dc.contributor.author |
Sarar, Merve
|
|
dc.date.accessioned |
2019-05-30T11:03:29Z |
|
dc.date.available |
2019-05-30T11:03:29Z |
|
dc.date.issued |
2018 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11547/2381 |
|
dc.description.abstract |
Okul öncesi dönemi yetenek gelişiminde için kritik bir dönemdir. Bu çalışmada okul
öncesi öğretmenlerinin üstün yetenekliler eğitimine ilişkin öz yeterlik düzeyleri ile
üstün yeteneklilerin eğitimine yönelik algı ve bilgisi arasındaki ilişkinin incelenmesi
amaçlanmıştır. Araştırma modeli nicel araştırma modellerinden ilişkisel tarama
modelindedir. Araştırmanın örneklemini Türkiye’de Kayseri ili merkezinde yer alan
resmi ilkokullar ve bağımsız anaokullarında görev yapan 261 okul öncesi öğretmen
oluşturmaktadır. Veri toplama araçları; Üstün Yetenekliler Eğitimine İlişkin Öz
yeterlilik Ölçeği, Üstün Yetenekliler Eğitimi Bilgi Testi ve Üstün Yetenekliler
Eğitimi Algı Testi kullanılmıştır. Bu ölçekler 5’li likert tipte ölçeklerdir. Veri
analizinde yüzde, frekans ve pearson momentler çarpıı kullanılmıştır. Elde edilen
veriler sonucunda okul öncesi öğretmenlerin üstün yetenekliler eğitimine ilişkin öz
yeterlilik öz yeterlik ve algı düzeyleri yüksek çıkmıştır. Ancak okul öncesi
öğretmenlerinin üstün yetenekli çocuklara yönelik bilgi düzeyleri düşük çıkmıştır.
Okulöncesi öğretmenlerinin üstün yetenekliler eğitimine ilişkin öz yeterlilik, algı ve
bilgi düzeyi ölçüm verileri eğitim düzeyi değişkenine göre anlamlı bir farklılık
göstermektedir (p<0.05). Okul öncesi öğretmenlerinin üstün yetenekliler eğitime
ilişkin öz yeterlik düzeyleri, üstün yeteneklilerin eğitimine yönelik algı ve bilgi
düzeyleri arasında anlamlı ilişkiye bakıldığında; okul öncesi öğretmenlerin öz
yeterlilik düzeyleri ile üstün yetenekli çocuklara yönelik algı düzeyleri arasında
pozitif, yüksek, istatistiksel olarak anlamlı (r=.813) bir ilişkini olduğu bulunmuştur.
Okul öncesi öğretmenlerin öz yeterlilik düzeyleri ile üstün yetenekliler eğitimi bilgi
testi düzeyleri arasında negatif, yüksek, istatistiksel olarak anlamlı (r=-.790) bir
ilişkini olduğu bulunmuştur. Okul öncesi öğretmenlerin üstün yetenekli çocuklara
yönelik algı düzeyleri ile üstün yetenekliler eğitimi bilgi testi düzeyleri arasında
negatif, yüksek, istatistiksel olarak anlamlı (r=-.776) bir ilişkini olduğu bulgusuna
ulaşılmıştır. |
tr_TR |
dc.language.iso |
tr |
tr_TR |
dc.publisher |
İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.subject |
Üstün Yetenekli |
tr_TR |
dc.subject |
Öz yeterlilik |
tr_TR |
dc.subject |
Algı |
tr_TR |
dc.subject |
Üstün Yetenekliler Eğitimi Bilgisi |
tr_TR |
dc.subject |
Gifted Education |
tr_TR |
dc.subject |
Self-Efficacy |
tr_TR |
dc.subject |
Perception |
tr_TR |
dc.subject |
Gifted Education Knowledge |
tr_TR |
dc.title |
OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN ÜSTÜN YETENEKLİLER EĞİTİMİNE İLİŞKİN ÖZ YETERLİK DÜZEYLERİ İLE ÜSTÜN YETENEKLİLERİN EĞİTİMİNE YÖNELİK ALGI VE BİLGİSİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ |
tr_TR |
dc.type |
Thesis |
tr_TR |
dc.description.abstractol |
The preschool period is a critical period for talent development. In this study, it was
aimed to examine the relationship between pre-school teachers' self-efficacy levels of
gifted education and perception and knowledge of the education of the gifted. The
research model is the relational survey model from the quantitative research models.
The sample of the research consists of 261 preschool teachers who work in official
primary schools and private kindergartens located in Kayseri city center in Turkey.
Data collection tools; Self-efficacy Scale for Gifted Education, Knowledge Test for
Gifted Education and Perception Test of Gifted Education were used. These scales
are likert type scales of 5. Percentage, frequency and Pearson moments are used in
the data analysis. As a result of the obtained data, self – efficacy and perception level
of preschool teachers regarding the training of gifted students were high. However,
pre-school teachers' knowledge levels for gifted children are low. The self-efficacy,
perception and level of knowledge about the training of the gifted students of the
preschool teachers showed a significant difference according to the education level
(p<0.05). When the pre-service teachers' self-efficacy levels related to gifted
education are examined; it was found a positive, high, statistically significant (r
=.813) relationship between self-efficacy levels of pre-school teachers and
perception levels for gifted children. It was found that there was a negative, high,
statistically significant (r =-.790) relationship between self-efficacy levels of preschool
teachers and levels of education of gifted. There was a negative, high,
statistically significant (r =-.776) relationship between pre-school teachers’
perception levels for gifted and talented students' knowledge test scores. |
tr_TR |
dc.publisher.firstpagenumber |
1 |
tr_TR |
dc.publisher.lastpagenumber |
118 |
tr_TR |