Abstract:
Araştırmanın amacı, ortaokul yedinci ve sekizinci sınıflarında öğrenim görmekte
olan öğrencilerin, okulun kurumsal imajına ilişkin algıları ve aidiyet duygu düzeyleri
arasındaki ilişkiyi belirlemektir.
Araştırma ilişkisel tarama modelinde desenlenmiş, amacı gerçekleştirmek için ilgili
alan taraması yapılmıştır. Veriler iki farklı ölçme aracı kullanarak toplanmıştır.
Bunlar “Okul İmaj Algısı Ölçeği” (OİAÖ), ve “Okula Aidiyet Duygusu Ölçeği”,
(OADÖ)’ dir.
Araştırmanın çalışma evreni, İstanbul ili, Eyüp ilçesinde bulunan devlete ait orta
okulları oluşturmuştur. Araştırma, seçkisiz eleman örnekleme yöntemi ile belirlenen
7. ve 8.sınıflarında öğrenim gören toplam 428 öğrencinin katılımı ile gerçekleşmiştir.
Veriler, SPSS 21 istatistiksel paket programı ile analiz edilmiştir. Değişkenler
arasındaki ilişkilerin analizinde Pearson momentler çarpımı ve gruplar arasındaki
farklılaşmaların analizinde bağımsız örneklemler t testi kullanılmıştır. İstatistiksel
analizler .05 ve .01 anlamlılık düzeyinde yürütülmüştür. Özellikle genel durumu
saptamak için aritmetik ortalama ( 𝑋 ) ve standart sapma (ss) değerleri ve
değerlendirme ölçütleri kullanılmıştır.
Örgütsel imaj ölçeğinin üç alt boyutunda (akademik çevre, fiziksel ve sosyal çevre,
toplumsal algılanma) puan ortalamaları birbiri ile karşılaştırıldığında en yüksek
akademik çevre tutum puanı olup, likert ölçek karşılığı “bazen” derecesinde ve
“orta” düzeyde olduğu görülmüştür. Öğrencilerin algıladıkları fiziksel ve sosyal
çevre ile toplumsal algılanma puan ortalamaları boyutu, likert ölçek karşılığının da
“bazen” derecesinde ve “orta” düzeyde olduğu anlaşılmıştır. Buna göre öğrencilerin
algıladıkları okullarının kurumsal imaj puanlarının gerek genel gerekse de tüm alt
boyutlarda orta düzeyde olduğu sonucuna varılmıştır
Ortaokul yedinci ve sekizinci sınıf öğrencilerinin okul aidiyet duyguları alt boyutlar
bazında değerlendirildiğinde, okula bağlılık ve reddedilmişlik duygusu puanlarının
likert ölçek karşılığının “doğru” derecesinde ve “yüksek” düzeylerde olduğu
sonuçlarına ulaşılmıştır. Bu bulgulara göre, öğrencilerin hissettikleri okullarına aidiyet duygusu puanlarının
gerek genel gerekse de alt boyutlar bazında yüksek düzeyde olduğu sonucu ortaya
çıkmaktadır.