DSpace Repository

60-84 AYLIK ÇOCUKLARA EĞİTİM VEREN ÖĞRETMENLERİN KAVRAM HARİTALARI HAKKINDAKİ BİLGİ DURUMLARININ İNCELENMESİ

Show simple item record

dc.contributor.author Yılmaz, Münevver
dc.date.accessioned 2019-05-28T05:21:57Z
dc.date.available 2019-05-28T05:21:57Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11547/2245
dc.description.abstract Bu çalışma 60-84 aylık çocuklara eğitim veren öğretmenlerinin kavram haritaları hakkındaki bilgi durumlarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. İlişkisel tarama modelinden yararlanılarak yapılan bu çalışmanın evreni 2015-2016 eğitim öğretimde yılında İstanbul İli Avrupa yakasında yer alan, Başakşehir, Bakırköy, Bağcılar, Bahçelievler, Beylikdüzü, Esenyurt, Küçükçekmece, Sultangazi ve Zeytinburnu ilçelerinde bulunan özel ve resmi anaokulu ve ilkokullarda görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise kolay ulaşılan örneklem seçme modeline göre seçilen 460 öğretmen oluşturmaktadır Anketin Kapsam geçerliği için 8 uzman görüşüne başvurarak Lawshe tekniği ile kapsam geçerliliği indeksine bakılmıştır. Bu tekniğin sonucunda 60-84 aylık öğretmenlerin kavram haritası bilgi durumu anketinde testin maddelerinin alabileceği minimum değerinin yüzde 0, 91 olduğu sunucu ulaşılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen “60-84 aylık çocuklara eğitim veren öğretmenlerin kavram haritaları hakkındaki bilgi durumu anket formu” anketi kullanılmıştır. Kavram haritalarına ilişkin öğretmenlerin bilgi durumlarını belirlemek için frekans, yüzde, aritmetik ortalama ve standart sapma gibi istatistiksel tekniklerden yararlanılmıştır. Öğretmenlerin aldıkları puanlara göre “düşük”, “orta”, “yüksek” düzey bilgi durumları belirlenmiştir. Düzeyin belirlenmesinde alınan maksimum ve minimum puan aralığı üç eşit parçaya bölünmüştür. Bu işlem sonucunda puanı “1, 00- 1, 67” arasında olanlar “Düşük”, “1, 68-2, 33” arasında olanlar “Orta” ve “2, 34-3, 00” arasında olanlar “Yüksek” düzeyde yer almışlardır. Verinin yapısını incelemek için betimsel analiz yapılmıştır. Yapılan bu analizde verinin normalliğini test etmek amacıyla veri grubunun 30’dan büyük olmasından dolayı “Kolmogorov-Smirnov” testi yapılmıştır. Ayrıca verilerin dağılımını ortaya koymak için “Normal Q-Q Grafiği” verilmiştir. Yapılan Kolmogorov-Smirnov normallik testinde p (.00) değeri .05’den küçük olduğu için normal dağılım ile aralarında fark olduğu, normalliğin sağlanmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca normal dağılım değerleri ile gözlenen gerçek değerler arasındaki ilişkiyi gösteren Normal Q-Q (Quantile-Quantile) grafiği yapılmıştır. Grafikteki dağılıma bakılarak verilerin doğru üzerinde konumlanmadığı ortaya çıktığından dağılımın normal olmadığı sonucuna varılmıştır. Verinin yapısını normal dağılımın olmamasından dolayı fark testlerinden non-parametrik testlerden Mann-Whitney U ve Kruskal-Wallis H testleri tercih edilmiştir. Buna göre yapılan analizler doğrultusunda çalışmaya katılan öğretmenlerin kavram haritalarına ilişkin bilgi durumları öğrenim durumlarına göre incelenmiş ve istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur. Bu sonuca göre, lisans mezunu olan öğretmenlerin puanının, ön lisans mezunu olan öğretmenlerin puanına göre daha yüksek düzeyde olduğu görülmüştür. Ayrıca lisans mezunu öğretmenlerin puanının, lisansüstü öğretmenlerin puanına göre de daha yüksek olduğu görülmüştür. Yine çalışmaya katılan öğretmenlerin kavram haritaları ile ilgili bilgi durumları, çalıştıkları kurum türüne göre incelenmiş ve istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur. Devlet okulunda çalışan öğretmenlerin bilgi durumu puanları özel okulda çalışan öğretmenlerin bilgi durumu puanlarına göre daha yüksek düzeyde çıkmıştır. Öte yandan çalışmaya katılan öğretmenlerin kavram haritalarına ilişkin bilgi durumları, cinsiyete, yaş aralığına, branşa, mesleki kıdeme göre incelendiğinde anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Yapılan analizler doğrultusunda çalışmanın sonucunda 60-84 aylık çocuklara eğitim veren öğretmenlerin kavram haritaları hakkındaki bilgi durumları incelenmiş ve çalışmaya katılan öğretmenlerin kavram haritaları hakkında “yüksek” düzeyde bilgi sahibi oldukları sonucuna ulaşılmıştır. tr_TR
dc.language.iso tr tr_TR
dc.publisher İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ tr_TR
dc.subject Kavram tr_TR
dc.subject Anlamlı Öğrenme tr_TR
dc.subject Kavram Haritası tr_TR
dc.subject Öğretmen Bilgi Durumu Anketi tr_TR
dc.subject Concept tr_TR
dc.subject Meaningful Learning tr_TR
dc.subject Concept Map tr_TR
dc.subject Teacher’s State of Knowledge Questionnaire tr_TR
dc.title 60-84 AYLIK ÇOCUKLARA EĞİTİM VEREN ÖĞRETMENLERİN KAVRAM HARİTALARI HAKKINDAKİ BİLGİ DURUMLARININ İNCELENMESİ tr_TR
dc.type Thesis tr_TR
dc.description.abstractol This study aims to determine the state of knowledge of concept maps on the part of teachers who educate children of 60-84 months. The target population of this study which is made by using the relational scanning model, consists of teachers working in private and public kindergartens and elementary schools in the districts of Başakşehir, Bakırköy, Bağcılar, Bahçelievler, Beylikdüzü, Esenyurt, Küçükçekmece, Sultangazi and Zeytinburnu located on the European side of İstanbul province in the academic year 2015-2016. The sample of the study is composed of 460 teachers selected according to the easily accessible sample selection model. For the content validity of the questionnaire, the content validity of index was examined via Lawshe technique by applying to 8 expert opinions. As a result of this technique, it is concluded that the minimum value of the test items in the information situation questionnaire about the concept maps of teachers who educate 60-84 months old children, is 0,91%. The questionnaire of "information situation questionnaire form about the concept maps of teachers who educate 60-84 months old children" developed by the researcher as data collection tool was utilized in the study. To determine the teachers’ state of knowledge of concept maps, statistical techniques like frequency, percentage, arithmetic mean, and standard deviation were used. “Low”, “medium” and “high” levels of knowledge were identified for the scores the teachers made. In determining the level, the score intervals with maximum and minimum points were arranged in three equal parts. Accordingly, “1, 00 - 1, 67” signifies “low”, “1, 68 – 2, 33” signifies “medium”, and “2, 34 – 3, 00” signifies “high” level. Descriptive analysis was used to analyze the structure of the data. In this analysis, to test the normality of the data, Kolmogorov-Smirnov test was applied as the data group was over 30. Besides, “Normal Q-Q Plot” was provided to show the distribution of the data. The applied Kolmogorov-Smirnov test indicated that the p value (.00) was below.05, that there was a difference between the value and the normal distribution, and that normality was not ensured. In addition, the Normal Q-Q (Quantile-Quantile) Plot was conducted to show the relation between the normal distribution values and the observed real values. As the distribution in the plot showed that the data were not located on the line, it was concluded that the distribution was not normal. Since the data distribution was not normal, Mann-Whitney U and Kruskal-Wallis H tests were preferred, which are among non-parametric difference tests. In line with the analyses conducted, the states of knowledge of concept maps on the part of participant teachers were examined according to their educational attainments and a statistically significant difference was found. The score of teachers with bachelor’s degree was found to be higher than that of those with associate’s degree. The former was also found to be higher than that of those with graduate degree. The states of knowledge of concept maps on the part of participant teachers were examined according to the types of institutions they work at and a statistically significant difference was found. The score of teachers working at state schools were found to be higher than that of those working at private schools. On the other hand, when the states of knowledge of concept maps on the part of participant teachers were examined according to gender, age interval, field, and professional seniority, no significant difference was found. At the end of the study, the states of knowledge of concept maps on the part of teachers who educate children of 60-84 months were examined based on the analyses conducted, and it was concluded that the participant teachers have knowledge at “high” degree about concept maps. tr_TR
dc.publisher.firstpagenumber 1 tr_TR
dc.publisher.lastpagenumber 170 tr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account