DSpace Repository

ON THE EFFECT OF MIND MAPPING ON READING COMPREHENSION SKILLS OF IRAQI ESP LEARNERS

Show simple item record

dc.contributor.author Anwar Hasan, Hasan
dc.date.accessioned 2019-05-25T07:35:54Z
dc.date.available 2019-05-25T07:35:54Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11547/2148
dc.description.abstract Son 20 yıl içinde görsel oranizatörler(zihin haritalama)gibi kullanarak ingilizce öğrenim ve öğretim en geniş teknik alanlardan biri olmuştur . Çalışmada ingilizce okuma anlama öğretiminin teknik olarak zihin haritalama tekniği kullanmanin öğrenciler ESP etkisine odaklanmıştır. Katılımcılar 40 iraklı öğrenciden oluşmuş, Erbil teknik üniversitesi /Yonetim bölümünden rastgele olarak seçilmişler. İki farklı grupa bölünmüşler; zihin haritalama metudu kullananlara deneysel grupu denir, geleneksel okuma anlama öğretmin şekli ise kontrol grupu deniyordu. Her grup 20 kişiden oluşuyordu, ve onların yaşları 18-19 arasındaydı, 19 erkek ve 21 kadına bölünmüş. Araştırma başlangıcında okuma anlama kabiliyeti kiyaslamak için öntest yapılmış. Sonra, 12 haftaya işlem verilmişti, ondan sonra deneysel grupta olumayı anlama kabiliyeti öntest sonuçlara göre artmış olup olmadığını bilmek için bitirme testi yapılmıştır. Sonuçta, bulgular istatisksel olarak deneysel ve kontrol grupları arasında bitirme testinde okuma anlama alanında anlamlı bir farklılık göstermişti. Böylece, zihin haritalama okuma anlama öğretiminde ESP için yaralı olduğu kanıtlanmıştır. tr_TR
dc.language.iso tr tr_TR
dc.subject Anlamlı öğrenme tr_TR
dc.subject Zihin haritalama tr_TR
dc.subject Okuduğunu anlama tr_TR
dc.subject ESP öğrenenler tr_TR
dc.subject Meaningful learning tr_TR
dc.subject Mind mapping tr_TR
dc.subject Reading comprehension tr_TR
dc.subject ESP learners tr_TR
dc.title ON THE EFFECT OF MIND MAPPING ON READING COMPREHENSION SKILLS OF IRAQI ESP LEARNERS tr_TR
dc.type Thesis tr_TR
dc.description.abstractol Over the last two decades using visual organizers such as mind mapping in teaching and learning English language has become one of the wide spread used techniques. The current study concentrated on the impact of using mind mapping as a meaningful learning technique in teaching reading comprehension among the ESP learners. The participants of the study consisted of forty Iraqi students at Erbil Polytechnic University who randomly selected in Technical College-Erbil /Department of Business Management. They were divided into two different groups; experimental group which taught by mind mapping and controlling group which exposed to the traditional methods of teaching reading comprehension, 20 students for each group. Their ages were ranged between (18-19) years. The participants are nineteen males and twenty-one females. At the beginning of the study they were given a pretest to measure their reading comprehension ability. Then, they were given the treatment for twelve weeks. After that, they were tested in the posttest to know whether the experimental groups’ knowledge increased comparing to the pretest or not. Finally, the findings illustrated a statistically significance difference between experimental group and the controlling group in terms of posttest achievement in reading comprehension scores. Thus, the mind mapping proved to be beneficial in teaching reading comprehension. tr_TR
dc.publisher.firstpagenumber 1 tr_TR
dc.publisher.lastpagenumber 86 tr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account