DSpace Repository

KİRİŞ GÖVDESİNİN ZAYIFLATILMASINA BAĞLI OLARAK BAĞLANTILARIN KAPASİTE VE VERİM İNCELEMESİ

Show simple item record

dc.contributor.author Soltani, Shafa
dc.date.accessioned 2019-05-24T06:06:49Z
dc.date.available 2019-05-24T06:06:49Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11547/2080
dc.description.abstract 1994 yılında Northridge depreminin meydana gelmesinin ardından yapılan araştırma çalışmaları sonucunda yapı kapasite ve mukavemetini iyileştirme ve optimizasyonuna yönelik farklı bağlantı çeşitleri incelenip sunulmuştur. Gövde ya da kanat genişliklerini azaltmak bu bağlantılar arasında yer alan buluşlardandı. RBS bağlantılarında kirişin kesit alanını kolona yakın bölgesinde, bölgesel olarak azaltarak gerilmenin bağlantı noktasında yoğunlaşması önlenmektedir. Böylece plastik mafsalın oluşacağı nokta, bağlantı noktasından kirişin kolona yakın olan kesitine geçecektir. Yapılan bu araştırmada RBS bağlantılarından bir çeşidi optimum duruma ulaşmak amacıyla kirişin bölgesel olarak gövde kesitinin azaltılması parametrik olarak sonlu elemanlar incelemesine tabi tutulacaktır. Bu durumda kolon kenarından çok az bir mesafede, kirişin kesitinde bölgesel olarak ve kirişin eğilme kapasitesini o bölgede azaltmak amacıyla gövdede oluklar oluşturulur. Bu işlemle plastik mafsal, kiriş ve kolonun bağlantı noktasına uzak bir noktada ve kirişin kendisinde oluşacaktır. Böylece, bağlantıda ve kiriş kanatı ile kolon kaynağının kırılması engellenir. Bu araştırma çalışmasının amacı; kesit alanı azaltılmış yeni bir bağlantı (düğüm) noktası şeklinin parametrik olarak analitik incelemesidir. Bu bağlantının detayı; gövde kesitinde bir oluk oluşturulmuş kiriş şeklindedir. Bu yeni durumun kiriş kanatında kesit azalmasına göre avantajı; kesitin daha iyi bir plastik duruma sahip olmasıdır ve böylece daha sıkıştırılmış bir hal alacaktır. Böylelikle, kirişin dikkate değer burulma sertliğinden dolayı kesit yanal burulmaya karşı daha fazla direnç gösterecektir. Yapılan bu çalışmada; bu bağlantının avantaj ve dezavantajları, gidiş gelişli, vibrasyonlu ve statik yüklemelere karşı davranışı incelenecektir. Bu amaçla, kirişte bağlantı noktası oluşturmak amacıyla yerel kesim parametreleri adım adım değiştirilecek ve bağlantı noktasının bağlantıda oluşturulan kesim kayıtlarının değişimiyle sergilediği performans değişimi grafikler şeklinde sunulup değerlendirilecektir. Bu amaçla ilk olarak özel çelikten imal edilmiş orta yüksekliğe sahip bükme çerçeveli bir yapı, zaman tarihçesi analizinin belirli kayıtlarındaki ivme bileşeni kullanılmıştır. Sonra da bina yapısındaki çerçevede performans için uygun bir temsilci olan (bağlantı noktası ve ona bağlı olan kiriş ve kolonun yarısı) bu çerçevenin bağlantılarının laboratuvar kurulumu ABAQUS yazılımında modellenmiş ve zaman tarihçesi analizi ile bağlantının bulunduğu çerçeve katında kesim için analiz edilmiştir. Ayrıca, bu bağlantının fazla yük ve döngüsel yükleme eğrileri bağlantının performansını belirlemek amacıyla tespit edilmiştir. Önce uygun kriterlerle bağlantı noktasının hasarına göre bağlantı performansı belirlenmiş ve sonra kırılma eğrileri bağlantı için belirlenen bu performansa göre çizilmiştir. Burulma momenti ve lineer olmayan statik ve dairesel yüklenme analizi sonucunda elde edilen halkalı yükleme eğrileri ile karşılaştırılmıştır. İncelenen bu bağlantı şeklinde; plastik mafsalın yüksek şekillenme kabiliyetiyle bağlantı noktasından uzaklaştırmasında, yüksek enerji harcanması ve mukavemette iyi bir davranış gözlemlenmiştir. tr_TR
dc.language.iso tr tr_TR
dc.publisher İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ tr_TR
dc.subject RBS tr_TR
dc.subject Northridge deprem tr_TR
dc.subject Bükme çerçeve tr_TR
dc.subject Plastik mafsal tr_TR
dc.subject Yüksek enerji harcanma tr_TR
dc.subject RBS tr_TR
dc.subject Northridge Earthquake tr_TR
dc.subject Buıldıng frame tr_TR
dc.subject Plastic joint tr_TR
dc.subject High energy spend tr_TR
dc.title KİRİŞ GÖVDESİNİN ZAYIFLATILMASINA BAĞLI OLARAK BAĞLANTILARIN KAPASİTE VE VERİM İNCELEMESİ tr_TR
dc.type Thesis tr_TR
dc.description.abstractol Following the Northridge Earthquake (1994) and subsequent extensive research, various types of connections were examined so as to optimize their capacities and strengths. One of the results of these investigations was invention of reduced web/flange section connections. In reduced beam section (RBS) connections a local decrease in the beam section near the column reduces concentration of stress on the connection. As a result, the point of formation of the plastic joint is moved from the connection to a beam section near the column. In the present research, a finite element parametric analysis was carried out on a type of RBS connection with a locally reduced web section. In this state, shears are created locally on the web at a very slight distance from the column side on the beam section to reduce the beam’s bending capacity at the site. Consequently, a plastic joint is created inside the beam away from the beam column connection and failure at the connection and the welded beam-column flange is prevented. The objective of the present research was to conduct a parametric analysis on a new type of reduced connection. This connection is in the form of a beam with shears on its web. One of the advantages of this new form as compared to the reduced beam flange form is that it increases plasticity of the section and its compression. In this state, due to the considerable torsional stiffness of the beam, the section shows more resistance to torsional lateral buckling. In this investigation, the advantages and disadvantages of this connection as well as its behavior under reciprocating, seismic, and statistic loadings were examined. To this end, step-wise changes were made to the local shearing parameters of the beam to create the connection. The variation in the connection performance caused by variations in the shearing records applied to the connection was also depicted by diagrams and assessed. For this purpose, first a mid-rise structure with a special steel moment frame and characteristic acceleration of the records was exposed to time history analysis. Afterwards, the laboratory setup of the frame connections, which properly represents their performance in a building frame (i.e. the connection site and half of the beam and column connected to it) was modeled in ABAQUS and was analyzed through a time history analysis of the shearing in the frame floor holding the connection. In addition, the capacity curve and cyclic loading curve for this connection were prepared to determine the connection’s performance levels. First, the performance levels of the connection were determined using a proper criterion with regard to connection failure. Afterwards, failure curves were obtained based on the performance levels determined for the connection. The resulting failure curves were compared to the connection’s rotation moment curve and cyclic loading curve, which were obtained under nonlinear static loading and cyclic loading. The connection under study demonstrated satisfactory performance in keeping the plastic joint away from the connection, and it also showed high levels of ductility, high energy loss, and satisfactory strength. tr_TR
dc.publisher.firstpagenumber 1 tr_TR
dc.publisher.lastpagenumber 81 tr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account