Özet:
Öğretme öğrenme etkinliklerinin etkili olabilmesi için öğretmenlerin sınıf yönetimi konusunda
gerekli bilgiye sahip olmaları ve sınıflarında uygulayabilmeleri büyük önem taşımaktadır.
Bu araştırmanın amacı, öğrenci görüşlerine göre öğretmenlerin sınıf yönetimi yeterliklerini
belirleyebilmektir. Araştırmada karma yöntem olarak nicel ve nitel araştırma yöntemleri
kullanılmıştır.
Nicel Araştırma, 2014-2015 eğitim öğretim yılı Kasım 2014 ile Şubat 2015 tarihleri arasında
İstanbul ili Kadıköy ilçesindeki ortaokulların 5. 6. 7 ve 8. sınıflarında öğrenim gören 1016
öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Nicel araştırma verileri “Öğretmenlerin Sınıf Yönetimi
İlkelerine Uyma Düzeyini Belirleme Ölçeği” ile toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde
tanımlayıcı istatistiksel yöntemleri olarak frekans, yüzde, ortalama, standart sapma
kullanılmıştır.
Araştırmanın nitel verileri ise İstanbul Kadıköy ilçesindeki ortaokulların 5. 6. 7. ve 8.
sınıflarda öğrenim gören 50 öğrenci ile Mart 2015, Nisan 2015 tarihlerinde
gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın nitel bölümünde görüşmeler yapılmıştır. Nitel araştırma
verileri içerik analizi yardımıyla değerlendirilmiştir.
Araştırmanın nicel verilerine göre, öğretmenlerin “öğretmen öğrenci ilişkilerine uyma”
“eğitim öğretime yönelik ilkelere uyma” boyutlarında belirtilen maddelere “orta” düzeyde
uydukları görülmüştür. Öğrenciler, öğretmenlerinin sınıf yönetimi ilkelerine genel olarak
“orta” düzeyde uyduklarını belirtmişlerdir. Ortaöğretim okullarında görev yapan
öğretmenlerin sınıf yönetimi ilkelerine uyma düzeylerine ilişkin öğrenci görüşleri arasında
cinsiyet değişkenine göre anlamlı farklılıklar görülmüştür. Sınıf değişkenine göre öğrenci
görüşleri arasında anlamlı farklılıklar olduğu görülmüştür.
Nitel araştırma sonuçlarına göre ise, öğrenciler öğretmenlerinin sınıfta esprili, eğlenceli
olmasını istemektedir. Öğrenciler notla ödüllendirilmek istemekte, ceza olarak uyarılmak,
affedilmek istemektedir. Öğrenciler, öğretmenlerinin dersi eğlenceli etkinliklerle, oyunlarla
anlatmalarını istemektedir.
Araştırma bulgularına göre, öğretmenlere sınıf yönetimi ile ilgili hizmet öncesi ve hizmet
içinde uygulama ağırlıklı eğitimler verilmesi, sınıf içi istenmeyen davranışların önlenmesine
ve daha etkili bir eğitim öğretim faaliyetinin gerçekleştirilmesine katkı sağlayabilir.
Araştırma bulgularının öğretmenlerin sınıf yönetimi yeterliklerinin geliştirilmesi ve etkili sınıf
yönetimi konusunda önemli faydalar sağlayacağı beklenmektedir.