DSpace Repository

OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE AGRESYONUN ÇOCUK RESİMLERİNE YANSIMASI

Show simple item record

dc.contributor.author Yıldırım, Ezgi
dc.date.accessioned 2019-05-30T07:08:38Z
dc.date.available 2019-05-30T07:08:38Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11547/2368
dc.description.abstract Resim birçok uzman tarafından çocuğun kişiliğini değerlendirmede kullanılan araçlardan biri olarak nitelendirilmektedir. Çocuklar resim aracılığı ile duygu ve düşüncelerini dışa yansıtabilmektedir. Bu düşünceden hareketle mevcut çalışma, agresyonun çocuk resimlerine yansımasını araştırma amacıyla planlanmıştır. Çalışmaya; devlet ve özel okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden, 5-6 yaş grubu, 42 kız 43 erkek çocuk olmak üzere toplam 85 çocuk katılmıştır. Tüm çocuklara sosyal davranış ölçeği uygulanmış ve çocukların fiziksel- ilişkisel saldırganlık düzeyleri belirlenmiştir. Çocuklardan bütün bir insan figürü, “Evimde Bir Akşam Yemeği” konulu bir resim ve “Okuldaki Oyun Saatim” konulu bir resim çizmeleri istenmiştir. Çocuklara her çizim için 12 farklı renkte boya kalemi verilmiştir ve çocuklar çizimlerini tercih ettikleri renklerde yapmıştır. İnsan figürü çizimleri, Koppitz’in 9 duygusal göstergenin varlığına göre belirlemiş olduğu Bir Adam Çiz Test’i kullanılarak analiz edilmiştir. “Evimde Bir Akşam Yemeği” ve “Okuldaki Oyun Saatim” konulu resimler ise çalışmacı tarafından hazırlanan “Şema”, "İfade", "İçerik", "Oran", "Çizgi" ve “Alan” boyutlarını içeren Resim Değerlendirme Ölçeği kullanılarak analiz edilmiştir. Çocuklar Resim Değerlendirme Ölçeği’nden aldıkları puanlara göre riskli, şüpheli ve normal olmak üzere üç gruba ayrılmıştır. İnsan figürü analizleri sonucunda saldırganlığa sahip olan çocukların çizimlerinde asimetri olduğu görülmüştür. Ayrıca, "Evimde Bir Akşam Yemeği" konulu resmin "Şema", "İfade", "İçerik", "Oran" ve "Çizgi" boyutları ile saldırganlık düzeyi arasında anlamlı fark olduğu bulunmuştur. Bununla birlikte "Okuldaki Oyun Saatim" konulu resmin de"Şema", "İfade", "İçerik", "Oran", "Çizgi" ve “Alan” boyutları ile saldırganlık düzeyi arasında anlamlı fark olduğu görülmüştür. Diğer taraftan, saldırganlık düzeyi ile renk tercihi arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. tr_TR
dc.language.iso tr tr_TR
dc.publisher İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ tr_TR
dc.subject Okul Öncesi tr_TR
dc.subject Çocuk Resimleri tr_TR
dc.subject Agresyon tr_TR
dc.subject Saldırganlık tr_TR
dc.subject Pre-school tr_TR
dc.subject Chilren’s drawings tr_TR
dc.subject Aggression tr_TR
dc.title OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE AGRESYONUN ÇOCUK RESİMLERİNE YANSIMASI tr_TR
dc.type Thesis tr_TR
dc.description.abstractol Drawing is described by many experts as one of the tools used to assess the children’s personality. Children can express their emotions and thoughts through drawings. Based on this idea the present study was designed to investigatethe reflections of aggression in the children’s drawings. A total of 85 children, 42 girls and 43 boys, aged 5-6 were randomly selected from public and private schools. Social behavior scale was applied to all children and their physical - relational aggressiveness levels were determined. All children are asked to draw a whole human figure, a picture of “A dinner at my house” and a picture of “My playtime at my school”. 12 different color crayons were given to children for all three drawings and they completed their drawings with the colors they prefered. The human figures were analyzed utilizing Draw A Person Test (DAPT) of Koppitz according to the presence or absence of 9 emotional signs. The picture of “A dinner at my house” and the picture of “My playtime at my school” were analyzed utilizingthe Drawing Assessment Scale (DAS) prepared by the researcher including “Schema”, “Expression”, “Presentation”, “Proportion”, “Line” and “Extent” sub-dimensions. Three groups were identified as risky, suspicious and normal according to the score of DAS. The analysis results of human figure indicated the presence of asymmetry in the drawings of the children who have aggression. Besides, it was found that the level of aggression accounted for a significantcorrelation in “Schema”, “Expression”, “Presentation”, “Proportion”, “Line” sub-dimensions of the picture of “A dinner at my house” and a significant correlation in “Schema”, “Expression”, “Presentation”, “Proportion”, “Line” “Extent” sub-dimensions of the picture of “My playtime at my school”. There was no significant correlation between aggression level and color preference. tr_TR
dc.publisher.firstpagenumber 1 tr_TR
dc.publisher.lastpagenumber 113 tr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account