DSpace Repository

TİYATRO KÖKENLİ OYUNCU VE YÖNETMENLERİN TÜRK SİNEMASINA ETKİLERİ

Show simple item record

dc.contributor.author Çelik, Mehmet
dc.date.accessioned 2019-05-30T05:52:33Z
dc.date.available 2019-05-30T05:52:33Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11547/2352
dc.description.abstract Türk sineması başlangıç yıllarından itibaren konulu film çalışmalarında tiyatro sanatından ve tiyatro kökenli oyuncu ve yönetmenlerden yararlanmıştır. Sinemamız bu yıllarda henüz kendi özgün dilini oluşturmamış, biçim ve içerik bakımından tiyatro sanatının çok etkisinde kalmıştır. Özellikle on yedi yıl boyunca sinemamızda tek yönetmen olarak çalışan Muhsin Ertuğrul, konu ve oyuncu seçiminden, biçimsel olarak işlenişine kadar zayıf bir sinema diliyle teatral havada filmler çevirmiş ve sinemamızı bu anlamda olumsuz yönde etkilemiştir. Muhsin Ertuğrul'un ardından sinemaya yönetmen olarak geçen bazı tiyatro kökenli oyuncular ve tiyatro dışından yönetmenler, biçim ve içerik bakımından teatral etkiden uzak çalışmalar gerçekleştirmişlerdir. 1950'lerden itibaren Türk sineması kendine özgü yapısını oluşturmaya başlamış, sayıları oldukça azalan tiyatro kökenli yönetmenlerden bazıları da bu özgün yapıya uygun filmler çevirmişlerdir. Filmler incelendiğinde, kurgudan resimsel düzenlemelere, açı ve objektif seçimlerinden, müzik ve ışığın kullanımına dek içerikle uyum gösteren bir anlayışın yerleştiği görülmektedir. Öte yandan uzun yıllar filmlerde başroller dahil bütün rollerde oynayan tiyatro kökenli oyuncular zamanla yerlerini tiyatro dışından gelen yeni oyunculara bırakarak geri planda karakter rollerine geçmişlerdir. Bunun yanı sıra sinemamızda bir yan kol olarak gelişen seslendirme (dublaj) alanında yoğun bir şekilde çalışan tiyatrocular uzun yıllar pek çok oyuncuyu seslendirmiş ve konuşma biçiminde teatral etkiyi sürdürmüşlerdir. tr_TR
dc.language.iso tr tr_TR
dc.publisher İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ tr_TR
dc.subject Türk sineması tr_TR
dc.subject Türk tiyatrosu tr_TR
dc.subject Yönetmenlik tr_TR
dc.subject Aktörlük tr_TR
dc.subject Turkish cinema tr_TR
dc.subject Turkish theater tr_TR
dc.subject Directing tr_TR
dc.subject Actor tr_TR
dc.title TİYATRO KÖKENLİ OYUNCU VE YÖNETMENLERİN TÜRK SİNEMASINA ETKİLERİ tr_TR
dc.type Thesis tr_TR
dc.description.abstractol Türkish cinema has utilized theater art and performers and directors originated from theater in feature movies since the beginning years. Our cinema did not create its own authentic language yet in these years and has been influenced very much from the theater art in terms of form and content. Particularly Muhsin Ertuğrul, who worked as the only director in our cinema for seventeen years, has shot theatrical atmosphere movies with a weak cinema language from the selection of subject and performers to the formal operation and has influenced our cinema negatively in this regards. Some theater originated performers and directors out of theater passing to cinema as directors after Muhsin Ertuğrul have realized works far from theatrical influence in terms of form and content. Starting from 1950’s, Turkish cinema has started to create its own authentic cinema language and some of the theater originated directors, whose amount decreased, have shot movies sutiable to this authentic cinema language. When the movies are reviewed, it is observed that an insight displaying a harmony with the content from the assembly to picture editing, from angle and objective selections to the usage of the music and light is settled. On the other hand, the theater originated performers who have performed in leading rolesin movies for long years have gone into character roles in background by leaving their places to new performers coming from out of the theater. It is also observed that there is a smaller and moderate interpretation in performing by considering the technical structure of the cinema. Besides this, the theater performers who work rigorously in dubbing field which has developed as a branch in our cinema have dubbed many performers for long years and have continued the theatrical influence in way of speaking. tr_TR
dc.publisher.firstpagenumber 1 tr_TR
dc.publisher.lastpagenumber 96 tr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account