Abstract:
Çocukların önemli becerileri kazandığı kritik bir dönem olan okul öncesi dönemde,
becerilerin kazanılmasında okul öncesi öğretmeni önemli bir role sahiptir. Bu
dönemde çocuğun psikomotor, bilişsel, sosyal-duygusal ve dil gelişiminin yanı sıra
yaratıcılık gelişiminin desteklenmesi onun, ileriki yıllarda yaşamını kolaylaştırması
açısından önem taşımaktadır. Burdan yola çıkarak okul öncesi öğretmenlerinin
öğrencilerde matematiksel yaratıcılığı teşvik etme öz yeterlilik düzeylerinin
belirlenmesi bu araştırmanın amacını oluşturmaktadır. Araştırma karma modelde
olup, nitel ve nicel araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmanın evreni İstanbul
ili, örneklemi ise Bahçelievler ve Küçükçekmece ilçeleri olarak belirlenmiştir. Veri
toplama aracı olarak Öğretmen Öz Değerlendirme Ölçeği ve Yarı-yapılandırılmış
Öğretmen Görüşme Formu kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen öz
değerlendirme ölçeği toplam puan ortalaması ise (X = 3.89) şeklinde olduğu
bulunmuştur. Alt boyutlara bakıldığında ise en düşük ortalamanın Matematiksel
Yaratıcılığı Geliştirici Öğretimsel Yöntemler konusunda olduğu görülmektedir.
Öğretmen Öz Değerlendirme Ölçeği öz-yeterlilik puanlarının kıdeme göre Öğretim
Tasarımı Hazırlayabilme boyutunda farklılaştığı görülmektedir (p<0,05). Bu
farklılaşmaya göre 25-30 yıllık öğretmenlerin lehine yöneliktir. Öğretmen Öz
Değerlendirme Ölçeği öz-yeterlilik puanlarının görev yapılan okul türüne göre de
farklılık olduğu görülmektedir (p<0,05). Bu farklılaşmaya göre devlet okulunda
görev yapan öğretmenlerin öz yeterlilik puanları, özel okulda görev yapan
öğretmenlerin öz yeterlilik puanlarından daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Ölçeğin
diğer alt boyutlarından biri olan “Matematiksel Yaratıcılığı Geliştirici Öğretimsel
Yöntemler” boyutunda ise özel okulda görev yapan öğretmenlerin öz yeterlilik
puanlarının, devlet okulunda görev yapan öğretmenlerin öz yeterlilik puanından daha
yüksek olduğu görülmüştür (p<0,05). Nitel araştırma bulgularına göre okul öncesi
öğretmenlerinin matematiksel yaratıcılığı teşvik etmeye yönelik olarak benzer
yöntemleri ve etkinlik temalarını tercih ettikleri ayrıca yaratıcılığı engelleyen tutum
ve davranışların bilincinde oldukları sonucuna ulaşılmıştır.