Abstract:
Geçmişte yalnızca barınma ihtiyacını karşılamak adına üretilen konutlar, günümüzde
barınma ihtiyacının dışına çıkıp, bireylerin yaşam biçimlerini temsil eden hatta sosyal
statü ve prestijlerini belirleyen araçlar haline gelmiştir. Konut satın alırken, fiyattan
konuma, sosyal aktivite imkanlarından güvenlik sistemlerine kadar farklı çok sayıda
kriter geliştiren müşteriler yanında; büyüyen pazarın rekabet ortamında hem karını hem
de imajını büyütmek isteyen ve bunun için yeni pazarlama stratejilerine ihtiyaç duyan
firmalar bulunmaktadır.
Türkiye'de konut sektörü; Mortgage sisteminin entegrasyonu, entegrasyona uyum
sürecinde oluşturulan kanuni düzenlemeler, TOKİ, Emlak Konut başta olmak üzere özel
çok sayıda firmanın da geliştirdikleri devasa projeler, artan göçe bağlı olarak da artan
konut talebi nedeniyle tarihinin en büyük rekabet ortamını yaşamaktadır. Bu rekabet
hem stüdyo tipi dairelerden villalara kadar farklı ölçekteki konut tiplerinin sunulmasını
sağlamış hem de birey odaklı pazarlama ve çözüm stratejilerinin gelişmesine olanak
sağlamıştır.
Araştırmanın amacı; konut pazarlama stratejilerini değerlendirerek, müşterilerin konut
satın alma davranışlarını belirlemek ve konut üretimi, pazarlaması ve satışı yapan
firmaların modern pazarlama stratejilerini, müşterilerin karar kriterlerini dikkate alarak
oluşturmalarını sağlamaktadır. Bu noktadan hareketle tez kapsamında; konut pazarlama
ve konut pazarlamasında karma stratejiler tanıtılmış olup, uygulanan anket ve ölçekle
konut satın alma potansiyeli olan 250 müşterinin konut satın alma davranışları analiz
edilmiştir.