Abstract:
Dünyanın kuruluşundan beri yönetim konusu her zaman gündemde olmuştur.
Çünkü toplu yaşama süreci başlayınca yöneten ve yönetilen konusu önem
kazanmaya başlamıştır. Yöneten yönetilen sürecinin en önemli yanı yöneten
boyutudur. Grup ya da toplumların varlıklarını devam ettirmelerinde
yönetenlerin rolü çok büyüktür. Yönetenlerden en önemli görev de liderlere
düşmektedir. Çünkü liderler, grup ve toplumlar içindeki birlik, beraberlik,
dayanışma, hak ve hukuku tesis eden kimlerdir. Bu temel öğeler, grup ve
toplumların güçlü olmalarını sağlayan temel taşlardır. Bu temel taşları yerinde
ve zamanında en iyi uyumlu hale getiren liderlerdir. Kısaca liderlik, grup ve
toplum hayatının varlık nedenidir.
Bu çalışmayı bir vakıf üniversitesinin işletme bölümü lisans ve işletme yönetimi
yüksek lisans bölümünde okuyan öğrencilerine anket uygulayarak yaptık.
İşletme bölümü öğrencilerini tercih etmemizin nedeni, bu öğrencilerin liderlik
konusunu kapsayan dersleri almalarıdır. Amaç lisans ve yüksek lisans
öğrencilerinin ideal liderlik algılamalarını belirlemektir.
İşletme bölümü lisans ve işletme yönetimi yüksek lisans bölümünde okuyan
öğrencilerin ideal liderlik algılamalarını belirlemek amacıyla Araştırma verileri
Kouzes ve Posner (2003) tarafından geliştirilen “liderlik Uygulamaları
Envanteri (leadership Practices Inventory-LPI)” kullanılarak toplanmıştır.
Kullanılan ölçek iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümü bilgi formu, ikinci
bölümü liderlik uygulamaları ölçeği (30 sorudan) oluşturmaktadır. Liderlik
uygulamaları ölçeği beş alt kategoriden oluşmaktadır. Bu kategoriler şunlardır:
Model olma kategorisi, paylaşılan vizyon oluşturma, risk alma, tanıma ve taktir
etme, takım çalışması oluşturma. Bu tezde 2015-2016 döneminde işletme
bölümü son sınıfında ve işletme yönetimi yüksek lisans bölümünde okuyan
öğrencilerin ideal liderlik algılamaları araştırılmıştır. Araştırmada anket, işletme
son sınıfta okuyan (232 öğrenci) ve işletme yönetimi anabilim dalında yüksek
lisans yapan (92 öğrenci) tüm öğrencilere uygulanmıştır. Toplam 324
öğrenciden veriler elde edilmiştir.