dc.contributor.author |
Sarıkaya, Nuray
|
|
dc.date.accessioned |
2019-05-22T10:30:40Z |
|
dc.date.available |
2019-05-22T10:30:40Z |
|
dc.date.issued |
2016 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11547/2010 |
|
dc.description.abstract |
Bu araştırmanın amacı, ortaöğretim okul müdürlerinin öğretimsel liderlik davranışları
ile öğretmenlerin örgütsel bağlılık algılarının çeşitli değişkenler açısından ele
alınması; müdürlerin öğretimsel liderlik davranışları ile öğretmenlerin örgütsel
bağlılık algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi ve öğretimsel liderlik davranışlarının
örgütsel bağlılığı yordama durumunun test edilmesidir.
Araştırma, tarama modelinin kullanıldığı betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın
evrenini, 2014-2015 eğitim öğretim yılında İstanbul ili Avrupa yakası ilçelerinde
bulunan resmi ortaöğretim okullarında görevli öğretmenler oluşturmaktadır.
Araştırmanın örneklemini; basit seçkisiz örneklem yöntemiyle seçilen 28 okuldan
araştırmaya katılmayı kabul eden 441 öğretmen oluşturmaktadır.
Araştırmanın verileri, Şişman (2012a) tarafından geliştirilen “Okul Müdürlerinin
Öğretim Liderliği Davranışları Anketi” ve Balay (2000b)’ ın geliştirdiği “Örgütsel
Bağlılık Ölçeği “ ile toplanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 22.0 paket programı
kullanılmıştır. Toplanan verilerin normal dağılıp dağılmadığı histogram, Q-Q
grafikleri ile çarpıklık ve basıklık katsayıları ile test edilmiş ve normal dağılım
koşulları sağlandığı için parametrik testlerden yararlanılmıştır. Verilerin analizinde
betimsel istatistiklerden aritmetik ortalama, standart sapma, bağıl değişkenlik
katsayısı; parametrik testlerden de bağımsız örneklemler T-testi, tek yönlü varyans
analizi (ANOVA), Pearson moments çift yönlü korelasyon analizi kullanılmıştır.
Öğretim liderliği davranışlarının örgütsel bağlılığı yordama durumu çoklu doğrusal
regresyon analizi ile sınanmıştır.
Araştırma sonuçlarına göre okul müdürlerinin en sık okul amaçlarının belirlenmesi
ve paylaşılması boyutundaki öğretim liderliği davranışlarını; en az ise öğretmenlerin
desteklenmesi ve geliştirilmesi boyutundaki davranışları sergilediği anlaşılmıştır.
Öğretmenlerin örgütsel bağlılıkları “uyum” boyutunda az, “özdeşleşme” ve
“içselleştirme” boyutlarında ise orta düzeyde bulunmuştur.
Kıdem, branş, hizmet süresi, eğitim derecesi, mezun olunan okul ve okul türü
değişkenleri öğretmenlerin okul müdürlerine ilişkin öğretimsel liderlik algılarında;
kıdem, branş, mezun olunan okul ve okul türü değişkenlerinin ise öğretmenlerin
örgütsel bağlılık algılarında ayırt edici bir etken olduğu görülmüştür.
Öğretim liderliği davranışlarından “düzenli öğretim çevresi ve iklimi oluşturma”
boyutunun, örgütsel bağlılığın “özdeşleşme” ve “içselleştirme” boyutlarını anlamlı
düzeyde yordadığı görülmüştür. |
tr_TR |
dc.language.iso |
tr |
tr_TR |
dc.publisher |
İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.subject |
Öğretimsel liderlik |
tr_TR |
dc.subject |
Örgütsel bağlılık |
tr_TR |
dc.subject |
Okul müdürleri |
tr_TR |
dc.subject |
Liseler |
tr_TR |
dc.subject |
Instructional Leadership |
tr_TR |
dc.subject |
Organisational Commitment |
tr_TR |
dc.subject |
School Principals |
tr_TR |
dc.subject |
High Schools |
tr_TR |
dc.title |
ORTAÖĞRETİM OKUL MÜDÜRLERİNİN ÖĞRETİMSEL LİDERLİK DAVRANIŞLARI İLE ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL BAĞLILIĞI ARASINDAKİ İLİŞKİ |
tr_TR |
dc.type |
Thesis |
tr_TR |
dc.description.abstractol |
The purpose of this research is to investigate the secondary education school
principals’ instructional leadership behaviors and the teachers’ perceptions of
organizational commitment in terms of different variables; to examine the
relationship between the instructional leadership behaviors of secondary school
principals and the organizational commitment of teachers and to test whether the
instructional leadership behaviors of principals predict the organizational
commitment of teachers.
The research is a descriptive study used survey model. The population is consisted
of the public school teachers in 2014-2015 academic year in the province of Istanbul
on the European side. The sample of the study, which was determined by simple
random sampling, is composed of 441 secondary school teachers from 28 schools.
The data of the study were collected with Şişman’s (2012a) “School Principals’
Instructional Leadership Behaviours Survey" and Balay’s (2000b) "Organizational
Commitment Scale". SPSS 22.0 software was used for analysis of data. Skewness
and kurtosis, histograms and Q-Q graphs were used to test whether the data
distributed normally. Resulting from the normal distribution conditions were met,
parametric tests were utilized. In the data analysis, arithmetic mean, standard
deviation, coefficient of variation from descriptive statistics and independent
samples t-test, one-way ANOVA, Pearson moments correlation analysis from
parametric tests were used. Multiple linear regression analysis was used to test
whether the instructional leadership behaviors of principals predict the
organizational commitment of teachers.
According to the results of the research; school principals had performed
instructional leadership behaviors the most frequently for determining and sharing
school purposes but rarely for promoting and improving teachers. The teachers’
organizational commitments were discovered for the dimension of “compliance” in a
minor level but for the dimensions of "identification" and "internalization" in medium
level. There are signifficant differences in the teachers’ instructional leadership
perceptions according to the seniority, branch, length of service, education degree,
graduated school and type of school variables related to school principals. Also
seniority, branch, graduated school and type of school variables made a signifficant
difference in the teachers’ organizational commitment perceptions. It is found that
“creating a regular education environment and climate” dimension of instructional
leadership behaviors significantly predicts the “identification" and "internalization"
dimensions of instructional leadership. |
tr_TR |
dc.publisher.firstpagenumber |
1 |
tr_TR |
dc.publisher.lastpagenumber |
141 |
tr_TR |