Abstract:
Bu araĢtırmanın amacı; radyo ve televizyon kanallarında yoğun olarak karĢımıza
çıkmaya baĢlayan kamu spotlarının Türkiye‟deki oluĢum ve yayın sürecini yasal
düzenlemeleriyle birlikte incelemektir.
Dört bölümden oluĢan araĢtırmanın birinci bölümü; giriĢ kısmından oluĢmaktadır.
AraĢtırmanın ikinci bölümünde; literatür tarama yöntemiyle kamu yararı kavramı,
özellikleri ve iliĢkili olduğu diğer kavramlarla birlikte ayrıntılı olarak ele
alınmaktadır.
Üçüncü bölümde ise; kamu yararı kavramı bağlamında sosyal pazarlama, sosyal
reklam ve kamu spotu kavramları yasal düzenlemeleriyle birlikte irdelenmiĢtir.
Dördüncü bölümde; kamu spotu oluĢum ve yayın süreci, yarı yapılandırılmıĢ
görüĢme yöntemi kullanılarak araĢtırılmıĢtır. Kamu spotu oluĢum sürecinde yer alan
kamu spotu hazırlayan kurumlarla görüĢmeler yapılmıĢtır. Kamu spotu hazırlayan
kamu kurumlarını temsilen Sağlık Bakanlığı, sivil toplum kuruluĢlarını temsilen
Türkiye Omurilik Felçlileri Derneği ile görüĢülmüĢtür. Kamu spotu yayın sürecinde
ise kamu yayıncılığını temsilen TRT Türkiye Radyo Televizyon Kurumu ile özel
radyo televizyon yayıncılığını temsilen Kanaltürk ile görüĢmeler gerçekleĢtirilmiĢtir.
Son olarak kamu spotu sürecinde düzenleyici ve denetleyici kurum olan RTÜK
Radyo Televizyon Üst Kurulu araĢtırmaya dahil edilmiĢtir.
AraĢtırmadan elde edilen veriler sonucunda ortaya çıkan eksiklikler saptanmıĢ ve
bunların giderilmesi için öneriler getirilmiĢtir.