dc.contributor.author |
Mutlu, Pınar
|
|
dc.date.accessioned |
2019-05-27T14:00:56Z |
|
dc.date.available |
2019-05-27T14:00:56Z |
|
dc.date.issued |
2017 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11547/2243 |
|
dc.description.abstract |
This study examines whether authentic reading texts are more effective than simplified reading texts in improving incidental vocabulary learning in instructed foreign language classes. We compared the vocabulary development and retention of randomly divided two intermediate level groups through matching, sentence completion and production tasks after reading authentic story and simplified authentic story. Results of the pre-test, post-test and delayed post-test showed us that both of the groups could boost their vocabulary knowledge and usage however, experimental group given authentic text, achieved higher scores in all tests. Consequently; authentic text has been proved to be beneficial for the students at intermediate level without simplification, as the rich input together with interaction and attention leads to better vocabulary development. |
tr_TR |
dc.language.iso |
en |
tr_TR |
dc.publisher |
ISTANBUL AYDIN UNIVERSITY INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCES |
tr_TR |
dc.subject |
Authentic reading text |
tr_TR |
dc.subject |
Simplified reading text |
tr_TR |
dc.subject |
İncidental vocabulary learning |
tr_TR |
dc.subject |
EFL |
tr_TR |
dc.subject |
Turkish |
tr_TR |
dc.subject |
Otantik okuma metni |
tr_TR |
dc.subject |
Basitleştirilmiş okuma metni |
tr_TR |
dc.subject |
Tesadüfi kelime öğrenimi |
tr_TR |
dc.subject |
İngilizce yabancı dil öğrenimi |
tr_TR |
dc.subject |
Türkçe |
tr_TR |
dc.title |
INCIDENTAL VOCABULARY LEARNING THROUGH READING AUTHENTIC TEXT |
tr_TR |
dc.type |
Thesis |
tr_TR |
dc.description.abstractol |
Bu çalışma, İngilizce yabancı dil öğrenimi sınıflarında otantik okuma metninin tesadüfi kelime öğreniminin geliştirilmesi açısından basitleştirilmiş okuma metninden daha etkili olup olmadığını inceliyor. Otantik ve basitleştirilmiş hikâyelerin okunmasından sonra orta seviyede gelişi güzel bölünmüş iki grubun kelime öğrenimi ve kalıcılığını; eşleştirme, cümle tamamlama ve cümle oluşturma testleriyle karşılaştırdık. Ön test, son test ve ertelenmiş son test sonuçları bize her iki grubun da kelime öğrenimi ve kullanımı açısından gelişim gösterdiğini ancak otantik metnin verildiği deney grubunun daha yüksek puanlara ulaştığını gösterdi. Dolayısıyla; otantik metnin sadeleştirme olmadan orta seviyedeki öğrenciler için yararlı olduğu kanıtlandı çünkü etkileşim ve zengin içerik dikkatle birleştiğinde daha iyi bir kelime öğrenimine yol açıyor. |
tr_TR |
dc.publisher.firstpagenumber |
1 |
tr_TR |
dc.publisher.lastpagenumber |
87 |
tr_TR |