DSpace Repository

THE USE OF SOCIAL NETWORK WEBSITES FOR RETAINING CUSTOMERS IN TURKISH COMPANIES

Show simple item record

dc.contributor.author Asgarli, Ilgar
dc.date.accessioned 2019-05-26T11:00:09Z
dc.date.available 2019-05-26T11:00:09Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11547/2195
dc.description.abstract Bu çalışma, sosyal ağ siteleri yardımıyla müşterilerini elde tutmaya çalışan Türk şirketlerinin bakış açılarını tanımlamak amacıyla hazırlanmışdır. Araştırmada, Türk şirketleri hakkında detaylı bilgi kazanmak adına niteleyici yarı yapılandırılmış derinlemesine mülakat yöntemi kullanılmışdır. Çalışmada öncelikle; Sosyal ağ siteleri, müşteri sadakati, müşteri güveni ve marka bilinirliği ile ilgili teoriler ve daha önce yapılmış çalışmalar incelenmişdir. Türk şirketleri için öne çıkan bulgular; müşteri güvenini artırmak, marka bilinirliğini geliştirmek, ve şirketin mevcut müşterilerini şirkete sadık kılmak için Sosyal ağ siteleri kullanımı şirketin izleyebileceği uygun yollardan biridir. Son zamanlarda internet siteleri, Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn uygulamaları, Whatsapp ve Telgraf, şirketlere bu amaç için hayli yardımcı olmaktadır. Fotoğraflar, videolar ve tanıtım reklamları; Türk şirketlerinde en fazla kullanıcı etkileşimini oluşturmakta ve potansiyel müşteriler bulma, kendi Sosyal ağ sitelerilerinde haber kanalları kullanma, pazarlama promosyonları, mesaj ve yorumlarla müşteri geri bildirimleri, marka yönetimi, müşteri memnuniyeti gibi Sosyal ağ siteleri aracılığı ile farklı aktiviteler yapmaktadırlar. Bütün bu faaliyetler ve müşteri sorunlarını göstermek için Sosyal ağ siteleri kullanımı da dahil, hashtag pazarlamasını kullanmak ve Sosyal ağ sitelerini kullanarak rakipleriyle yarışmak; müşteri güvenini kazanmayı, marka bilincini oluşturmayı, müşterileri şirketlere sadık kılmayı ve sonuçta müşterileri elde tutabilmeyi amaçlamaktadır. tr_TR
dc.language.iso en tr_TR
dc.publisher ISTANBUL AYDIN UNIVERSITY INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCES tr_TR
dc.subject Sosyal ağ siteleri tr_TR
dc.subject Müşteri sadakati tr_TR
dc.subject Müşteri güveni tr_TR
dc.subject Marka bilinirliği tr_TR
dc.subject Müşteri Memnuniyeti tr_TR
dc.subject Müşteri tutma tr_TR
dc.subject Şirket tr_TR
dc.subject Algı tr_TR
dc.subject Müşteri tr_TR
dc.subject Social network websites tr_TR
dc.subject Customer loyalty tr_TR
dc.subject Customer trust tr_TR
dc.subject Brand awareness tr_TR
dc.subject Customer satisfaction tr_TR
dc.subject Retaining customers tr_TR
dc.subject Company tr_TR
dc.subject Customer tr_TR
dc.subject Perception tr_TR
dc.title THE USE OF SOCIAL NETWORK WEBSITES FOR RETAINING CUSTOMERS IN TURKISH COMPANIES tr_TR
dc.type Thesis tr_TR
dc.description.abstractol This study identifies Turkish companies perceptions towards retaining customers by using Social network websites. This exploratory research utilized qualitative research method semi-structured in-depth interview in order to achieve more detailed information in terms of Turkish companies. In the beginning of the study theories related to Social network websites, customer trust, customer loyalty, brand awareness and previous researches related to topic is described. Major findings in four Turkish companies show that usage of Social network websites in a proper way could lead the company to increase customer trust, to develop brand awareness and make the current customers loyal to the company. The websites Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn and recently applications Whatsapp and Telegram help companies a lot for this purpose. Photos, videos and promotional advertisements are creating most user engagement in Turkish companies and they are doing different activities through Social network websites, like finding potential customers, using news channel in their own Social network websites, marketing promotions, customer feedback by messages and comments, doing brand management, increasing customer satisfaction. All these activities and including usage of Social network websites for addressing customer problems, usage of hashtag marketing and competing with their opponents by using Social network websites leads companies to gain customer trust, to do brand awareness, to make them loyal to companies which at the end results with customer retention. tr_TR
dc.publisher.firstpagenumber 1 tr_TR
dc.publisher.lastpagenumber 93 tr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account