DSpace Repository

MOTIVATING ENGLISH FOREIGN LANGUAGE STUDENTS TO SPEAK IN ENGLISH CLASSROOMS

Show simple item record

dc.contributor.author Mawlood Dizayi, Mohammed Abdulazeez
dc.date.accessioned 2019-05-24T07:33:46Z
dc.date.available 2019-05-24T07:33:46Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11547/2097
dc.description.abstract Bu çalışmanın amacı İngilizce sınıflarında öğrencilerin İngilizce konuşmalarını engelleyen faktörleri saptamak ve ayrıca çözümün bir parçası olarak; öğrencilerin aktif olarak İngilİzce konuşmalarını sağlayacak güdüsel faktörleri ve stratejileri belirlemektir. Bu açıdan bakıldığında, bu çalışma hem nitel ve hem de nicel bir çalışmadır. Bu çalışmanın amacını araştırmak için katılımcılara anket uyglanmş ve mülakat yapılmıştır. Anket 2014-2015 öğretim yılında Selahattin Üniversitesi-Erbil, Eğitim Fakültesi’nde okuyan rastgele yöntem ile seçilen 106, 3.sınıf öğrencisine uygulanmıştır. Ancak, daha ayrıntılı ve daha güvenilir veri elde etmek amacıyla, söz konusu üniversitede bulunan on öğrenci ve on öğretmen ile mülakat yapılmıştır. Araştırmacı araştırma sonunda bir dizi önemli bulgular elde etmiştir. Öğrencilerin İngilizce konuşmaya yönelik olum bir tutum sergilemelerine karşın, büyük çoğunluğu İngilizce konuşma becerisine sahip değildir. Nicel ve nitel araştırma bulgularına göre, öğrencilerin yanlış telaffuz, gramer yapısı eksikliği, kelime bilgisi eksikliği,ve dilbilimsel hata yapma korkusuı gibi dilsel faktörler nedeniyle ingilizce konuşma isteklerinin bulunmadığı ortaya çıkmıştır.Ayrıca, hata yapma kaygısı, arkadaşları tarafından alay edilme korkusu, utangaçlık, güven duygusu eksikliği, kaygı duyma gibi psikolojik faktörler ile birlikte dostane olmayan sınıf atmosferi, çalışmak için zaman yetersizliği, sınıfların kalabık olması, teknolojik aletlerin sık sık kullanılmaması gibi sınıf ortamına ilşkin faktörler ve oyun ile öğretim gibi güdüsel stratejilerin kullanılmasında eksiklik, öğrencilerin sınıflarında aktif olarak İngilizce konuşmalarına engel olmaktadır. Ders programındaki eksiklikler, kültürel farklılıklar ve yanlış ve akıcı konuşma becerisinde eksiklik gibi faktörler de öğrencilerin İngilizce konuşmalarını olumsuz yönde etkilemektedir.. Öğretmenlerin derslerde güdüleyici sözcükler kullanması, öğrencilere daha fazla zaman ayırmak, sınflarda daha sıcak bir atmosfer oluşturmak, öğrencilere tartışmak istedikleri konuları vermek gibi faktörlerin onların konuşma becerilerinin gelişmesine katkı sağlayacağı araştırma bulgularından bazılarıdır. Ayrıca derslerde eğitim teknolojisinden yararlanma, sınıflara yabancı uyruklu öğretmenlerin davet edilmesi ve iletişimsel yöntem gibi konuşma becerisini geliştiren yöntemlenlerin kullanılması önemli bulunmuştur. Oyun gibi etkinliklerin derslerde kullanılması, tartışma, problem çözme gibi öğrenci merkezli etkinliklerin daha sık kullanılması ve sıcak bir öğrenme ortamının oluşturulması, öğrencilerin bireysel gereksinimlerinin karşılanması, ve derslerde anadilin kullanılmasının engel olunması gibi bazı stratejiler öğrencilerin konuşma becerileinin gelişmesine yardımcı olacaktır. Son olarak bu çalışmada, öğrencilere yeterli motivasyon verme, kelime ve grammar kullanımının geliştirilmesi, güncel ders materyalleri kullanılması gibi bazı öneriler sunulmuştur. Ayrıca, öğretmenlerin öğrenci merkezli ders işlemeleri, onların gereksinimlerine göre konular bulmak, başarıyı ödüllendirme, rol oynama ve sınıf içi tartışma etkinliklerinin kullanılması onları İngilizce konuşmaya güdüleyen önemli faktörlerden bazılarıdır. tr_TR
dc.language.iso en tr_TR
dc.publisher ISTANBUL AYDIN UNIVERSITY INSTITUTE OF SOCIAL SCIENCES tr_TR
dc.subject Motivasyon (Güdü) tr_TR
dc.subject Konuşma Becerisi tr_TR
dc.subject EFL students tr_TR
dc.subject Motivation tr_TR
dc.subject EFL Students tr_TR
dc.subject Speaking skill tr_TR
dc.subject EFL Classroom tr_TR
dc.title MOTIVATING ENGLISH FOREIGN LANGUAGE STUDENTS TO SPEAK IN ENGLISH CLASSROOMS tr_TR
dc.type Thesis tr_TR
dc.description.abstractol This study aims chiefly at identifying the factors that demotivate EFL students from speaking English in the English classrooms, and as part of solution; it aims at indentifying the motivational factors and strategies that can contribute in motivating EFL students to speak actively in the English classrooms. Thus, the study is of both quantitative and qualitative nature as it discusses the frequency and kinds of the factors that motivate and/or demotivate EFL students from speaking English in the classrooms. To investigate the aim of the study, the questionnaire and interviews were administered to the participants. The questionnaire was administered to 106 3rd year EFL students who were randomly selected from College of Education, Salahaddin University-Erbil for the academic year of 2014-2015. However, in order to obtain rich and more reliable data, ten EFL students and ten teachers were also interviewed at the above- mentioned university. The researcher has come up with a number of findings including the following most highlighted ones: Despite the students’ positive attitudes towards speaking English, the majority of EFL students are not competent for speaking English. However, both quantitative and qualitative results revealed that the linguistic factors like mispronunciation, lack of grammatical patterns, lack of vocabulary, lack of knowledge and fear of making linguistic mistakes; the psychological factors such as fear of making mistakes, fear of being mocked by their classmates, shyness, lack of confidence and anxiety, and the classroom environmental factors such as unfriendly classroom atmosphere, insufficient time to study, large number of students and the infrequent use of technological utilities and insufficient use of motivational strategies like role-play activities are the main factors that demotivate students from speaking English actively in their classes. The shortcomings in the curriculum, cultural variations and students being inaccurate and influent are also found as micro factors that impeded students from speaking English. The findings also indicated that teachers’ use of words of applauses, allocating more time for them, providing friendly classroom atmosphere and allowing students to choose topics of discussion are among the most prominent factors that contribute in motivating EFL students to speak in the classrooms. Moreover, using technological utilities, inviting native speakers and the use of CLT (Communicative Language Teaching) are also found as motivating factors to encourage students to participate in speaking activities in the classrooms. Furthermore, as part of solution, the findings indicated that the strategies such as applying role-play, debate and problem-solving, employing group/pair work discussion, providing friendly learning environment and raising students’ confidence are very important to engage students in speaking activities. The teachers also reported that providing students with different activities, asking them to do presentation, adopting student-centered approach, paying attention to individual needs and preventing students from using L1 are among strategies teachers can use to help students engage in speaking activities. Finally, the study presented some suggestions including providing students with adequate motivation, developing vocabulary and grammar usage and using up to date teaching materials. However, teachers should emphasize student-centered approach, provide topics which reflect students’ needs, reward the students’ success and pay more attention to the employment of role-play and group/pair work discussions to motivate EFL students to speak English in the English classrooms. tr_TR
dc.publisher.firstpagenumber 1 tr_TR
dc.publisher.lastpagenumber 121 tr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account