dc.contributor.author |
Öztürk, İlknur
|
|
dc.date.accessioned |
2019-05-22T11:09:23Z |
|
dc.date.available |
2019-05-22T11:09:23Z |
|
dc.date.issued |
2015 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11547/2016 |
|
dc.description.abstract |
İnsanları bilgiyle donatan eğitim kurumu olarak okulların işlevlerini beklendik
düzeyde yerine getirmesinde ve işleyişinin sürekliliğinde en önemli görev kuşkusuz
okul yöneticilerindedir. Okul yöneticilerinin yönetim becerileri ve yetki kullanma
becerileri okul yönetiminin kalitesini ortaya çıkarır.
Okul yöneticilerinin üzerindeki yük arttıkça doğal olarak yetki sınırları da
genişlemektedir. Okul-aile iletişiminin artması ve velilerin okul ve öğrenciler
hakkında anlık bilgilendirilmesi, internetin hayatımıza bu denli girmesiyle birçok
bilginin internete girilmesi, sürekli merkezden gelen mesajlara cevap verilmesi ve
öğretmenlere aktarılması gibi birçok görev okul yöneticilerinin yetkilerini
arttırmıştır. Okul yöneticisinin artan yetkileri aynı zamanda onlara iş yükü de
getirmiştir.
Yetkisini paylaşabilen yöneticilerin iş yükü hafiflediği için işlerini daha doğru, daha
kısa sürede ve daha az stres altında yapması beklenmektedir. Yöneticinin iş yükünün
hafiflemesi okuldaki eğitim-öğretimle daha çok ilgilenmesi için ona zaman
sağlayacaktır.
Gelişmiş toplumların eğitim sistemlerinin de toplumla beraber değişip gelişir.
Değişen koşullar, gelişen teknoloji, ihtiyaç duyulan insan gücündeki değişim, halkın
ve devletin eğitimden bekledikleri değiştikçe okuldan beklentilerde armış; beklentiler
arttıkça ve koşullar değiştikçe yöneticilerin farklı alanlarda yetkileri doğmuştur.
Türkiye ‘de İlk defa 1953-54 ders yılında Gazi Eğitim Enstitüsü Pedagojik ve Özel
Eğitim Bölümlerinde rehberlik bağımsız bir ders olarak programda yer almıştır (meb,
2014). 1950’lerden önce mesleki yönlendirmeden veya internet hayatımıza bu kadar
girmeden önce e-okuldan, veli ve öğrenciyi internet üzerinden bilgilendirmekten
bahsedemezdik. Bu ve bunun gibi daha nice yenilik yöneticilere yeni görevler ve
yeni yetkiler yüklemiştir. Artık yetkiler o kadar artmıştır ki bir insanın tek başına
altından kalkamayacağı bir hale gelmiştir. Burada yöneticinin yöneticilik
becerilerinin yanı sıra yetki kullanma ve yetki paylaşabilme becerileri de önem
kazanmıştır.
Yönetimin bir bilim olarak araştırılmaya başladığı 1900’ lü yılların başında, yönetim
daha çok güç ve otorite kullanarak iş görenlere iş yaptırabilme olarak tanımlanırken,
çağdaş yaklaşımlar yönetimi iş görenlere güdüleme yoluyla iş yaptırabilme veya
insan gücünü en yüksek performansa çıkarma ve insan gücünden en yüksek verimi
elde etme olarak kabul etmektedir (Eren, 2003). Her yöneticinin birinci derecede amacı ve rolü, kurumda var olanlardan daha iyi ve fazlasını sağlamaktır(Taymaz,
2003). Yöneticinin görevi, örgütü amaçlar yönünde yasatmaktır (Başar, 2000).
Eğitim yönetimi eğitim örgütlerini saptanan amaçlara ulaştırmak üzere insan ve
madde kaynaklarını sağlayarak etkili bir biçimde kullanarak, belirlenen politikaları
ve alınan kararları uygulamaktır. Eğitim yöneticileri de örgütlerini Türk Milli
Eğitiminin genel amaçları ve örgütün özel amaçları çerçevesinde yönetmekten
sorumludurlar (Taymaz, 2007).
Schein’a göre en büyük örgüt olan toplum, çeşitli bireylerin koordinasyonu
sayesinde, kendi üyelerinin ihtiyaçlarını karşılayabilmektedir. Örgüt kavramının
temelini oluşturan öğelerden birisi, karşılıklı yardım fikrine dayanan, çabaların
koordinasyonudur (Yücel, 2006).
Kısaca yönetim, örgütün amaçlarının gerçekleştirilebilmesi için eldeki insan ve
madde kaynaklarının etkili bir biçimde kullanılmasıdır. Buradan yola çıkarak, formal
bir örgütte yönetim; örgütü saptanan amaçlara ulaştırmalı ve amaçlara uygun bir
biçimde yaşatmalıdır. İnsan ve madde kaynaklarını sağlamalı ve etkin bir biçimde
kullanmalıdır. Örgüt için belirlenen politika ve kararları uygulamalı ve islerin
yapılmasını sağlamalıdır. Örgütün çalışmalarını izlemeli, denetlemeli ve
geliştirmelidir.
Eğitimde en yüksek verimi almak için öncelikle eğitim ortamındaki temel
ihtiyaçların giderilmesi gerekilmektedir. Okulda eğitim ortamındaki temel
ihtiyaçların giderilmesinde en önemli sorumluluk sahibi kişiler ise okul
yöneticileridir. Yetki paylaşımında sorun yaşayan ve okullarının ihtiyaçlarını
belirleyip gidermekte sıkıntılar yaşamaktadır. Okul içerisinde yaşanan birçok
sıkıntının kaynağı yetki paylaşımında ortaya çıkan sorunlardır. Bir okulun iyi
yönetilmesi şüphesiz ki o okuldaki eğitimin kalitesini de arttıracaktır.
Araştırmanın genel amacı, İstanbul İl’i Esenyurt İlçesi’ne bağlı İlk ve
Ortaokullarında görev yapan yöneticilerin yetki kullanımında ve yetki devri sırasında
yaşadıkları sorunları belirlemek ve öneriler geliştirmektir.
Bu araştırmanın evreni, 2014–2015 eğitim-öğretim yılında İstanbul ili Esenyurt
İlçesinde bulunan İlk ve Ortaokullarda görev yapan okul yöneticilerinden
oluşmaktadır.
Bu araştırmanın verileri 2014-2015 eğitim-öğretim yılı güz döneminde toplanmıştır.
Veri toplama aracı olan ölçek formu 30’u ilkokul ve 34’ü ortaokul olmak üzere
toplam 64 okulda uygulanmıştır.
İstatistiksel analizler SPSS versiyon 20 yazılımı ve Excel 2010 kullanılarak yapıldı.
Tüm değişkenlerin frekans ve yüzde değerleri hesaplandı. Tüm değişkenler cinsiyet,
öğretmenlerin okuldaki görevleri ve meslek deneyimlerine göre Pearson-Chi Square
test istatistiği yöntemi kullanılarak karşılaştırıldı. Skalalı soruların tamamı için faktör
analizi uygulandı. Sonuçlar çizelgeler halinde sunuldu.
Araştırma bulgularının; eğitim yöneticilerine, okul yönetiminde bir ışık tutacağı, bu
alanda yeni araştırmalar yapacak olan araştırmacılara veri sağlayacağı bu konuyu
güncelleştirip üzerinde düşünme, tartışma ve yeni araştırma imkânları sunacağı ve
yol göstereceği umulmaktadır. Ayrıca Milli Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan
bir seminer programı ile İl Milli Eğitim Müdürlükleri koordinatörlüğünde okul
yöneticilerine “Yetki Kullanımı ve Yetki Devri” konulu seminerler verilebilir. |
tr_TR |
dc.language.iso |
tr |
tr_TR |
dc.publisher |
İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.subject |
Yetki |
tr_TR |
dc.subject |
Okul Yönetimi |
tr_TR |
dc.subject |
Yetki Paylaşımı |
tr_TR |
dc.subject |
Authority |
tr_TR |
dc.subject |
School Administration |
tr_TR |
dc.subject |
Authority Sharing |
tr_TR |
dc.title |
İLK VE ORTAOKUL YÖNETİCİLERİNİN YETKİ KULLANIMINDA VE YETKİ DEVRİNDE YAŞADIKLARI SORUNLAR |
tr_TR |
dc.type |
Thesis |
tr_TR |
dc.description.abstractol |
As educational institutions that equip people with knowledge, the most important
task falls undoubtedly upon school administrators when it comes to expected
functioning and continual operation of the schools. School administrators' skills in
management and exercise of authority reveals quality of the school administration.
As school administrators' responsibilities expand, so do the limits of their authority.
Many tasks including increased parent-school communication, and parents being
instantaneously informed about their kids and about the school, inputting large
amounts of information in online resources with the advent of the internet, and
responding to as well as disseminating the communication received from the central
office to teachers have resulted in expanding the authority of school administrators.
Expansion in authority also resulted in additional work load.
Administrators that are able to share their authority are expected to complete their
tasks more accurately, in a shorter amount of time and under smaller amount of stress
due to the decrease in their workload. Reduction in the workload of administrators
will yield them more time that can be spent paying closer attention to the educational
activities. Educational systems of advanced populations advance in tandem to the
population in general. With changing conditions, advances in technology and
changes in manpower needs, expectations of the public and governments form the
educational systems have increased; with increasing expectations and changing
conditions administrative authorities in various areas have emerged.
Counseling first appeared as an independent course of study in the curriculum of
Gazi Educational Institute Pedagogical and Special Education department in 1953-54
school year (MHE,2014). Prior to occupational counseling in 1950's or prior to the
internet penetrating every aspect of our lives, we could not have talked about
informing parents and students over the internet. This and many innovations like it
have vested administrators with new responsibilities and authorities. These
authorities have expanded beyond that which can be properly executed by a single
person. In this respect, administrator's skills in executing and sharing authority have
gained importance in addition to the administrative skills.
While management was frequently described as making workers work by mostly
exerting power and authority in the initial years of 1900's when management was
started to be studied as a science, contemporary approaches accept management as
motivating workers to work or increasing manpower to the highest level of
performance and obtaining the highest level of efficiency from manpower (Eren,2003). The first goal and role of every manager is to provide more and better than
that whish is available in the establishment (Taymaz, 2003). Managements
responsibility is to make sure the organization lives up to its goals. (Başar, 2000).
Educational administration is implementing the determined policies and decisions by
obtaining and efficiently utilizing the human and material resources in order to
ensure the educational organizations reaches established goals. Educational
administrators are responsible for managing their organizations within the framework
of Turkish Ministry of Education's general goals and their organizations' special
goals.
According to Scheiner, society, the largest organization, provides for the needs of its
members through coordination of various individuals. One of the fundamentals of
organizational concept is the coordination of efforts based on the idea of mutual aid
(Yucel, 2006).
In short, management is the use of available human and material resources
effectively in order to attain the objectives of the organization. Based on this,
management in a formal organization; must ensure the organization reaches the
determined goals and lives according to its goals. Human and material resources
must be obtained and used effectively. Must implement the policies and decisions
that are set for the organization and should ensure these are put to life. Must observe,
inspect and improve operations of the organization.
Basic needs in an educational environment must be satisfied in order to obtain the
highest efficiency from education. Those that have the biggest responsibility in
ensuring that the basic needs in the educational environment are satisfied are the
school administrators. Those that experience difficulties in sharing their authorities
also experience difficulties in determining and satisfying the needs of the school.
Source of many of the problems that arise within schools are those that stem from
sharing authority. Good management of a school will undoubtedly improve the
educational quality of that school as well.
General purpose of this research is to identify and offer solutions to the problems
related to exercise and transfer of authority experienced by administrators of primary
and middle schools in Esenyurt district of Istanbul
The scope of this research is comprised of school administrators working in primary
and middle schools in Esenyurt district of Istanbul in 2014-2015 school year.
Data of this research has been compiled during the fall semester of 2014-2015 school
year. As the means of data collection, scale form has been distributed in 30 primary
and 34 middle school. "SPSS 20 for windows" has been used for the resolution of the
study.
It is expected that the research findings will; illuminate education management and
school administrators, provide data for other researchers studying this subject, keep
the subject updated so that it will be pondered and discussed upon. Additionally, a
symposium titled "Authority Exercise and Authority Transfer" could be prepared by
the Ministry of Education and given to school administrators under the coordination
of local National Education Administrations. |
tr_TR |
dc.publisher.firstpagenumber |
1 |
tr_TR |
dc.publisher.lastpagenumber |
110 |
tr_TR |