Özet:
Değişen dünyamızda etki alanı en büyük gelişmelerden biri olan globalleşme,
şirketleri değişen pazar ve rekabet şartlarına uyum gösterebilmek için yeni çözümler
geliştirmek mecburiyetinde kalmışlardır. Birleşme, işletmelerin çözüm arayışları
neticesi gündeme gelmiş ve özellikle son senelerde yaygınlık kazanmaya başlamış
gelişmelerden biri olmaktadır.
Birleşmeler ve satın almalar finansta yeni bir kavram değildir. Geçen yüzyıl boyunca
çok sıklıkla görülmüşlerdir. Firmalar, değer yaratmak amacıyla birleşme ve satın
alma yapmaktadırlar. Değer yaratmak birleşmelerin ve satın almaların en önemli
yapılma nedenidir. Bu çalışmada Türkiye’de birleşme ve satın almalar Grundig-
Arçelik, Yapı Kredi-Koçbank, Denizbank- Sberbank ve Migros-Tansaş kapsamında
incelenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre şirket birleşmelerinin çoğu finansal
sektörde, gıda ve içecek sektöründe görülmüştür. Türkiye’de şirket birleşmelerinin
çoğunluğu yabancı şirketlerle yapılmıştır. Ülkenin ana sanayi dallarını oluşturan ve
bunlara bağlı kuruluşların yabancı yatırımcılar için cazip olduğu tespit edilmiştir.