Abstract:
Mobil uygulamalar iletişim, eğitim, eğlence, alışveriş, seyahat, sağlık gibi birçok
farklı alanda hizmet vermektedirler. Mobil uygulamaların mal ve hizmetlerden farkı
ve en önemli özellikleri zaman ve mekân kısıtlaması olmadan, gerekli şartların
uygunluğuna göre (Mobil telefon, tablet, ağ bağlantısı vs.) kullanılabilir olmasıdır.
Bu çalışmanın amacı mobil uygulama tercihinde tüketicilerin kişilik özelliklerinin
mobil uygulama kullanımı ile ilişkisini belirlemek, kullanıcıların mobil uygulama
kullanımına faydacı ve hedonik güdülerin etkisini, mobil uygulamalara yönelik
algılanan faydayı ve algılanan kullanım kolaylığını, mobil uygulamalar ve
kullanımına ilişkin kullanıcıların sahip oldukları bilgi ve ilgi düzeyini, kullanıma
yönelik tutumu ve gerçekleşen kullanım arasındaki ilişkileri incelemektir.
Bu çalışmada öncelikle literatürde hedonik ve faydacı güdülerin ürün / hizmet
tercihine etkisini inceleyen çalışmalar incelenmiş ve ardından söz konusu güdülerin
mobil uygulama pazarlaması kapsamında kullanıcıların uygulama tercihlerine etkisi
araştırılmıştır.
Çalışmada kullanılan veriler anket yöntemi ile toplanmıştır. Soru formu dört
bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde, demografik değişkenlere ilişkin bilgiler;
ikinci bölümde, mobil cihaz kullanıcılarının kullandıkları mobil uygulamalara
yönelik bilgiler; üçüncü bölümde, hedonik ve faydacı güdüler ve mobil uygulamalar
hakkında kullanıcıların bilgi düzeyini ölçmek için kullanılacak ifadeler; dördüncü
bölümde ise, mobil uygulama kullanıcılarının mobil uygulamalardan algıladığı fayda
ve kullanım kolaylığı, kullanımlarına yönelik tutumları, kullanım niyetleri ve
gerçekleşen kullanım durumlarını ölçen sorular bulunmaktadır. Örneklem seçiminde
kolayda örnekleme yöntemi uygulanmış ve 1050 veriye ulaşılmıştır.
Yapılan çalışma neticesinde, mobil uygulama geliştiren / kullanan işletmelerin /
kurumların, müşterilerinin / kullanıcıların uygulamalar ile ilgili düşünceleri hakkında
bilgi sahibi olmasının, kullanıcıları eğlendirebilecek, boş zamanlarını hoş
geçirmelerini sağlayacak ve bunların yanı sıra fayda sağlayabilecekleri uygulamalar
geliştirmelerinin pazarlama stratejileri açısından önem arz ettiği sonucuna
ulaşılmıştır.