dc.contributor.author |
Velibeyoğlu, Veli Rauf
|
|
dc.date.accessioned |
2019-05-30T07:06:59Z |
|
dc.date.available |
2019-05-30T07:06:59Z |
|
dc.date.issued |
2018 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11547/2367 |
|
dc.description.abstract |
Bu tez çalışmasında, Avrupa tarihindeki totaliter rejimlerin, mimariyi kendi
ideolojileri doğrultusunda nasıl kullandıkları ele alınmıştır. Bu yüzden öncelikle
ideoloji, erk, politika, totalitarizm, propaganda ve ütopya kavramları incelenecek,
ardından bu kavramların mimarlık disipliniyle olan ilişkileri ortaya koyulup, hepsi tek
bir başlık altında analiz edilecektir. Kavramsal terimler ve bu terimlerin mimariyle
ilişkiler incelendikten sonra, önce totaliter rejim mimarilerine ilham veren dönemler,
sırasıyla Büyük İskender devrindeki Helenistik Dönem, İmparator Augustus Dönemi
Roma’sı ve Napoléon Dönemi’nde icra edilen mimariler incelenecek ve ardından da
tezin asıl konusu olan totaliter rejim mimarileri, bu bahsedilen dönemlerden sonra
sırasıyla Mussolini, Hitler ve Stalin dönemleri olarak analiz edilecektir.
Bu araştırma konusunun seçilmesinin sebebi, mimarlığın tarihteki en önemli totaliter
erklerin elinde, ideolojik hedefler doğrultusunda avama yönelik nasıl bir propaganda
aracına dönüştürüldüğünün yanı sıra, mimarinin aslında sanat ve mühendislik yönünün
dışında, ne gibi bir sosyolojik etki sahası ve kullanımı olduğunu ortaya koymak
olmuştur.
Mimarlık sanat özelliği taşımasının dışında mimarlık, egemen siyasal ideolojiler
tarafından bir erk gösterisi ve propaganda amacıyla manipüle edilip kullanılmıştır ve
günümüzde halen kullanılmaktadır. Avrupa totaliter rejimleri, benzer basmakalıp
siyasi faaliyetleri kullanarak, egemen oldukları kitlelerle hem aralarında bir bağ
kurmak için, hem siyasi ideolojilerini meşru kılmak için, hem de propaganda
teknikleriyle halkın algısını kontrol edip yönetebilmek için, mimarlık disiplinini kendi
ideolojik hedefleri doğrultusunda bir araç olarak kullanmışlardır. Mimarinin bu
ideolojik kavramlarla olan ilişkisi, en ufak kamu yapılarından kent ölçeğine kadar
gözlemlenebilmektedir. Çünkü egemen erkin ideolojisini ve yaşam tarzını yansıtacak
şekilde yenilenen kent çehreleri, fiziksel ortamda yaşam bulan sembolik ve ideolojik
anıtlara dönüşürler. Aslında bütün bu mimari süreç, otoriteyi elinde tutan gücün, kent
ölçeğinde tasarladığı bir ideolojik kurgudan ibarettir. Egemen erk tarafından mimari
ile kurulmuş bu ideolojik kurgu ortamında yaşayan toplum, algısı yönetilen bir kitle
haline gelir. Dolayısıyla mimarlar, tarih boyunca kimi zaman isteyerek, kimi zaman
da istemeden egemen siyasal erkle gizli bir ilişki içerisinde olmuşlardır. Bu ilişkiye
karşı çıkanlar da, var olma mücadelesi içine düşmüşlerdir. Günümüzde bu ilişki, hiç
bozulmadan devam etmektedir. |
tr_TR |
dc.language.iso |
tr |
tr_TR |
dc.publisher |
İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.subject |
Mimari |
tr_TR |
dc.subject |
Totalitarizm |
tr_TR |
dc.subject |
Erk |
tr_TR |
dc.subject |
İdeoloji |
tr_TR |
dc.subject |
Propaganda |
tr_TR |
dc.subject |
Architecture |
tr_TR |
dc.subject |
Totalitarism |
tr_TR |
dc.subject |
Power |
tr_TR |
dc.subject |
Ideology |
tr_TR |
dc.subject |
Propaganda |
tr_TR |
dc.title |
EGEMEN İDEOLOJİ VE MİMARLIK: TOTALİTER REJİMLERİN MİMARİ ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ |
tr_TR |
dc.type |
Thesis |
tr_TR |
dc.description.abstractol |
In this thesis, it is discussed how the totalitarian regimes of Europe used architecture
in the direction of their own ideologies. Therefore, the concepts of ideology, power,
politics, totalitarianism, propaganda and utopia will be examined first, then the
relations of these concepts with the discipline of architecture will be revealed and
analyzed under a single heading. After examining the conceptual terms and their
relation with the architecture, the periods that inspired the architecture of the
totalitarian regime, the Hellenistic period during the Great Alexander era, the Roman
period of the Emperor Augustus period and the architects practiced during the
Napoleonic period, will be examined. And then the totalitarian regime architects,
which are the main theme of the thesis, will be analyzed as Mussolini, Hitler and Stalin
periods respectively after these mentioned periods.
The reason for the selection of this research topic was to reveal how architecture was
transformed into a propaganda towards the ideological goals in the hands of the most
important totalitarian powers in history, as well as what kind of sociological impact
and use of architecture is beyond its art and engineering direction.
Architecture is the name given to the art of building places where people’s vital
activities go. However, apart from the artistic feature, architecture has been
manipulated and used by ruling political ideologies for the sake of power and
propaganda, is still being used today. European totalitarian regimes have used
architectural discipline as a tool for their own ideological goals to establish a bond
among themselves, to legitimize political ideologies, and to control and manipulate
people’s perception through propaganda techniques, using similar stereotypical
political activities. The relationship of the architect with these ideological concepts can
be observed from the smallest public constructions to the urban scale. So architectural
discipline and architects are a means of serving and enlisting the political power.
Because the urban façades, which have been renewed to reflect the ideology and
lifestyle of the ruling elder, turn into symbolic and ideological monuments that live in
the physical environment. In fact, all this architectural process is an ideological fiction
designed by the power of the city, which holds the authority. The society that lives in
this ideological fiction environment established by the sovereign power with
architecture becomes a mass directed to the senses. Hence architects have had a secret
relationship with sovereign political power at times, sometimes willingly and
unintentionally. Those who oppose this relationship have fallen into the struggle for
existence. Today, this relationship continues without any deterioration. |
tr_TR |
dc.publisher.firstpagenumber |
1 |
tr_TR |
dc.publisher.lastpagenumber |
136 |
tr_TR |