DSpace Repository

OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN ÜSTÜN YETENEKLİLER EĞİTİMİNE İLİŞKİN ÖZ YETERLİK DÜZEYLERİ İLE ÜSTÜN YETENEKLİLERİN EĞİTİMİNE YÖNELİK ALGI VE BİLGİSİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Show simple item record

dc.contributor.author Sarar, Merve
dc.date.accessioned 2019-05-30T11:03:29Z
dc.date.available 2019-05-30T11:03:29Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11547/2381
dc.description.abstract Okul öncesi dönemi yetenek gelişiminde için kritik bir dönemdir. Bu çalışmada okul öncesi öğretmenlerinin üstün yetenekliler eğitimine ilişkin öz yeterlik düzeyleri ile üstün yeteneklilerin eğitimine yönelik algı ve bilgisi arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma modeli nicel araştırma modellerinden ilişkisel tarama modelindedir. Araştırmanın örneklemini Türkiye’de Kayseri ili merkezinde yer alan resmi ilkokullar ve bağımsız anaokullarında görev yapan 261 okul öncesi öğretmen oluşturmaktadır. Veri toplama araçları; Üstün Yetenekliler Eğitimine İlişkin Öz yeterlilik Ölçeği, Üstün Yetenekliler Eğitimi Bilgi Testi ve Üstün Yetenekliler Eğitimi Algı Testi kullanılmıştır. Bu ölçekler 5’li likert tipte ölçeklerdir. Veri analizinde yüzde, frekans ve pearson momentler çarpıı kullanılmıştır. Elde edilen veriler sonucunda okul öncesi öğretmenlerin üstün yetenekliler eğitimine ilişkin öz yeterlilik öz yeterlik ve algı düzeyleri yüksek çıkmıştır. Ancak okul öncesi öğretmenlerinin üstün yetenekli çocuklara yönelik bilgi düzeyleri düşük çıkmıştır. Okulöncesi öğretmenlerinin üstün yetenekliler eğitimine ilişkin öz yeterlilik, algı ve bilgi düzeyi ölçüm verileri eğitim düzeyi değişkenine göre anlamlı bir farklılık göstermektedir (p<0.05). Okul öncesi öğretmenlerinin üstün yetenekliler eğitime ilişkin öz yeterlik düzeyleri, üstün yeteneklilerin eğitimine yönelik algı ve bilgi düzeyleri arasında anlamlı ilişkiye bakıldığında; okul öncesi öğretmenlerin öz yeterlilik düzeyleri ile üstün yetenekli çocuklara yönelik algı düzeyleri arasında pozitif, yüksek, istatistiksel olarak anlamlı (r=.813) bir ilişkini olduğu bulunmuştur. Okul öncesi öğretmenlerin öz yeterlilik düzeyleri ile üstün yetenekliler eğitimi bilgi testi düzeyleri arasında negatif, yüksek, istatistiksel olarak anlamlı (r=-.790) bir ilişkini olduğu bulunmuştur. Okul öncesi öğretmenlerin üstün yetenekli çocuklara yönelik algı düzeyleri ile üstün yetenekliler eğitimi bilgi testi düzeyleri arasında negatif, yüksek, istatistiksel olarak anlamlı (r=-.776) bir ilişkini olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. tr_TR
dc.language.iso tr tr_TR
dc.publisher İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ tr_TR
dc.subject Üstün Yetenekli tr_TR
dc.subject Öz yeterlilik tr_TR
dc.subject Algı tr_TR
dc.subject Üstün Yetenekliler Eğitimi Bilgisi tr_TR
dc.subject Gifted Education tr_TR
dc.subject Self-Efficacy tr_TR
dc.subject Perception tr_TR
dc.subject Gifted Education Knowledge tr_TR
dc.title OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN ÜSTÜN YETENEKLİLER EĞİTİMİNE İLİŞKİN ÖZ YETERLİK DÜZEYLERİ İLE ÜSTÜN YETENEKLİLERİN EĞİTİMİNE YÖNELİK ALGI VE BİLGİSİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ tr_TR
dc.type Thesis tr_TR
dc.description.abstractol The preschool period is a critical period for talent development. In this study, it was aimed to examine the relationship between pre-school teachers' self-efficacy levels of gifted education and perception and knowledge of the education of the gifted. The research model is the relational survey model from the quantitative research models. The sample of the research consists of 261 preschool teachers who work in official primary schools and private kindergartens located in Kayseri city center in Turkey. Data collection tools; Self-efficacy Scale for Gifted Education, Knowledge Test for Gifted Education and Perception Test of Gifted Education were used. These scales are likert type scales of 5. Percentage, frequency and Pearson moments are used in the data analysis. As a result of the obtained data, self – efficacy and perception level of preschool teachers regarding the training of gifted students were high. However, pre-school teachers' knowledge levels for gifted children are low. The self-efficacy, perception and level of knowledge about the training of the gifted students of the preschool teachers showed a significant difference according to the education level (p<0.05). When the pre-service teachers' self-efficacy levels related to gifted education are examined; it was found a positive, high, statistically significant (r =.813) relationship between self-efficacy levels of pre-school teachers and perception levels for gifted children. It was found that there was a negative, high, statistically significant (r =-.790) relationship between self-efficacy levels of preschool teachers and levels of education of gifted. There was a negative, high, statistically significant (r =-.776) relationship between pre-school teachers’ perception levels for gifted and talented students' knowledge test scores. tr_TR
dc.publisher.firstpagenumber 1 tr_TR
dc.publisher.lastpagenumber 118 tr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account