Özet:
Bodrum Yarımadasında, yakın geçmiĢte ve günümüzde, inĢa edilmiĢ ve edilmekte
olan konutlar da, bazı geleneksel mimari öğelere, iĢlevlerini yitirmiĢ olmalarına
rağmen, tasarımcı - mimar tarafından, tasarımlarda yer verildiği sıkça görülmektedir.
Bu öğelere tasarımlarda yer verilme nedenleri, araĢtırıldığında ise; söz konusu
geleneksel mimari öğelerin, kullanıcı kitleleri tarafından da beğeniyle karĢılandıkları
gözlenmektedir. Ancak; geleneksel mimari öğelerin, kullanıcı kitleleri tarafından,
„„beğeniliyor olma‟‟ olgusunun ve bu olgunun nedenlerinin, henüz bilimsel
yöntemler ile tam olarak açıklanabilmiĢ olmadığı düĢünülmektedir.
Bu çalıĢmada; geleneksel mimari öğelerin kullanıcı kitleleri tarafından
„„beğeniliyor olma‟‟ olgusu, analiz edilmekte ve bu olgunun nedenleri, henüz
mimarlık alanında, yerleĢik ve yaygın olarak kullanılmayan, dilbilim, anlambilim ve
göstergebilim alanlarına dayalı bilimsel yöntemler ile açıklanmaktadır.
Bu amaç kapsamında; bir ardıĢık eylemler bütünü olan „„görme, algılama, ifade etme
ve değerlendirme‟‟ eylemleri, göstergebilim kavramlarına dayalı bir araĢtırma ile
analiz edilmekte ve iĢlevlerini yitirmiĢ geleneksel mimari öğelerin, halen beğeniliyor
olma olgusunun nedenleri açıklanmaya çalıĢılmaktadır. Bu eylemler bütünü, bir
süreç olarak incelendiğinde bilimsel adımlar ile paralellik göstermektedir;
anlambilimin dilbilimle, göstergebilimin anlambilimle iliĢkisi olduğu
anlaĢılmaktadır. ÇalıĢma, göstergebilimin ana kavramlarından olan, yan anlam
kavramına dayalı bir kanı araĢtırması yapmak ve yorumlamak olarak tanımlanabilir.
Ġlk bölümde görme eyleminin tanımı, tarihçesi ve mimarlıkla olan iliĢkisi, ikinci
bölümde algı eylemi tanımı, tarihçesi ve mimarlıkla olan iliĢkisi, üçüncü bölümde
dilbilim tanımı, tarihçesi ve mimarlıkla olan iliĢkisi, dördüncü bölümde anlambilim
tanımı, tarihçesi ve mimarlıkla olan iliĢkisi ve bir sonraki bölümde ise göstergebilim
tanımı, tarihçesi ve mimarlıkla olan iliĢkisi incelenmektedir. Son bölümde ise,
yapılan kanı araĢtırması; araĢtırma türünün tanıtılması açısından; amaç ve düzey
yönünden tanımlandığında, temel (teorik) araĢtırma olmayıp, bir uygulama
araĢtırmasıdır. AraĢtırma; uygulandığı ortam yönünden tanımlandığında, laboratuvar
araĢtırması olmayıp, bir alan araĢtırmasıdır. AraĢtırma; bilgilerin sağlanması ve
kullanılması yönünden tanımlandığında, deneysel ve arĢiv araĢtırmaları olmayıp,
görüĢmeye dayalı kanı araĢtırmasıdır. AraĢtırma bilimsel araĢtırma yöntemleri
yönünden tanımlandığında, nicel araĢtırma türü olmayıp, görsel analize dayalı nitel
araĢtırma olduğu, araĢtırma veri çeĢitleri yönünden, tanımlandığında, nicel veri
olmayıp, bağımsız değiĢkene dayalı nitel veri çeĢiti olduğu, araĢtırma veri toplama
teknikleri yönünden tanımlandığında, gözlem, doküman, test ve anket olmayıp, yarı
yapılandırılmıĢ görüĢme tekniği olduğu, araĢtırma örneklem metodları yönünden
tanımlandığında, amaçlı örnekleme dayalı olasılık dıĢı örneklemeye dayanmaktadır.
Ayrıca son bölümde, inceleme alanın seçilme nedenleri, kanı araĢtırmasının soru kağıdının oluĢturulmasına yönelik; mimari öğelerin ve kavramların belirlenmesinde
yapılan pilot uygulamalar, kanı araĢtırmasının uygulanması, uygulamanın tanıtılması,
mimari öğelerin listesi ve sonuç grafikleri yer almaktadır.
Sonuç olarak, Bodrum Yarımadası‟ ndaki konutların, beğenilme ve geleneksel
mimari öğelerin, tasarımlarda görülme nedenleri, kiĢilerde uyandırdığı duygu ve
düĢüncelerden kaynaklanmaktadır. Ġnsanlar, göstergeleri, duyuları sayesinde
algılamakta, yorumlamakta ve anlamlandırmaktadır. Göstergelerin oluĢumlarını,
birbirleri ile olan iliĢkilerini, kurdukları bağlantıları ve anlamlarını inceleyen bilim
dalı olan göstergebilimin, mimarlık alanında uygulanabileceği düĢünülmektedir.
ÇalıĢmada, göstergebilimsel açıdan mimari öğeler, deneklere okutulmaya
çalıĢılmıĢtır. Göstergebilimsel yaklaĢımın, tasarım kararlarının incelenmesi ve
çözümlenmesinde (analizinde) yararlı olabileceği söylenebilmektedir. Bunun yanı
sıra, mimari tasarım sürecinde birer gösterge olarak kabul edilmeleri mümkün
görünen mimari tasarım öğelerine ilişkin, kavramların çoğaltılması, çeşitlenmesi ve
kavramsal düzeyin yükseltilmesine fayda sağlayacağı düĢünülmektedir.