dc.contributor.author |
Sağlar, Bahar
|
|
dc.date.accessioned |
2019-05-30T10:26:24Z |
|
dc.date.available |
2019-05-30T10:26:24Z |
|
dc.date.issued |
2018 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11547/2379 |
|
dc.description.abstract |
Çocukların önemli becerileri kazandığı kritik bir dönem olan okul öncesi dönemde,
becerilerin kazanılmasında okul öncesi öğretmeni önemli bir role sahiptir. Bu
dönemde çocuğun psikomotor, bilişsel, sosyal-duygusal ve dil gelişiminin yanı sıra
yaratıcılık gelişiminin desteklenmesi onun, ileriki yıllarda yaşamını kolaylaştırması
açısından önem taşımaktadır. Burdan yola çıkarak okul öncesi öğretmenlerinin
öğrencilerde matematiksel yaratıcılığı teşvik etme öz yeterlilik düzeylerinin
belirlenmesi bu araştırmanın amacını oluşturmaktadır. Araştırma karma modelde
olup, nitel ve nicel araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmanın evreni İstanbul
ili, örneklemi ise Bahçelievler ve Küçükçekmece ilçeleri olarak belirlenmiştir. Veri
toplama aracı olarak Öğretmen Öz Değerlendirme Ölçeği ve Yarı-yapılandırılmış
Öğretmen Görüşme Formu kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen öz
değerlendirme ölçeği toplam puan ortalaması ise (X = 3.89) şeklinde olduğu
bulunmuştur. Alt boyutlara bakıldığında ise en düşük ortalamanın Matematiksel
Yaratıcılığı Geliştirici Öğretimsel Yöntemler konusunda olduğu görülmektedir.
Öğretmen Öz Değerlendirme Ölçeği öz-yeterlilik puanlarının kıdeme göre Öğretim
Tasarımı Hazırlayabilme boyutunda farklılaştığı görülmektedir (p<0,05). Bu
farklılaşmaya göre 25-30 yıllık öğretmenlerin lehine yöneliktir. Öğretmen Öz
Değerlendirme Ölçeği öz-yeterlilik puanlarının görev yapılan okul türüne göre de
farklılık olduğu görülmektedir (p<0,05). Bu farklılaşmaya göre devlet okulunda
görev yapan öğretmenlerin öz yeterlilik puanları, özel okulda görev yapan
öğretmenlerin öz yeterlilik puanlarından daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Ölçeğin
diğer alt boyutlarından biri olan “Matematiksel Yaratıcılığı Geliştirici Öğretimsel
Yöntemler” boyutunda ise özel okulda görev yapan öğretmenlerin öz yeterlilik
puanlarının, devlet okulunda görev yapan öğretmenlerin öz yeterlilik puanından daha
yüksek olduğu görülmüştür (p<0,05). Nitel araştırma bulgularına göre okul öncesi
öğretmenlerinin matematiksel yaratıcılığı teşvik etmeye yönelik olarak benzer
yöntemleri ve etkinlik temalarını tercih ettikleri ayrıca yaratıcılığı engelleyen tutum
ve davranışların bilincinde oldukları sonucuna ulaşılmıştır. |
tr_TR |
dc.language.iso |
tr |
tr_TR |
dc.publisher |
İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.subject |
Okul Öncesi Eğitim |
tr_TR |
dc.subject |
Yaratıcılık |
tr_TR |
dc.subject |
Matematiksel Yaratıcılık |
tr_TR |
dc.subject |
Öz Yeterlilik |
tr_TR |
dc.title |
OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRENCİLERDE MATEMATİKSEL YARATICILIĞI TEŞVİK ETME ÖZ YETERLİLİK DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ |
tr_TR |
dc.type |
Thesis |
tr_TR |
dc.description.abstractol |
The preschool period is a critical period in which children gain important skills. Preschool
education plays an important role in the acquisition of these skills. Supporting
the child's psychomotor, cognitive, social-emotional and language development as
well as the development of creativity in this period is important in terms of
facilitating her life in the future years. The purpose of this research is to determine
the self-efficacy levels of pre-school teachers to encourage mathematical creativity in
students. The research is a mixed model, qualitative and quantitative research
methods are used. The universe of the study was determined as İstanbul and the
sample was as Bahçelievler and Küçükçekmece districts. The Teacher Self-
Assessment Scale and Semi-structured Teacher Interview Form were used as means
of collecting the data. As a result of the research, it was found that the teacher selfevaluation
scale had a total score average (X = 3.89). When we look at the subdimensions,
it is seen that the lowest average is in Mathematical Creativity
Enhancing Instructional Methods. Teacher Self-Evaluation Scale self-efficacy scores
differed according to seniority in the dimension of Preparing Instructional Design (p
<0.05). This is based on the differentiation of 25-30 years of teachers. Self-efficacy
scores of the Teacher Self-Evaluation Scale are also different according to the type of
school being employed (p <0.05). According to this differentiation, teachers' selfefficacy
scores in public school were found to be higher than self-efficacy scores of
teachers in private school. In the dimension of "Instructional Methods of Developing
Mathematical Creativity" which is one of the other sub-dimensions of the scale, it
was seen that self-efficacy scores of teachers working in private school were higher
than self-efficacy scores of teachers working in public school (p <0.05). Qualitative
research findings suggest that pre-school teachers prefer similar methods and
activities to encourage mathematical creativity, and that they are aware of attitudes
and behaviors that inhibit creativity. |
tr_TR |
dc.publisher.firstpagenumber |
1 |
tr_TR |
dc.publisher.lastpagenumber |
84 |
tr_TR |