dc.contributor.author |
Eroğlu Akyol, Merve
|
|
dc.date.accessioned |
2019-05-23T06:07:23Z |
|
dc.date.available |
2019-05-23T06:07:23Z |
|
dc.date.issued |
2016 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11547/2051 |
|
dc.description.abstract |
Bu araştırmanın amacı; okul yöneticilerinin mizah tarzları ile öğretmenleri güdüleme
düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırmada öğretmen görüşlerine göre
okul yöneticilerinin mizah tarzları belirlenmiş ve bu davranışların öğretmenleri
güdüleme düzeyleri ile ilişkisi saptanmaya çalışılmıştır.
Araştırma ilişkisel tarama modelindedir. Araştırmanın çalışma evreni, İstanbul ili
Üsküdar ilçesinde görev yapan ilköğretim ve lise öğretmenlerinden meydana
gelmektedir. Araştırmanın örneklemini oranlı eleman örnekleme yöntemiyle seçilen
toplam 364 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın verilerinin toplanmasında
“Mizah Tarzları Ölçeği’’ ve “Öğretmen Güdülenme Anketi’’ kullanılmıştır.
Elde edilen bulgulara göre öğretmenler, okul yöneticilerinin öğretmenleri güdüleme
davranışlarını tüm boyutlarda çoğu zaman gösterdiği görüşündedirler. İlköğretim
okullarında ve liselerde görev yapan öğretmenler, yöneticilerinin; ‘alaycı’,
‘reddedici’ ve ‘mizahi olmayan’ mizah tarzlarını nadiren, üretici sosyal mizah tarzını
bazen, onaylayıcı mizah tarzını sıklıkla kullandıkları görüşündedirler. Erkek
öğretmenlerin kadın öğretmenlere göre yöneticilerinin “reddedici” ve “mizahi
olmayan” mizah tarzlarını daha sık gösterdiklerini düşündükleri görülmüştür. Sınıf
öğretmenleri, yöneticilerinin alaycı mizah tarzını, branş öğretmenlerine kıyasla daha
yüksek düzeyde gösterdiklerini ifade etmektedirler. Kıdemi az olan öğretmenlerin
okul yönetcilerinin mizahı daha fazla kullandıklarını ifade ettikleri ve öğretmenlerin
kıdemi arttıkça okul yöneticilerinin “onaylayıcı”, “üretici sosyal” ve “reddedici”
mizah tarzlarını algılama düzeylerinin azalmakta olduğu söylenebilir. Sınıf ve branş
öğretmenleri çoğu zaman karara katıldıklarını düşünmekle birlikte, branş
öğretmenlerinin karara katılma konusundaki algılarının sınıf öğretmenlerinden
yüksek düzeyde olduğu görülmüştür. Kıdemi daha düşük olan öğretmenlerin,
yöneticilerin güdüleme davranışlarına yönelik görüşlerinin daha yüksek düzeyde
olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Evli öğretmenlerin okul yöneticilerinin güdüleme
davranışlarını ihtiyaçları bilme ve kişisel farklılıkları tanıma ile tutum ve davranış alt
boyutlarında bekâr öğretmenlerden daha yüksek düzeyde algıladıkları söylenebilir.
Ayrıca yöneticilerin alaycı, reddedici ve mizahi olmayan mizah tarzları ile
öğretmenleri güdüleme davranışlarının tüm boyutları arasında negatif ve orta
düzeyde, üretici sosyal ve onaylayıcı mizah tarzları ile öğretmenleri güdüleme
davranışlarının tüm boyutları arasında pozitif ve orta düzeyde bir ilişki olduğu
görülmüştür. |
tr_TR |
dc.language.iso |
tr |
tr_TR |
dc.publisher |
İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.subject |
Mizah |
tr_TR |
dc.subject |
Güdüleme |
tr_TR |
dc.subject |
Mizah tarzları |
tr_TR |
dc.subject |
Okul yöneticileri |
tr_TR |
dc.subject |
Öğretmenler |
tr_TR |
dc.subject |
Humour |
tr_TR |
dc.subject |
Motivation |
tr_TR |
dc.subject |
Humour styles |
tr_TR |
dc.subject |
School managers |
tr_TR |
dc.subject |
Teachers |
tr_TR |
dc.title |
OKUL YÖNETİCİLERİNİN MİZAH TARZLARI İLE ÖĞRETMENLERİ GÜDÜLEME DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ |
tr_TR |
dc.type |
Thesis |
tr_TR |
dc.description.abstractol |
Purpose of this study is; to determine relation between humour styles of school
administrators and their levels of motivating teachers. On this study, school
administrators’ humour styles are determined according to teachers’ view and
motivation levels of these behaviors on teachers are attempted to be determined.
The research is in the survey model form. The primary and high school teacher
working in Üsküdar, İstanbul constitutes the target population of the research. 364
teachers, chosen by rational member sampling method, constitute the sampling of the
research. T o gather the data of the research, “Humour Senses Questionnaire” and
“Teacher Motivation Survey” were used.
According to the findings obtained, the teachers think that the school managers often
show behavior to motivate the teachers in all aspects. The teachers working in
primary and high schools think that the schools managers use rarely ironical humour,
repudiativehumour and non-humorous humour, sometimes producting social
humour, and often affirmative humour. It’s observed that male teachers think that
their manager is showing his/her “denying” and “non-humorous” humour style, more
frequently than female teachers. Classroom teachers state that managers show more
sarcastic humour style than branch teachers. Teachers with lower seniority, state that
school managers use humour more and it can be said that as teacher’s seniority rise,
their ability to discern “approving”, “productive social” and “denying” humour styles
of school managers falls. Along with classroom teachers and branch teachers stating
that they both agree on the decision in most of the times, it was observed that branch
teachers’ perception on agreeing on the decision was higher than classroom teachers.
We came to conclusion that teachers with lower seniorities have stronger opinions
towards managers’ motivational actions. It can be said that married teachers are able
to discern school managers’ needs for motivational actions, recognizing personal
differences and understanding sub-levels of attitude and behaviour more than single
teachers. In addition, it was seen that there is a negative and medium level relation
between the managers’ ironical, repudiative and non-humorous styles and the all
aspects of the motivation behaviors of the teachers, and that there is a positive and
medium level relation between the managers’ affirmative, productive social styles
and the all aspects of the motivation behaviors of the teachers. |
tr_TR |
dc.publisher.firstpagenumber |
1 |
tr_TR |
dc.publisher.lastpagenumber |
150 |
tr_TR |