Abstract:
Yapılan çalışmada Meslek Liselerinde çalışmakta olan öğretmenlerde iş
yaşamının verimi ve etkinliğinde etkileri olduğu kabul gören tükenmişliğin ve
mesleki doyumun arasındaki ilişki düzeyinin saptanarak incelenmesi
hedeflenmiştir. Araştırmanın örneklemini İstanbul ili Ataşehir ilçesi Meslek
Liselerinde görev yapan 175 öğretmen oluşturmaktadır. Anketler basit rastgele
örnekleme yönteminden yararlanılarak elde edilmiştir. Araştırmaya ilişkin
veriler, katılımcılara yönelik demografik bilgiler içeren kişisel bilgi formu, iş
doyum düzeyi Mesleki Doyum Ölçeğinden (MDO), tükenmişlik düzeyi ise
Maslach Tükenmişlik Ölçeğinden (MTÖ) yararlanılarak elde edilmiştir. Elde
edilen veriler SPSS.23 paket programı aracılığıyla analiz edilmiş ve
değerlendirilmiştir. Öğretmenlere yönelik mesleki doyum düzeyi ve tükenmişlik
ve alt boyutları arasındaki ilişkinin belirlenebilmesi amacıyla MDÖ’den alınan
puanların MTÖ’nün alt boyutlarından alınan puanlarla ilişkisi incelenmiş ve
mesleki doyum düzeyi ile tükenmişlik boyutları arasında kabul edilebilir
düzeyde, istatistiksel bakımdan anlamlı ve negatif bir ilişkinin olduğu
saptanmıştır.
Yapılan araştırma çerçevesinde; mesleki doyumun dolaylı birçok dış etkenden
etkilendiği göz önüne alındığı takdirde; elde edilen bulgular doğrultusunda
duygusal tükenme ve kişisel başarı eksikliği alt boyutlarının bu kavramın
%45’lik kısmını açıkladığı tespit edilmiştir. Açıklanamayan diğer kısımların ise
çalışma kapsamında değerlendirilmeyen diğer unsurlardan kaynaklanabileceğini
söylemek mümkündür.