dc.description.abstract |
Sağlık iletişimi, hasta, hekim, sağlık çalışanı, sağlık kuruluşu ve bu süreci kapsayan,
sınırlandırılması mümkün olmayan bir kavramdır. Günümüzde hasta ve hekim
ilişkisinin önemi gittikçe artmaktadır. Hasta, hekimi ile kurduğu iletişimden memnun
olduğunda, kendini tedaviye daha rahat açabilmektedir. Sağlıklı iletişim, hastanın
sağlığında önemli rol oynamaktadır. Hekimin hastayı muayene ederken, tıbbi
terminolojisi ile iletişim kurması dahi hastanın iletişimde zorluklar yaşamasına sebep
olabilmektedir. Hekim açısından değerlendirildiğinde, hastasına yeteri kadar zaman
ayıramaması dahilinde iletişimin kısıtlanması açısından sebebiyet vermektedir.
Hastanın, tedavisi hakkında hekimi tarafından yeteri kadar bilgiye sahip olması
gerekmektedir. Hasta, tedavisi hakkında yeteri kadar bilgiye sahip olmadığında, sosyal
mecralardan veya başka yollardan hastalığı ile ilgili yanlış bilgiler edinebilmektedir.
Bu durum hastanın sağlığını olumsuz yönde etkileyebilmektedir.
Hasta ve hastalık kavramlarında, hasta hakları kavramı ortaya çıkmaktadır. Hasta
hakları kavramı, hem hastanın haklarını, hem de hekimi koruma altına almaktadır.
Hasta hakları kavramı, sağlık hizmetlerinin iyileştirilmesi ve geliştirilmesi açısından
önem taşımaktadır. Hekim tarafından, hastaya yapılan tedavi ile birlikte aralarında bir
iş birliği doğmaktadır. Hasta ve Hekim arasında oluşan bu iş birliği, hastanın
tedavisinde iyileşme sağlamayı amaçlamaktadır. Hekim, hastaya uyguladığı
müdahaleler esnasında, tedavi hakkında gerekli bilgilendirmeleri yaparak, hasta
hakları ve hasta rızası kapsamında, hastanın rızasını almaktadır. Hasta, kendi tedavisi
ile ilgili karar verme ve tedaviden çekilme haklarına yasal açıdan sahiptir.
Hekim ve hasta ilişkisinde, etkin ve sağlıklı iletişimin oluşabilmesi, hekimin hastayı
dinleyebilmesi, hastanın hekime güvenmesi ve hekimin empati yeteneğini
geliştirebilmesi ile birlikte sağlanabilmektedir. Empati, hekimlerin hastaya karşı
kullanması gereken ve iletişimde pozitif bildirimler sağlayan bir kavramdır. Hasta ve
hekim arasındaki ilişkide, hekim tarafından, hastaya onun dünyasından baktığı
anlamını veren ve aralarındaki iletişimde önem arz eden bir kavramdır. Hastasına
karşı, empati uygulayabilen bir hekim, hastayı tamamen algılayabildiğinden, hasta ile
iletişimde başarılı olmaktadır. Hekimin hastayı dinlemesi ise, hastayla karşılaştığı
andan itibaren, hastanın söylediklerini bütünüyle algılayabilmesi ile mümkün
olabilmektedir. Bu çalışma sonuç olarak, hasta ve hekim ilişkisindeki olması gereken
iletişimi ortaya çıkarmayı amaçlamıştır. |
tr_TR |
dc.description.abstractol |
Health communication is a concept that cannot be restricted and it covers patients,
physicians, health care workers, health care providers and whole process between
these parts. Today, the importance of the patient-doctor relationship is increasing.
When patients are satisfied with the communication established with their physicians,
they can open themselves to treatment more comfortably. Health communication
plays an important role in the patient's health. When physicians examine their patient,
even communicate with medical terminology causes the patient to experience
difficulties in communication. In terms of physicians, not sparing enough time to
patient causes the communication problems. The patient needs to be informed about
on her/his treatment by the physician. When the patients have not enough information
about the treatment, they can get wrong information about the disease from the social
media or other means. This can affect the patient's healthy negatively.
The concepts of patient and disease bring to mind the patient rights. Patient rights
protect both the rights of patients and the physicians. They are important to improve
and enhance health services. Treatment of patients by the physicians creates a
cooperation between them. This cooperation aims to ensure an improvement in
patients’ treatment. The physicians obtain the patients’ consent within the scope of
patient rights and consent by providing the required information about the treatment
during the interventions they carry out. Patients legally have the right to decide
regarding their own treatment and quit the treatment.
Effective and healthy communication between physicians and patients can be ensured
by physicians listening to and empathizing with patients, and patients trusting
physicians. Empathy provides positive returns in communication and should be used
by physicians for patients. It means that physicians can look from patients’ perspective
and important in the communication between them. Physicians who can empathize
with their patients can have a successful communication with them since they can
completely understand them. In addition, physicians’ listening to their patients can
only be possible by completely perceiving what their patients say from the minute they
met the patients. This study aims to reveal the communication that should exist
between patients and physicians. |
tr_TR |