dc.contributor.author |
Çeçen, Yeliz
|
|
dc.date.accessioned |
2019-05-17T07:10:01Z |
|
dc.date.available |
2019-05-17T07:10:01Z |
|
dc.date.issued |
2015 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11547/1977 |
|
dc.description.abstract |
Bu araştırmada PISA uygulama dönemlerine (2003, 2006, 2009, 2012) göre 15
yaşındaki Türk öğrencilerin sosyo-kültürel ve sosyo-ekonomik özellikleri (anne ve
babalarının eğitim düzeyi, iş yerindeki pozisyonu, ailelerinin kültürel zenginliği, ,
evlerindeki olanaklar) kapsamında fen okuryazarlığını tutarlı olarak yordayan
değişkenlerin bulunup bulunmadığı, varsa bu değişkenlerin neler olduğunun
saptanması amaçlanmıştır.Zaman serisi desenlerinden kesit alma yaklaşımına göre
verileri toplanan araştırmanın evrenini, 15 yaş 3 ay ile 16 yaş 2 ay yaş aralığında olan
tüm Türk öğrenciler oluşturmaktadır. Örneklemini ise bu evrenden tabakalı
örnekleme yoluyla seçilmiş PISA 2003 uygulaması için 4855, PISA 2006
uygulaması için 4942, PISA 2009 uygulaması için 4996, PISA 2012 uygulaması için
4848 öğrenci oluşturmaktadır. Türk öğrencilerin fen okuryazarlığı puanlarını
yordayan değişkenler PISA öğrenci anketlerinden her dönemde (2003, 2006, 2009,
2012) ortak olarak yer alan sosyo-kültürel ve sosyo-ekonomik özellikleri yoklamaya
yönelik maddelerle belirlenmiştir. Araştırmada verilerin analizi, aşamalı çoklu
regresyon analizi ile yapılmıştır. Veriler SPSS 20.0 programında çözümlenmiştir.
Araştırma sonucunda analize alınan sosyo-kültürel ve sosyo-ekonomik değişkenlerin
PISA uygulamaları için anlamlı yordayıcı olduğu ve öğrencilerin evlerindeki
olanaklar, ailenin kültür zenginliği, anne babanın eğitim düzeyi ve iş yerindeki
pozisyonu değişkenlerinin Türk öğrencilerin PISA fen okuryazarlığı puanlarını 2003,
2006, 2009 ve 2012 uygulama dönemlerinde tutarlı bir şekilde yordadığı
bulunmuştur. |
tr_TR |
dc.language.iso |
tr |
tr_TR |
dc.publisher |
İSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.subject |
Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı (PISA) |
tr_TR |
dc.subject |
Ailenin Sosyo-Kültürel ve Sosyo-Ekonomik Özellikleri |
tr_TR |
dc.subject |
Fen Okuryazarlığı |
tr_TR |
dc.subject |
Programme for International Student Assessment (PISA) |
tr_TR |
dc.subject |
Socio-cultural and Socio-ekonomic Characteristics of Family |
tr_TR |
dc.subject |
Science Literacy |
tr_TR |
dc.title |
SOSYOKÜLTÜREL VE SOSYOEKONOMİK DEĞİŞKENLERİN PISA FEN OKURYAZARLIĞINI YORDAMA GÜCÜNÜN YILLARA GÖRE İNCELENMESİ |
tr_TR |
dc.type |
Thesis |
tr_TR |
dc.description.abstractol |
The purpose of this research is to determine whether there are variables consistntly
predicting science literacy in the scope of 15-year-old Turkish students’ sociocultural
and socio-economic characteristics (parental education, positions of
business, cultural possessions, home possessions) according to administration period
of PISA (2003, 2006, 2009, 2012) or not; and if any to determine these variables.
The population of this research – designed in the cross-sectional approach of time
series patterns-consists all Turkish students at the age range of 15 years (plus 3
months) old to 16 years (plus 2 months) old. The sample of the research consists of
4855 selected students for PISA 2003 administration, 4942 selected students for
PISA 2006 administration and 4996 selected students for PISA 2009, 4848 selected
students for PISA 2012 administration through stratified sampling method. The
variables predicting Turkish students’ PISA science literacy scores were determined
by using common items taking place in 2003, 2006,2009 and 2012 student
questionnaire forms designed to examine socio-cultural characteristics. Data of this
research were analyzed with stepwise multiple regression analysis via Statistical
Package for the Social Sciences (SPSS) 20.0.
In conclusion, it is found that socio-cultural and socio-ekonomic variables being
analyzed in this study are significant predictors for all PISA administrations; and all
of variables including parental education, positions of business, cultural possessions
and home possessions are found as consistent predictors for PISA science literacy
scores of Turkish students consistently in 2003, 2006, 2009 and 2012 administtation
periods |
tr_TR |
dc.publisher.firstpagenumber |
1 |
tr_TR |
dc.publisher.lastpagenumber |
64 |
tr_TR |