, Mann-Whitney
U test and Kruskal Walis-H test were used in analysis of statistics related to
demographic varieties.
According to the findings which were obtained at the end of the resaerch, the
enriched science curriculum which was prepared for primary school students
enhanced the creative thinking skills of them at a significant rate. Suggestions were
submitted based on the findings obtained. |
tr_TR |
dc.publisher.firstpagenumber |
1 |
tr_TR |
dc.publisher.lastpagenumber |
61 |
tr_TR |
dc.identifier.bibliographictag |
İkikat, Uğur, ZENGİNLEŞTİRİLMİŞ FEN BİLİMLERİ DERSİNİN İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN YARATICI DÜŞÜNCELERİNE ETKİSİ(2019), İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |